• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

ژانویه سیاه؛ نقطه عطف خونین برای آزادی آذربایجان

  • کد خبر : 92480
  • 02 بهمن 1401 - 10:45
ژانویه سیاه؛ نقطه عطف خونین برای آزادی آذربایجان
یاز اکو - آذربایجان همه ساله، سالگرد قربانیان قتل عام شوروی را گرامی می دارد که در آن شهروندان بی شماری از جمله زنان و کودکان در 20 ژانویه 1990 به طرز وحشیانه ای کشته شدند. و رویداد به نام ژانویه سیاه، در نهایت منجر به آزادی این کشور از اتحاد جماهیر شوروی شد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، در حالی که غم این کشتار با وجود ۳۳ سال هنوز در خاطره آذربایجانی‌ها تازه است، این کشور، رویداد ژانویه سیاه را نقطه عطفی در کسب استقلال پس از ۷۰ سال اسارت شوروی می داند.

می شود این گونه استدلال کرد که ۲۰ ژانویه در تسریع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حیاتی بود چرا که حس نیاز به استقلال را در آذربایجانی ها را شعله ور کرد.

ریشه این رویدادها مشکل قره باغ بود که همچنان منبع درگیری بین همسایگان قفقاز جنوبی است.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، تلاش ها برای الحاق قره باغ کوهستانی به ارمنستان شتاب بیشتری گرفت و مردم بومی آذربایجان همه روزه از سرزمین های تاریخی خود بیرون رانده شدند.

هنگامی که شورای عالی ارمنستان حکم به جدا شدن قره باغ از آذربایجان داد، صدها هزار نفر در اعتراض به خواستار ارضی ارمنی ها و حکومت شوروی به میدان آزادی باکو رفتند.

تظاهرات بی وقفه برای دولت شوروی که ۲۶۰۰۰ سرباز را به باکو اعزام کرد، نگران کننده بود.

به دستور مستقیم رهبر شوروی میخائیل گورباچف، کمیته امنیت دولتی اتحاد جماهیر شوروی (KGB) و وزارت امور داخله وارد باکو و مناطق آن شدند و با استفاده از تجهیزات نظامی سنگین و سایر تسلیحات، جمعیت غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را قتل عام کردند.

علیرغم اعلام وضعیت اضطراری توسط دولت شوروی که تا آن زمان کنترل کامل شهر را در دست داشت، مردم بار دیگر برای دفن کشته شدگان خود به خیابان ها ریختند.

در مراسمی با حضور نزدیک به یک میلیون نفر، اجساد قربانیان در مسیر آخرین استراحتشان در خیابان شهدا، پارکی که اجساد آذربایجانی‌هایی که در حملات ارامنه در ۳۱ مارس در آن جان خود را از دست دادند، تشییع شده د به خاک سپرده شدند.

مردم آذربایجان پس از کشتار ارتش شوروی در ۲۰ ژانویه که اکنون روز عزای ملی است، اعتماد خود را به اتحاد جماهیر شوروی از دست دادند.

در ۳۳ سال گذشته، هر ۲۰ ژانویه، آذربایجانی ها با گل میخک بر سر مزار کشته شدگان این رویداد تلخ حضور می یابند و از کسانی که آتش استقلال را روشن کرده اند، قدردانی می کنند.

داستان عشق ابدی

گفتنی است زوجی که داستان عشقشان در یک روز غم انگیز تمام شد، به نماد عشق و فداکاری برای کل کشور تبدیل شده است.

پس از گلوله ای اتحاد جماهیر شوروی، الهام الله وردیف ۲۸ ساله را در جریان تظاهرات‌ها کشت، همسر وی فریزه الله وردیوا، ۲۰ ساله،این درد را تاب نیاورد و جان باخت.

این دو در کوچه شهدا به خاک سپرده شده اند.

در تاریخ ازدواج الهام و فریزه، ۳۰ ژوئن، به عنوان روز ولنتاین در آذربایجان جشن گرفته می شود، داستان آنها به یک افسانه برای آذربایجانی ها تبدیل شده است. هر ساله زوج های بی شماری برای ادای احترام قبل از عروسی به مزار این زوج می روند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});