• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

نگاهی به عملکرد هیات نمایندگان و ریاست اتاق بازرگانی ارومیه 

  • کد خبر : 97729
  • 16 اسفند 1401 - 10:30
نگاهی به عملکرد هیات نمایندگان و ریاست اتاق بازرگانی ارومیه 
یازاکو - اتاق بازرگانی ارومیه در سال 1344 تاسیس شده و لذا قدمت آن نزدیک به 60 سال می باشد. با توجه به اینکه اطلاعات مورد نیاز و عملکرد اتاق بازرگانی در سال جاری منتشر نشده است، لذا نگاهی به عملکرد اتاق ارومیه در سال جاری با استفاده از اطلاعات موجود در سایت آن خواهیم داشت.  

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ اتاق بازرگانی ارومیه در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و لذا قدمت آن نزدیک به ۶۰ سال می باشد. با توجه به اینکه اطلاعات مورد نیاز و عملکرد اتاق بازرگانی در سال جاری منتشر نشده است، لذا نگاهی به عملکرد اتاق ارومیه در سال جاری با استفاده از اطلاعات موجود در سایت آن خواهیم داشت.  

یکی از شاخصه های مهم عملکرد اتاق های بازرگانی، همانا برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای اتاق می باشد که شاهد عملکرد خیلی ضعیفی در طول سال جاری می باشیم بطوریکه از ۲۴ برنامه و دوره آموزشی پیش بینی شده برای سال جاری تنها سه برنامه آموزشی یعنی ۱۳ درصد از آن محقق شده است.   

از دیگر شاخص های فعالیت اتاق های بازرگانی، تاسیس و فعال کردن کمیسیون های تخصصی در اتاق هست که در اتاق ارومیه ۶ کمیسیون تخصصی با عناوین کشاورزی و صنایع غذایی- صنعت- بازرگانی- سرمایه گذاری- بازار پول و سرمایه – معادن و صنایع معدنی تشکیل یافته است.  

از میان کمیسیون های تشکیل یافته بجز چند مورد فعالیت کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی، فعالیت و خبری از عملکرد سایر کمیسیون ها در طی سال جاری در سایت اتاق ذکر نشده است.   

یکی دیگر از مهم ترین شاخص های فعالیت اتاق های بازرگانی، ارتباط با اتاق های سایر کشورها و فعالان اقتصادی کشورهای خارجی می باشد. در این مورد نیز به اذعان سایت اتاق بازرگانی ارومیه، سه مورد از دیدارهای خارجی ثبت شده است. اولی مربوط به دیدار با رئیس اتاق وان در ۵ خرداد، دومی دیدار با فعالان اقتصادی یکی از استان های اقلیم کردستان در اول شهریور و سومی نیز مربوط به سفر هیات اقتصادی استان به هندوستان در ۱۳ شهریور ماه.  

استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه استانی مرزی می باشد، انتظار می رفت اتاق بازرگانی ارومیه از این پتانسیل بالقوه برای ارتباط بیشتر و کمک به بازرگانان و فعالان اقتصادی ارومیه و آذربایجان غربی استفاده نموده و با کشورهای همسایه ارتباط تجاری بیشتری می گرفت. 

همچنین در بین اخبار فعالیت ها خبری از ارتباط اتاق بازرگانی با منطقه آزاد ماکو دیده نمی شود که اینرا هم می توان به ضعف مسئولان اتاق در رایزنی ها و ارتباطات شان متوجه کرد.   

برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز از جمله مواردی هست که از برنامه های روتین در دولت سابق شروع شده و نقش مهمی در رفع مشکلات فیمابین دو بخش دارد. بنابه مستندات موجود در سایت اتاق در سال جاری ۷ جلسه شورای گفتگو برگزار شده است که نتایج این جلسات را با مرور زمان و در آینده مشاهده کرد. 

در اخبار فعالیت اتاق بازرگانی ارومیه مواردی از برنامه های برگزاری نمایشگاه های تجاری داخلی و خارجی- تجلیل از فعالان اقتصادی استان- انتشار نشریه بصورت مرتب و برگزاری نشست های مطبوعاتی دیده نمی شود که هر کدام بنوبه خود مهم بوده و در شرح وظایف اتاق های بازرگانی مورد تاکید قرار گرفته است.   

با توجه به جمیع موارد بنظر می آید اتاق بازرگانی ارومیه دچار نوعی رخوت و روزمرگی شده و نیاز به تحولات اساسی دارد.  

 

انتظاراتی که از آقای انتظار می رفت 

بنابه گفته خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت در آیین‌نامه اجرایی جدید که به تایید شورای عالی نظارت رسیده است، روسای اتاق‌ها می‌توانند برای دو دوره متوالی ریاست اتاق را بر عهده داشته باشند. 

بنابراین تغییر قانون انتخابات می تواند به ایجاد تحول در ریاست اتاق بازرگانی ارومیه کمک شایانی نماید. چرا که آقای انتظار با ۴ دوره ریاست بر اتاق ارومیه، بر اساس قانون جدید دیگر نمی تواند کاندیدای ریاست بر اتاق بازرگانی ارومیه باشد. 

انتظار می رفت اتاق بازرگانی با تشکیل اتاق فکری با حضور جوانان خوش فکر، بانوان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان خارج از اتاق، برنامه ها و طرح های جدیدی را به اجرا درآورده و منشا تحولات جدیدی میشد.  

همچنین انتظار می رفت هیات نمایندگان فعلی اتاق بازرگانی از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه آذربایجان غربی در حوزه معادن و فرآوری آنها، صنایع دستی، گردشگری، اقتصاد ورزش بخصوص رشته والیبال، منطقه آزاد تجاری ماکو، گمرکات استان، فعالان رسانه ای و حمل و نقل، بهره مناسبی در راستای تقویت اتاق می بردند.  

همچنین معتقدم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه و بخصوص ریاست اتاق می توانست با حمایت مادی از رشته والیبال در این شهر، ضمن حضور موثر در فضای فرهنگی و اجتماعی شهر و استان، وجهه مناسبی در بین شهروندان کسب نموده و زمینه موفقیت این تیم و خوشنودی جوانان علاقمند را ایفا نماید، هر چند نامه ریاست اتاق ارومیه به وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه کمک های نقدی تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی به زلزله زدگان شهرستان خوی بعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی بعنوان بخشی از معافیت های مالیاتی منظور گردد، مایه تعجب و شرمساری شهروندان و دیگرانی شده که بدون چشمداشت و انتظاری، به زلزله زدگان منطقه خوی کمک های مادی و معنوی نموده و این راه را همچنان ادامه می دهند! 

در خاتمه امیدوارم اعضای محترم اتاق بازرگانی که حق رای در انتخابات اخیر را دارند، بر نقش تعیین کننده این نهاد اقتصادی به عنوان مهم ترین نهاد خصوصی موثر کشور، نه تنها در توسعه حوزه های اقتصادی- صنعتی و کشاورزی آذربایجان غربی، بلکه در سایر حوزه های جامعه را ادراک کرده و تنها به منافع خویش نیندیشند. 

ما هم همراه با فعالان اقتصادی استان و بخصوص اعضای محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه منتظر انتخابات ۲۰ اسفند خواهیم بود تا ببینیم نتیجه این انتخابات چه سرنوشتی برای آینده اتاق ارومیه و در نهایت توسعه استان آذربایجان غربی رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});