• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

همه آن چیزی که درباره تونس نمی دانید/ درسهایی که از تونس به جهانیان مخابره می شود

  • کد خبر : 91961
  • 27 دی 1401 - 9:45
همه آن چیزی که درباره تونس نمی دانید/ درسهایی که از تونس به جهانیان مخابره می شود
یاز اکو - همزمان با دوازدهمین سالگرد انقلاب تونس مردم به خیابان ها آمده اند، اما اینبار نه برای برگزاری جشن بلکه برای حفظ دموکراسی و آنچه برای آن انقلاب کرده بودند.

یاز اکو؛ غلامرضا بقایی_ غوغای دموکراسی در خیابانهای تونس: همزمان با دوازدهمین سالگرد انقلاب تونس ، مردم  به خیابان ها آمده اند، اما اینبار نه برای برگزاری جشن بلکه برای حفظ دموکراسی و آنچه برای آن انقلاب کرده بودند، در صف اول  این اعتراضات نیز جبهه نجات ملی متشکل از چندین حزب بزرگ قرار دارند.

تونس کجاست؟

تونس در شمال آفریقا در همسایگی الجزایر، لیبی و در ساحل دریای مدیترنه با ۱۲ میلیون جمعت و یک دهم مساحت ایران جای گرفته است.

حاکمیت ۸۰۰ ساله رومی ها، ۹۰۰ ساله اعراب مسلمان، ۳۰۰ ساله تورکان مسلمان عثمانی و ۸۰ ساله فرانسوی های مسیحی بر تونس سبب گردیده آثار باستانی و تاریخی متنوعی در این سرزمین پدید آید و جذب جهانگردان در کنار استخراج منابعی چون فسفات، روی، نفت، سرب و آهن و محصولاتی چون انگور و زیتون، تونس را به یکی از بالاترین درآمدهای سرانه در قاره آفریقا و  یکی از با ثبات ترین شرکای تجاری اتحادیه اروپا نائل گرداند.

هر دلار آمریکا با سه دینار تونس معامله می گردد.

۹۸ درصد مردم مسلمانند و ۶۳ درصد مردم در کنار زبان عربی به زبان فرانسوی هم می توانند صحبت کنند.

اشتراکات ایران و تونس چیست؟

حضور امیران و لشگریان ایرانی در سپاه مسلمانان در قرنهای ابتدایی پس از ظهور اسلام ، سبب گردید نفراتی از دودمان بنوخراسانی مدتی بر تونس حکمرانی کنند و فرهنگ ایرانی در این منطقه نفوذ یابد بطوریکه از سوی محققان ۲۰۰ تا ۸۰۰ واژه مشترک یا کلمه فارسی معرب در زبان عربی لهجه تونسی ورود یابد کلماتی همانند ( شیرین، گلیم ، نارنج ، مرزبان ، میخانه)

گفته میشود شهر قیروان ( کاروان) یادگار دوران حضور ایرانیان در تونس می باشد.

از دو دهه پش و از سال ۱۳۸۱ تا کنون با سرمایه گذاری سفارت ایران  به طور متوسط سالیانه به ۲۰۰ نفر زبان فارسی آموزش داده می شود و در چندین دانشگاه تا مقطع دکتری توسط اساتید اعزامی از ایران تدریس می گردد.

داستان واقعی تونس

اما داستان واقعی تونس از روز ۲۶ آذر ۱۳۸۹ آغاز گردید روزی که شهرداری چرخ دستی ( محمدبوعزیزی) جوان دستفروش را توقیف کرد و او نا امید از همه جا مقابل شهرداری اقدام به خودسوزی نمود و آتش زیر خاکستر تونس شعله کشید ، یک ماه بعد مردم توانستند  زین العابدین بن علی را که خود را رییس جمهور مادام العمر تونس معرفی کرده بود را پس از ۲۴ سال حکومت خودکامه و دیکتاتوری از تخت قدرت به زیر بکشند.

بن علی به همراه میلیاردها دلار به عربستان گریخت و ۹ سال بعد درگذشت.

تنها کشور دموکراتیک جهان عرب

اما بعداز پیروزی انقلاب ، ابتدا مجلس موسسان تشکیل گردید و  پزشک سرشناس و سیاستمدار شناخته شده ای به نام منصف المزروقی را به ریاست جمهوری برگزید.

سه سال بعد در آذر ۹۳ مردم تونس در اولین انتخابات آزاد تاریخ تونس، محمد القاید السبسی را به ریاست جمهوری برگزیدند ، ۵ سال بعد کمی پیش از زمان انتخابات جدید، السبسی درگذشت و قیس سعید با کمتر از ۲۰ درصد آرا در دور دوم با زحمت بسیار به ریاست جمهوری تونس برگزیده شد.

تا این زمان بر اساس واحد اطلاعات اکونومیست ، تونس توانسته بود با شاخص مردم سالاری و توسعه انسانی بالا به  عنوان تنها کشور دموکراتیک جهان عرب معرفی گردد.

