• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

آذربایجان‌شرقی کم‌ بارش‌ترین استان کشور!/ سدها فقط ۳۰ درصد آب دارند

  • کد خبر : 98593
  • 23 اسفند 1401 - 19:00
آذربایجان‌شرقی کم‌ بارش‌ترین استان کشور!/ سدها فقط ۳۰ درصد آب دارند
یازاکو - مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد مخازن سدهایمان پر شده‌اند و از لحاظ بارش، محروم‌ترین استان کشور هستیم، گفت: ۵۴ درصد کاهش در حوضه آبریز ارس، ۳۸ درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و ۲۵ درصد در حوضه آبریز قزل اوزن و سفید رود نسبت به نرمال کاهش بارش داریم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس؛ یوسف غفارزاده  بعد از ظهر امروز در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان‌شرقی با توجه به وضعیت منابع آبی استان و کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل، کاهش محسوس رواناب و ورودی سدها، بر لزوم رعایت الگوی کشت و نبود تضمین برای تامین آب محصولات پر آب بر تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد مخازن سدهایمان پر شده‌اند و از لحاظ بارش، محروم‌ترین استان کشور هستیم، گفت: ۵۴ درصد کاهش در حوضه آبریز ارس، ۳۸ درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و ۲۵ درصد در حوضه آبریز قزل اوزن و سفید رود نسبت به نرمال کاهش بارش داریم.

در این جلسه ضمن اشاره به کاهش قابل توجه مخزن سد ستارخان،گفته شد تخصیص با تاکید بر اولویت تامین آب شرب صورت خواهد گرفت و در بخش کشاورزی اولویت با باغات بوده و تضمینی برای کشت محصولات پرآب بر بویژه در شهرستان اهر وجود نخواهد داشت.

در این جلسه همچنین اتمام رینگ جنوبی تبریز طی ماه‌های آینده و لزوم اجرای رینگ شمالی برای پایدارسازی شبکه مطرح شد.

این گزارش می‌افزاید، با توجه به وضعیت خاص منابع آبی در سال پیش رو، نقش کلیدی مصرف‌کنندگان در مدیریت تقاضا و رعایت الگوی مصرف بهینه منابع آب، بیش از پیش اهمیت می یابد.

بر این اساس از مردم عزیز انتظار داریم در روزهای پایانی سال از مصارف غیر شرب تا حد ممکن خودداری نمایند تا در زمان پیک مصرف برای تامین آب شرب مشکلی نداشته باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98593

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});