به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا؛ پرویز عباسنژاد، یکشنبه، دوم بهمن ماه، درگفت وگو با خبرنگاران، افزود: خدمات اتوبوسرانی تبریز در دو بخش ملکی و خصوصی که از اوایل دهه ۹۰ شروع گردیده در قالب ۶۷ مسیر اتوبوسرانی که ۶۶ مسیر مربوطه به بخش خصوصی و ۱ مسیر مربوطه به بخش ملکی در حال انجام است.
وی افزود: از تعداد ۳۵۹ اتوبوس بخش خصوصی، میانگین عمر ناوگان در این بخش ۱۲٫۷ سال می باشد که با تزریق اتوبوسهای جدید، میانگین عمر ناوگان به ۶٫۵ سال خواهد رسید و حکایت از افزایش استاندارد ناوگان نسبت به سالیان قبل دارد.
عباسنژاد تصریح کرد: خدمات کارکنان اتوبوسرانی در بخش های مختلف، اداری، فنی تعمیرگاهی و نظافت اتوبوسها بصورت شبانه روزی و ۲۴ساعته ارائه میشود.
وی ادامه داد: در مسیرهای کوتاه و کم مسافر جهت صرفه جویی در هزینه و در عین حال ارائه خدمات به شهروندان از مینی بوس استفاده می شود.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه خاظرنشان کرد: قیمت تمام شده مسافر در مسیر تندرو بدون در نظر گرفتن استهلاک اتوبوس ۷۸۰۰ تومان می باشد و این در حالیست که ما با ۱۴۰۰ تومان خدمات می دهیم و باید مابهالتفاوت مذکور را از منابع دیگر تامین نماییم.
عباس نژاد یادآور شد: در سه ماه گذشته جمعا” ۷۴ اتوبوس نو برای حمل و نقل عمومی تبریزخرید شده است که از این تعداد، ۱۱ دستگاه از ۶۱ دستگاه قرارداد سهمیه وزارت کشور با شرکت عقاب افشان و ۱۳ دستگاه از ۷۳ دستگاه قرارداد سهمیه وزارت کشور با شرکت ایرانخودرو دیزل بوده است و ۵۰ دستگاه از ۱۰۰ دستگاه قرارداد مربوط به شرکت اسنا با اعتبارات صد درصدی شهرداری تبریز خریداری شده است .
وی افزود: از ۷۴ دستگاه اتوبوس فوق ۶ دستگاه شماره گذاری شده و بقیه در حال رفع مشکل شماره گذاری می باشند است که با دستور ویژه شهردار تبریز، استاندار محترم، و اعضای محترم شورای اسلامی شهر و پیگیری نمایندگان محترم مجلس در حال رفع مشکل در هفته های آتی می باشد که پس از این اقدام اتوبوسهای فوق به خطوط مورد نیاز به اتوبوس تزریق خواهد شد.
عباس نژاد در خصوص هوشمند سازی ناوگان نیز گفت: در دو ماه گذشته سیستم GPS در تمامی اتوبوسهای بخش خصوص و دولتی نصب شده در حال حاضر بصورت لحظه ای میتوان وضعیت فعال، مکان و تعداد اتوبوس ناوگان، میزان سرعت، مصرف سوخت و دیگر موارد مرتبط را به تفکیک خط بر روی نقشه مشاهده و کنترل نمود. ضمن اینکه اپلیکیشن موبایلی مدیریت سفر و زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه در مراحل نهایی جهت بهره برداری است.
وی در خصوص وضعیت خدمات دهی در مسیر تندرو گفت: متوسط زمان انتظار در مسیر تندرو در شرایط عادی و بدون تصادف و راه بندان ۲ دقیقه است که این امر در حال حاضر با افزایش تعداد ناوگان از ۴۴ دستگاه به ۶۷ دستگاه محقق شده است.
وی افزود: با توجه به قیمت بسیار بالای خرید اتوبوس از شهروندان محترم خواهشمندیم حتما” در نگهداری اتوبوس بهعنوان بیت المال حساسیت داشته باشند ضمن اینکه عدم تردد در مسیر تندرو را رعایت کرده تا نظم سرویس دهی به هم نخورد و شاهد طولانی شدن زمان انتظار و بر هم خوردن زمان سرویس دهی و توزیع ناهمگن اتوبوسها در مسیر نباشیم.
عباس نژاد در خصوص خدمات دهی به دانشگاهها و دانشجویان نیز گفت: در حال حاضر اتوبوسرانی تبریز به دانشجویان ۴ دانشگاه شامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز خدمات می دهد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
وی در خصوص موضوع دوزایی برخی اتوبوسها نیز گفت: در خصوص دودزایی اتوبوسها مماشات نداریم چون با سلامتی مردم در ارتباط می باشد؛ در تندرو از این بابت مشکلی نداریم چون اتوبوسهای این مسیر دارای استاندارد یورو ۵ و یورو۴ هستند اما در برخی اتوبوسهای بخش خصوصی متاسفانه بدلیل عمر بالای ناوگان و فرسودگی مشکل وجود دارد که با تعمیر و تعویض قطعات مربوطه و اخذ معاینه فنی، این مشکل تا زمان تزریق اتوبوسهای جدید رفع می شود.