• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

حذف ۷۰ درصد فعالان اقتصادی از انتخابات اتاق بازرگانی!

  • کد خبر : 94131
  • 16 بهمن 1401 - 19:00
حذف ۷۰ درصد فعالان اقتصادی از انتخابات اتاق بازرگانی!
یازاکو - فرصت ثبت‌نام برای داوطلبان شرکت در رقابت انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور امروز به پایان می‌رسد. این در حالی است که بسیاری از اعضای کنونی اتاق بازرگانی معتقدند که تغییر در آیین‌نامه جدید انتخابات اتاق بازرگانی منجر به این شد که حدود 70 درصد از فعالان اقتصادی نتوانند در سرنوشت خود دخیل باشند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز؛ امروز آخرین فرصت ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خواهد بود. انتخابات پارلمان بخش خصوصی درحالی دهم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این دوره از انتخابات با اقبال فعالان اقتصادی مواجه نشود.

درحال حاضر تغییر آیین‌نامه صدای اعتراض بسیاری از فعالان اقتصادی را برای شرکت در انتخابات درآورده است. اکثر اعضای کنونی اتاق‌ها شرایط جدید را مانع حضور بسیاری از فعالان اقتصادی در انتخابات پیش رو می‌دانند.

بر اساس آیین‌نامه جدید، افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند باید حداقل فروش ۱۵ میلیارد تومانی در یک سال را داشته باشند و فهرست پرداخت حق بیمه شاغلان تأمین اجتماعی حداقل ۲۰ نفر را ارائه دهند.

ارائه گواهی صادرکننده یا تولیدکننده نمونه در سطح استانی و یا ملی یکی‌ دیگر از شرایطی است که فعالان اقتصادی نسبت به آن انتقاد دارند.

این شرایط در حالی در آیین‌نامه جدید وضع شده که بسیاری از فعالان اقتصادی در بخش کشاورزی، فناوری، تجارت و … با ظرفیت پایین کار می‌کنند و دارای شرایط فوق نیستند.

آیا به دنبال حذف فعالان اقتصادی از انتخابات اتاق بازرگانی هستند؟

حسین پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی اردبیل، در گفتگو با تجارت‌نیوز از شرایط ثبت‌نام داوطلبان انتخابات اتاق بازرگانی ایران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه با تغییر آیین‌نامه شرایط را برای کاندیداتوری در این دوره از انتخابات سخت کرده‌اند.

او ادامه داد: داوطلبان شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی ایران باید حداقل فروش ۱۵ میلیارد تومانی در یک سال داشته باشند و مستندات فهرست پرداخت حق بیمه شاغلان تأمین اجتماعی حداقل ۲۰ نفر شاغل در یک سال را ارائه دهند.

بر اساس گفته وی این شرایط موجب شده تا بسیاری از کشاورزان، معدن‌کاران، تجار و … شرایط ثبت‌نام و حتی رای دادن را نداشته باشند.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: بسیار بی‌انصافی است که ۷۰ درصد بخش‌خصوصی نتوانند در سرنوشت خود دخیل باشند.

پیرموذن با بیان اینکه بسیاری از تجار و کشاورزان با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، اما طبق آیین‌نامه جدید امکان ورود به عرصه انتخابات اتاق را ندارند، عنوان کرد: امیدوارم وزرا و مسئولان نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و به آن ورود کنند.

وی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه جدید حتی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و فناوری نیز امکان شرکت در انتخابات اتاق ایران را ندارند.

او تصریح کرد: در اقتصادی که تجار و فعالان اقتصادی نتوانند در سرنوشت خود دخیل باشند، آن اقتصاد قطعا به مشکل می‌خورد.

پیرموذن خاطرنشان کرد: یکی از شرایط ثبت‌نام در انتخابات اتاق ایران گواهی انتخاب به‌عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه در سطح استانی و یا ملی است؛ باید این پرسش را مطرح کرد که مگر یک استان چند واحد نمونه صنعتی دارد که بتواند در انتخابات شرکت کند؟

او در پایان آیین‌نامه فعلی را خلاف مقررات دانست و گفت: با شرایط موجود تنها چند شرکت خصولتی و دولتی انکان ثبت‌نام دارند.

گفتنی است، برخی پیش‌بینی می‌کنند به دلیل تضعیف جایگاه بخش خصوصی در دولت این انتخابات با اقبال فعالان اقتصادی مواجه نشود و چهره‌های نزدیک به دولت پارلمان بخش خصوصی را هم در اختیار بگیرند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94131

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});