• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

۴۵ درصد از سویای تولیدی کشور به استان اردبیل اختصاص دارد

  • کد خبر : 96056
  • 02 اسفند 1401 - 12:45
۴۵ درصد از سویای تولیدی کشور به استان اردبیل اختصاص دارد
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن سویا مقام اول تولید این محصول را دارد به طوری که ۴۵ درصد کل سویای تولیدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، احمد شهریار دوم اسفند در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال جاری حدود ۸ هزار و ۲۶۰ هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان های شمال استان اردبیل با هزار و ۵۹۱ بهره‌بردار زیر کشت دانه روغنی سویا رفته است.

وی ادامه داد: عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسیده است.

شهریار با اشاره به اینکه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از کل خرید توافقی دانه سویا در کشور که بالغ بر۴۲ هزارتن بود، اضافه کرد: استان اردبیل با تولید ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن سویا با کسب مقام اول تولید، ۴۵ درصد کل سویای تولیدی در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از مجموع ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس آباد و بیله سوار ۱۷ هزار و ۹۲۴ تن توسط عوامل کارخانجات روغن‌کشی به قیمت توافقی هر کیلوگرم بیش از ۱۸۰ هزار ریال خریداری و به کارخانجات روغنی کشی در شهرستان های رشت، قزوین، کرج، گنبد و تبریز ارسال شد.

وی بیان کرد: ۴۵۰ تن دانه سویای بذری نیز توسط شرکت های خصوصی تولید کننده بذر جهت تامین بذر مورد نیاز در سال آینده تامین و مقدار ۴۲۰ تن توسط زارعین به عنوان بذر خود مصرفی نگهداری شده است.

شهریار بهای کل محصول خریداری شده در استان را بیش از سه هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده تمامی این مبلغ به کشاورزان سویا کار در اندک زمان ممکن پرداخت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به بیمه کشاورزان ادامه داد: امسال در مجموع حدود ۸۲۷ هکتار از اراضی زیر کشت سویا در استان اردبیل تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، به طوری که امیدواریم با گسترش فرهنگ بیمه در بین کشاورزان و تولید کنندگان شاهد افزایش سطح تحت پوشش بیمه محصول سویا و دیگر محصولات کشاورزی در استان باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});