• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

چگونه و با چه قیمتی از بورس سکه بخریم؟

  • کد خبر : 92799
  • 04 بهمن 1401 - 16:00
چگونه و با چه قیمتی از بورس سکه بخریم؟
یاز اکو - قرار است ۴۵۰ هزار ربع سکه طلای بهار آزادی از امروز به مدت ۱۰ روز کاری از طریق بورس کالای ایران توسط بانک مرکزی عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، براین اساس، حجم عرضه به میزان مانده دارایی سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه (ن) و نماد (سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶) خواهد بود که از امروز با دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰۰ درصد میانگین قیمت موزون معاملات قابل معامله است.

ساعت ثبت سفارش

معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود. بدین منظور دوره ثبت سفارش خرید از ساعت ۹ صبح شروع می شود و تا ساعت ۱۳ ادامه دارد.

خریداران در دوره ثبت سفارش خرید، سفارش خود را در دامنه نوسان قیمت ثبت می‌کنند. پس از پایان دوره ثبت سفارش خرید و حداکثر تا ساعت ۱۵ روز عرضه بانک مرکزی نسبت به ارائه کل اوراق قابل عرضه اقدام می‌کند.

نحوه تعیین قیمت

در صورتی که حجم کل سفارش‌های خرید ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل اوراق قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده و گواهی سپرده کالایی به شیوه تخصیص به روش تسهیم تخصیص داده می‌شود. در غیر این صورت تخصیص گواهی سپرده کالایی براساس اولویت قیمت و پرداخت به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود.

در پایین‌ترین قیمت معامله چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقی‌مانده باشد میزان باقی‌مانده به شیوه تخصیص به روش تسهیم تخصیص داده می‌شود. در تخصیص به روش تسهیم در هر مرحله از تخصیص گواهی سپرده کالایی تعداد ۱۰۰ ورقه بهادار (معادل یک سکه ربع بهار آزادی) به هر کد متقاضی خرید در سامانه معاملاتی تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کل اوراق بهادار قابل عرضه ادامه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، منظور از تخصیص به شیوه تسهیم این است که برای مثال تعداد گواهی سکه شش عدد است و سه نفر برای این گواهی ثبت سفارش کرده‌اند اما تعداد سفارش‌ها در مجموع به ۱۲ عدد رسیده و درواقع میزان تقاضا از عرضه بیشتر شده است، در چنین شرایطی میانگین گرفته می شود و به هر فرد به نسبتی که سفارش ثبت کرده است، گواهی سکه تخصیص داده می‌شود. برای مثال ممکن است فردی شش گواهی را ثبت سفارش کرده باشد؛ بنابراین نصف عرضه به این فرد تعلق می گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92799

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});