به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، امیر نصیربیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه بازآفرینی جشنوارههای فرهنگی تبریز به ویژه عکس فیروزه با نگاه متفاوت و کارکرد محوری خواهد بود، افزود: جشنوارهای فرهنگی باید بر اساس نیاز واقعی شهر احصا شوند چراکه کارکرد اصلی کار فرهنگی شناسایی فرصتها و گوشزد کردن آسیبهای پیش رو در جامعه است.
وی با تاکید بر اهمیت حفظ برندهای جشنوارههای فرهنگی تبریز از جمله جشنواره «عکس فیروزه» و «جایزه کتاب تبریز»، اظهار داشت: در این راستا باید برنامه ریزی و اهداف برگزاری جشنوارههای فرهنگی شناسایی شود و کیفیت آثار را مدنظر قرار داد چراکه وقتی اثر از لحاظ کمیت پایین باشد، اهمیت برگزاری جشنواره نیز کاهش مییابد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه ۵۲ برنامه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برای ۵۲ هفته سال در مناطق و سازمانهای شهرداری تدوین می شود، گفت: برای اولین بار تقویم فرهنگی تبریز در قالب دفترچهای تدوین و در اختیار مدیران و مسوولان فرهنگی شهرداری تبریز قرار میگیرد.
نصیربیگی، ادامه داد: در تدوین این دفترچه، ظرفیتها و پتانسیلهای مناطق دهگانه شهرداری تبریز مانند حوزههای قرآنی، ورزشی و فرهنگی و آسیبهای اجتماعی موجود در آن ها شناسایی و لحاظ شده است.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته برنامهریزی فرهنگی به صورت جزیرهای بوده، یادآوری کرد: تلاش می شود با تجمیع برنامهها عدالت توزیع در مناطق شهرداری ها رعایت شود و در این راستا برنامههای مختلفی در قالب مدیریت صحیح و اصولی منابع و تاثیرگذاری آنها تدوین شده است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز ظرفیتهای فرهنگ بومی این شهر را فرصتی ویژه برای تولید و اجرای برنامههای فرهنگی اعلام کرد و گفت: این سازمان به عنوان یکی از متولیان اصلی فرهنگ و هنر شهر، باید در حوزه حقوق و فرهنگ شهروندی و آموزش مفاهیم شهروندی نقش خود را به درستی ایفا کند.
نصیربیگی، افزود: اتخاذ راهکار مناسب در ایمنسازی و صیانت از حریم خانوادهها از طریق حوزه فرهنگ و هنر یکی از رئوس برنامههای این سازمان بوده و با وجود اینکه مباحث عمرانی و خدماتی شهر جزو مسائل اساسی شهر هستند ولی فرهنگ و هنر از تمام حوزههای ترافیکی، عمرانی، پسماند و خدمات اساسیتر است.
وی اظهار داشت: تلاش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز ارائه برنامههای جامع در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و هنری در سطح شهر و متناسب با وضعیت و پتانسیلهای موجود در مناطق دهگانه است.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به تهیه اطلس اجتماعی و فرهنگی مناطق این شهر تا پایان سال جاری، گفت: اطلاعات فعلی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف تبریز کارآمد نبوده و اطلاعات جامعی مانند سرانه موسیقی، مطالعه، ورزش مناطق در دسترس نیست.
نصیربیگی، با تاکید بر اینکه باید ضریب نفوذ برنامههای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز احصا و نیازهای مناطق در این حوزهها تامین شود، ادامه داد: هدف شهرداری تبریز تنها اجرای برنامه و تحمیل آن به شهروندان نیست و مشارکت مردم به عنوان رکن اساسی این برنامهها در حصول دستاوردهایی مانند شناسایی افراد مستعد مهم است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره زمستانه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، یادآوری کرد: تلاش می شود در حوزه توزیع عادلانه خدمات فرهنگی، این سازمان حضور بیشتری در مناطق کمبرخوردار شهر داشته باشد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز همچنین با اشاره به تهیه پیشنویس آموزشهای شهروندی گفت: پیشنویس آموزشهای شهروندی در ۲ بخش عمومی و اختصاصی در دست تدوین است که علاوه بر مسائل عمومی و آموزشی، پیوست مسائل تخصصی نیز دارد.
نصیربیگی، افزود: دبیرخانه آموزشهای شهروندی به منظور تدوین محتوای آموزش عمومی و اختصاصی مسائل شهری در این سازمان تشکیل شده و نمایندگان سازمانهای مختلف مانند ترافیک، آتشنشانی و سایر سازمانها برای ارائه نظرات تخصصی در حوزه آموزش شهروندی در این دبیرخانه حضور یافته و نظرات تخصصی آنها برای تولید محتوای آموزشی به کار گرفته می شود.
وی با اشاره به اقدامات اجرایی المپیاد فرهنگی- ورزشی جام پرچم، اظهار داشت: این المپیاد طرحی ابتکاری از تبریز بود که به سرعت تسری یافته و همزمان با تبریز در دیگر استانها و نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ شهر دیگر برگزار میشود.
نصیربیگی، ادامه داد: دبیرخانه کشوری المپیاد فرهنگی- ورزشی جام پرچم برای اولین بار در تبریز استقرار یافته و شهردار تبریز به عنوان دبیر این المپیاد معرفی شده است.