• امروز : دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 8 July - 2024
7
گزارش هفتگی بازدهی بازارها

زنگ خطر دلار برای بانک مرکزی

  • کد خبر : 95766
  • 30 بهمن 1401 - 12:00
زنگ خطر دلار برای بانک مرکزی
یاز اکو - به اذعان بسیاری از اقتصاددانان، تورم پدیده‌ای پولی است و ریشه در افزایش عرضه پول دارد. قیمت دلار در بازار آزاد می‌تواند زنگ خطری برای بانک مرکزی به جهت افزایش بی‌حد نقدینگی باشد.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در وضعیت هشدار

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ ارز در معاملات رسمی و غیر‌رسمی بازار تهران مجددا افزایشی بود. در حالی که در روز‌های میانی هفته گذشته نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی مجوز رشد قیمت ارز در معاملات رسمی صرافی‌ها را صادر کرده بود، انتظارات تورمی فعالان بازار زمینه‌ساز رشد قیمت ارز در معاملات غیر‌رسمی شد و شکاف میان نرخ‌های بازار مجددا افزایش یافت. این در حالی است که شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران در روز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن ماه خبر از کمبود نسبی عرضه ارز در معاملات صرافی‌های مجاز می‌داد.

این کمبود نسبی عرضه در کنار تلاش‌های افزایشی فعالان بازار غیر‌رسمی سبب نوسانات افزایشی دلار صرافی‌ها نیز شد و بازار روز پنج‌شنبه قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در کانال ۴۷ هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به اذعان بسیاری از اقتصاددانان، تورم پدیده‌ای پولی است و ریشه در افزایش عرضه پول دارد. قیمت دلار در بازار آزاد می‌تواند زنگ خطری برای بانک مرکزی به جهت افزایش بی‌حد نقدینگی باشد.

بازار سهام/ اعتماد از دست‌رفته حقیقی‌ها

در بهمن ماه، شاخص کل تهران در مجموع بیش از ۱۶۴ هزار واحد ریزش کرد و افت نزدیک به ۱۰ درصد را به ثبت رساند. شاخص کل هم وزن بورس نیز در بهمن ماه ۵۱ هزار و ۴۰۵ واحد پائین آمده که نسبت به پایان دی ماه افت ۹.۷ درصدی داشته است. وضعیت بازار سهام در هفته‌های اخیر در حالی نوسانی رو به پایین بوده است که بازارهای موازی در حال پیشتازی هستند. در چنین شرایطی حتی تورم و نرخ دلار هم به کمک بازار سهام نیامدند و بورس همچنان زیر سایه ریسک‌های بزرگی است که در صدر آنها نام دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و الزام شرکت‌های صادراتی به عرضه دلارهای خود در این سامانه می‌درخشد.

کارشناسان سایه عوامل متعدد دیگری از جمله نرخ بهره بین‌بانکی، ریسک‌های بودجه و قیمت‌گذاری دستوری را نیز همچنان بر بازار سهام سنگین می‌بینند. در چنین شرایطی دو سناریوی کلی مطرح می‌شود. ‌چنانچه شر ریسک دلار نیمایی از سر شرکت‌های صادراتی کم شود، شاهد ورود سرمایه سرگردان موجود در بازارهای حباب‌دار موازی به سمت بازار سهام خواهیم بود، در غیر این صورت فشار عرضه در بورس بالاتر رفته و این موضوع دیگر فقط مشکل بورس نخواهد بود بلکه کلیت اقتصاد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد ساخت.

بازار سکه و طلا/ پیشروی سکه و طلا همسو با دلار

بازار سکه و طلا نیز در روز‌های پایانی هفته گذشته افزایش نرخ ارز در معاملات آزاد را منعکس کرد. با افزایشی شدن نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران، نرخ سکه طلا که خود حاصل‌ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه است دچار نوسانات افزایشی شد. در همین راستا قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با حدود یک میلیون و ۳۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۲۷ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب این قطع سکه طلا نیز در معاملات روز پنج‌شنبه افزایش چشمگیری را تجربه کرد و در کانال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی محاسبه شد. به اعتقاد معامله‌گران، روند قیمت طلا و سکه متاثر از افزایش قیمت دلار و اخباری که از مجامع بین المللی مخابره می‌شود، صعودی است.

بازار طلای جهانی/ شکست سطح مقاومتی

این فلز پس از روند صعودی خود که توانست قیمتش را به بالاترین سطح ۹ ماهه خود برساند، پس از افزایشی اندک که باعث عبور از سطح ۱۹۳۰ دلار شد، هفته را با اندکی افزایش به پایان رساند. اگرچه شکستن سطح مقاومتی ۱۹۰۰ دلار به رساندن قیمت این فلز به بالاترین سطح ۹ ماهه خود یعنی ۱۹۳۹ دلار در جلسه روز جمعه کمک کرد، اما شاخص‌های فنی نشان می‌دهد که حرکت صعودی ممکن است قدرت خود را از دست دهد. با بازگشت قیمت‌ به محدوده حمایت و مقاومت و همچنین شکل‌گیری یک کندل دوجی در نمودار روزانه می‌تواند نشان دهنده عدم تصمیم‌گیری در بین معامله‌گران این فلز باشد.

بازار نفت/ انتظارات کاهشی در قیمت نفت

طبق آخرین قیمت‌های هفته گذشته، نفت‌خام با ۲.۳۷ درصد کاهش به ۷۶.۳۳ دلار رسید؛ همچنین نفت سنگین ایران به ۷۹.۳۶ دلار رسید.

قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۸۳.۷۶ دلار رسید.
۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۲.۹ دلار رسید.
۳. قیمت نفت برنت در انگلیس با ۲.۱۱ درصد کاهش به ۸۳.۰۲ دلار رسید.
۴. قیمت جهانی نفت خام با ۲.۳۷ درصد کاهش به ۷۶.۳۳ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا با ۲.۷۲ درصد کاهش به ۷۶.۴۵ دلار رسید.
۵. نفت سنگین ایران به ۷۹.۳۶ دلار رسید.
۶. قیمت جهانی بنزین با ۰.۹۴ درصد کاهش به ۲.۳۹۹۴ دلار رسید.
۷. قیمت جهانی گاز طبیعی با ۶.۱۷ درصد کاهش به ۲.۲۵۳ دلار رسید.
۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۳.۲۴ درصد کاهش به ۲.۷۱۳۴ دلار رسید.
۹. قیمت جهانی گازوئیل با ۲.۷۶ درصد کاهش به ۷۹۲.۸۸ دلار رسید.
۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۷۹.۶۷ دلار اعلام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=95766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});