• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

احیای ۹ ایستگاه راکد تولید نهال در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 98337
  • 22 اسفند 1401 - 8:38
احیای ۹ ایستگاه راکد تولید نهال در آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از احیای ۹ ایستگاه راکد تولید نهال به مساحت ۷۲۵ هکتار در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سیروس داوودی، در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی، با اشاره به شعار “درخت برای زندگی” و طرح مردمی “کاشت یک میلیارد درخت”، اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در خصوص تولید نهال و ایستگاه‌های تولید بذر در استان وجود دارد و می‌توان طرح کاشت یک میلیارد درخت را در استان اجرایی کرد.

وی افزود: در مجموع تعداد ۹ ایستگاه تولید نهال در استان وجود دارد که متاسفانه طی ۲۰ سال گذشته راکد مانده بود و حداکثر تولید سالانه نهال در آن‌ها به ۵۰۰ هزار اصله می‌رسید در حالی که ظرفیت اسمی آن‌ها ۲۵۰ میلیون اصله در سال است و امکان تامین نیاز یکساله کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت در سالجاری فرصتی برای ما مهیا کرد تا در راستای احیای این نهالستان‌ها گام برداریم. برای احیای تمامی این نهالستان‌ها در مجموع نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه ثابت و جاری لازم است.

داوودی گفت: برای سال ۱۴۰۲ متعهد به تولید ۲۵ میلیون اصله از طریق ظرفیت‌های مردمی و بدون اعتبار دولتی نهال شده‌ایم که معادل تولید نهال ۵۰ سال گذشته استان است.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای تولید ۲۵ میلیون اصله نهال در استان جذب و این تعداد در سال آینده تولید خواهد شد و تعدادی از آن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تعداد دیگر برای توسعه جنگل و تعدادی دیگر برای زراعت چوب به کار گرفته می‌شود.

وی هم‌چنین با اشاره به تکلیف کارخانجات و معادن برای احداث فضای سبز تخریب شده، افزود: اگر این واحدها، تکلیف خود را در قبال کاشت نهال که در قانون نیز بدان اشاره شده عمل کنند، نزدیک به ۱۰۰ درصد مشکلات تامین منابع مالی احداث فضای سبز و نیروهای پاسبان اراضی ملی حل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود: بازدارندگی قانون در حوزه برخورد با نابودی پوشش گیاهی اراضی ملی و معدن کاری‌ها کافی نیست که امیدواریم بازنگری جدی در این خصوص انجام گیرد.

وی در خصوص پرونده‌های مربوط به معدن مس سونگون نیز ادامه داد: سال ۹۱ که به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان حضور داشتم، پرونده‌ای از تخریبات مس سونگون از سال ۷۱ را جمع بندی کرده و در قالب جریمه ۷۴ میلیاردی به این شرکت ارجاع شد تا پس از وصول در مناطق تخریب شده مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: تا سال ۱۴۰۰ پرونده‌های مس سونگون به نتیجه نرسیده و تخریبات دیگری انجام گرفته بود که وقتی در این سال بار دیگر به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان حضور یافتم، ارقام تحقق نیافته از جرایم مس سونگون را جمع بندی کردیم و در این راستا مبلغ ۳۸ میلیارد از مس سونگون بابت تخریب محیط زیست اخذ و به خزانه واریز شد و از طرفی این شرکت متعهد به جنگل کاری ۴۰۰ هکتاری در ورزقان شد.

داوودی هم‌چنین از تعهد مس سونگون برای احداث پایگاه اطفای و مسیر باند فرود هواپیما آب پاش خبر داد.

وی در ادامه در خصوص موضوع تشکیل وزارت منابع طبیعی و ادغام سازمان منابع طبیعی با سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بنده یکی از مدافعان سرسخت ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی هستم زیرا معتقدم که اگر نهادهای موازی در کنار هم قرار بگیرند، خروجی بهتری خواهیم داشت.

در ادامه معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: وسعت اراضی ملی استان برابر دو میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار است که به ۴۱ هزار بلوک تقسیم بندی شده و به خودرو گشت ناوگان الکترونیکی منابع طبیعی مجهز شده است.

علی قنبری، با اشاره به تشکیل ۲۱۸۷ پرونده در زمینه تخریب و تصرف، چرای غیر مجاز و قطع درختان طی یک سال گذشته در استان، افزود: طی ۱۱ ماهه سالجاری به میزان ۱۰۰۴ هکتار از اراضی ملی به بیت المال بازگشته است.

وی از تشکیل ۱۰ فقره پرونده قاچاق چوب با حجم ۱۱۰ تن نیز خبر داد.

قنبری در تشریح وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان طی یک سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱ فقره حریق در ۱۳۷ هکتار از اراضی ملی و جنگل‌های استان رخ داد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۲۵ فقره حریق به وسعت ۳۶۴ هکتار و نسبت به سال ۹۹ با ۵۸ فقره حریق به وسعت ۱۱۹۶ هکتار کاهش چشم گیری داشته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98337

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});