آیا بن علی جدیدی ظهور کرده است؟

انتخابات برای تغییر بندهایی از قانون اساسی در تابستان ۱۳۹۹ که منجر به افزایش اختیارات بی سابقه رییس جمهور و محدودیت نهادهای نظارتی گردید اولین اقدام مناقشه برانگیز قیس سعید رییس جمهور تونس بود که مخالفت گسترده ای را به همراه داشت تا جایی که تنها یک سوم واجدین شرایط در این انتخابات مشارکت نمودند.

پس از آن قیس سعید بر اساس اختیارات جدیدش، اقدام به انحلال پارلمان در  سوم مرداد ۱۴۰۰ نموده دستور برگزاری انتخابات زود هنگام را صادر نمود و به ارتش دستور داد مانع ورود نمایندگان به مجلس شوند.

وزارت کشور نیز  از برگزاری تظاهرات اعتراضی که پس از انقلاب تونس حق عمومی شمرده می شد با اتخاذ تدابیر امنیتی جلوگیری کرد.

سعید که از آبان ۱۳۹۸ سکان ریاست جمهوری تونس را بدست گرفته است، به این اکتفا نکرده دست به تغییرات گسترده در میان وزیران و مسئولان بلند پایه زد ،اقداماتی که مخالفان هدف از آن را به تغییر ساختار نظام سیاسی تونس و کودتا علیه دموکراسی تعبیر می کنند.

مردم به پای صندوق های رای نرفتند

انتخابات مجلس جدید که با تحریم گسترده احزاب روبرو گردیده بود ، تنها توانست ۱۱ ٪ واجدین شرایط را برای حضور در پای صندوق های رای مجاب نماید، در پی اعلام ۸/۸ درصدی کمیته عالی انتخابات تونس، دیده بان نظارت بر انتخابات در گزارش پایانی خود اعتبار انتخابات را بدلیل نرخ بسیار پایین مشارکت ،خدشه دار دانست.

مردم راهی جز احیای دموکراسی ندارند

روز شنبه ۲۴ دی ماه خیابان حبیب بورقیبه که محل سنتی جشن انقلاب تونس است مملو از مردمی بود که با شکستن حصارهای امنیتی علیه قیس سعید رییس جمهور فعلی کشور شعار می دادند، اینک احزاب متعددی هدف خود را سرنگونی قیس سعید اعلام کرده اند.

در این ارتباط المزروقی رییس جمهور اسبق تونس از مردم خواست به قیام خود تا احیای انقلاب ۱۷ اکتبر ادامه دهند و تونس راهی جز احیای دموکراسی ندارد ، وی سیاستهای سعید را حاکمیت جریان ضد انقلاب توصیف کرده که با پشتیبانی سرویسهای اطلاعاتی برخی کشورها منجمله امارات و عربستان سعودی انجام می پذیرد.

احزاب اسلام گرا همراه با دموکراسی تونس

نورالدین البحیری از رهبران حزب اسلامگرای النهضه تونس در مصاحبه با العالم ، شرایط کشورش را پس از اقدامات رییس جمهور این کشور ، بحرانی توصیف کرده می گوید: قیس سعید در کشور کودتا کرده ، او مخالفانش را بازداشت و اقتصاد کشور را رها کرده است.

لازم به ذکر است ، البحیری ، تا اسفند ۱۴۰۰ در بازداشت و یا حصر خانگی به سر برده است.

وی در ادامه از تعلیق قضاتی که حاضر نشدند بادستور دولت وی را محکوم نمایند سخن می گوید و به سوء قصد نافرجام به جانش قبل از دستگیری اشاره می کند.

از دیدگاه البحیری و حزب النهضه ، قیس سعید تحت تاثیر دخالتهای مکرون قرار دارد و علی رغم ادعاهایش برای عادی سازی روابط با اسرائیل گام بر می دارد.

البحیری می افزاید : سعید به مردم وعده بهشت داد اما امروز ما در جهنم زندگی می کنیم.

تورم بی سابقه ۱۰ درصدی

لازم به ذکر است تورم در تونس از ۴ درصد به ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش یافته و مردم در زمینه درمان و تهیه شیر خوراکی با مشکلاتی روبرو گردیده اند.

درسهایی که از تونس برای جهانیان مخابره می شود؟

کش و قوس دموکراسی و  دیکتاتوری و مردمی که خود پاسدار آزادی های خود خواهند بود.

مردم تونس، می دانند که نباید به هیچ کشوری و هیچ حکومت بیگانه ای امیدوار باشند، آنها پیش از این طعم آزادی را به خوبی چشیده اند.

آنها هنوز بوی تن سوخته جوان دستفروش محمد بو عزیزی را حس می کنند و می دانند که آزادی هزینه دارد.

قطعا عنوان کشور دموکراتیک جهان عرب برازنده مردم تونس خواهد ماند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});