• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

اتحادیه اروپا هیئت ناظر جدیدی برای تنش های آذربایجان و ارمنستان تشکیل می دهد

  • کد خبر : 92243
  • 30 دی 1401 - 10:30
اتحادیه اروپا هیئت ناظر جدیدی برای تنش های آذربایجان و ارمنستان تشکیل می دهد
یاز اکو - اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک هیئت ناظر جدید با هدف پایان دادن به درگیری در منطقه مرزی بین ارمنستان و آذربایجان است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح دیپلمات ها روز چهارشنبه به خبرگزاری آلمان (DPA) گفتند، نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مذاکرات بروکسل با هیئت ناظر در مورد طرح هایی که قرار است در نشست هفته آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا به طور رسمی تصویب شود، توافق کردند.

دیپلمات ها گفتند: هدف این ناظر کاهش تعداد حوادث در درگیری ها و منطقه مرزی، کاهش خطر برای جمعیت ساکن در آنجا و کمک به عادی سازی روابط بین دو کشور است.

روابط بین جمهوری‌های شوروی سابق ارمنستان و آذربایجان از سال ۱۹۹۱ که ارتش ارمنستان به طور غیرقانونی قره باغ را اشغال کرد، منطقه‌ای که از نظر بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، و هفت منطقه مجاور آن متشنج بوده است.

درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با حمله ارتش ارمنستان به غیرنظامیان و نیروهای آذربایجانی آغاز شد و چندین توافقنامه آتش‌بس بشردوستانه را نقض کرد.

آذربایجان طی درگیری‌های ۴۴ روزه، چندین شهر و حدود ۳۰۰ آبادی و روستا را که حدود ۳۰ سال در اشغال ارمنستان بود، آزاد کرد.

این جنگ با توافق روسیه در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید که به عنوان یک پیروزی برای آذربایجان و یک شکست برای ارمنستان تلقی شد.

با این حال، از آن زمان تاکنون چندین بار آتش بس نقض شده است.

ارمنستان و آذربایجان هر دو در مذاکرات صلح سه جانبه به رهبری چارلز میشل رئیس اتحادیه اروپا شرکت می کنند.

بلینکن و نخست‌وزیر ارمنستان درباره گام‌هایی برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه با آذربایجان گفتگو کردند

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفتگو کرد و دو طرف در مورد گام ها برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه با آذربایجان گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد: وزیر خارجه نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع انسانی در قره باغ کوهستانی، ناشی از انسداد کریدور لاچین ابراز کرد.

طی ماه گذشته، آذربایجانی‌هایی که ادعا می‌کنند فعالان محیط‌زیست هستند، حمل‌ونقل در امتداد کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که قره‌باغ را به ارمنستان وصل می‌کند، مسدود کرده‌اند، چیزی که ایروان آن را محاصره‌ای مورد تایید دولت می‌خواند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود گفت و گو کرد و بر لزوم رفع انسداد سریع و کامل تردد از طریق کریدور لاچین تاکید کرد.

بر اساس بیانیه آذربایجانی به نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه، بایراموف اتهامات مربوط به مسدود شدن جاده و بحران انسانی در منطقه محصور را رد کرد و گفت که ده ها خودرو و آمبولانس روزانه از این راهرو استفاده می کنند.

باکو می گوید که معترضان نگرانی های قانونی در مورد استخراج غیرقانونی معادن ارامنه در این منطقه دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});