• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

یکهزار هکتار گلخانه در آذربایجان شرقی در حال ساخت است

  • کد خبر : 98875
  • 27 اسفند 1401 - 9:30
یکهزار هکتار گلخانه در آذربایجان شرقی در حال ساخت است
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: حدود یکهزار هکتار گلخانه در استان در دست اجرا است و سرمایه‌گذاران مختلفی از بخش‌های دیگر اقتصادی در بخش‌های مختلف کشاورزی به خصوص گلخانه در حال سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اکبر فتحی روز شنبه با اشاره به اینکه بزرگترین گلخانه کشور در منطقه آزاد ارس وجود دارد، افزود: در حال حاضر حدود ۳۱۸ هکتار گلخانه در استان در حال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه‌های مختلف کشاورزی اظهار کرد: کل اراضی زیر کشت ما اعم از دیم و آبی و باغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است و میزان تولیدات این اراضی حدود چهار میلیون تن فقط در بخش زراعت و باغ است.

فتحی گفت: حدود هفت میلیون راس واحد دام وجود دارد که میزان تولیدات این تعداد هم حدود یک میلیون تن است که با احتساب علوفه تولید شده کل تولیدات استان در بخش کشاورزی حدود ۶ میلیون تن است.

۷۰ هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی به سامانه های نوین آبیاری مجهز است

فتحی اعلام کرد: از نظر شبکه‌های فرعی آبیاری در پایاب سدها و در پایاب چاه‌های کشاورزی نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش شبکه‌های آبیاری است و در همین حدود هم سامانه های نوین آبیاری در اراضی زراعی و باغی استان داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به ظرفیت‌های استان در حوزه طیور اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ درصد تخم مرغ کشور از نظر جوجه یک روزه با توجه به مرغ مادر استان، نزدیک به همین میزان یعنی ۱۰ درصد جوجه یک روزه کشور در این استان تولید می‌شود .‌

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری است. گفت: در سال جاری در زمینه جذب سرمایه گذار از بخش های دیگر اقتصادی توفیقاتی در این زمینه داشته‌ایم از جمله در زمینه پرورش دام، طیور، گلخانه‌ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی سرمایه‌گذاران خوبی در این بخش در حال سرمایه‌گذاری هستند که امیدواریم بتوانیم تسهیلات لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم تا در مدت کمتری بتوانیم این سرمایه‌گذاری‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی به خصوص در حوزه دام و طیور اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که صنعت دام و طیور آذربایجان شرقی با آن مواجه است و از آن رنج می‌برد، کوچک بودن واحدهای تولیدی و اقتصادی نبودن ظرفیت تولید واحدهای دامپروری و دامداری است.

فتحی با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت مرغداری‌های استان به طور متوسط حدود ۳۰ هزار قطعه است، افزود: در مرغداری ها کمتر از ۵۰ هزار قطعه توجیه اقتصادی لازم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دامداری‌های صنعتی استان با ظرفیت بیش از یکهزار راس کم است، افزود: معمولا دامداری‌های کوچک ۱۵۰ تا ۲۰۰ راسی و دامداری‌های کوچک روستایی فعال هستند.

فتحی خاطرنشان کرد: دامداری های کوچک برای خودشان توجیه اقتصادی و اشتغال زایی دارند، اما هزینه تمام شده آن‌ها در مقایسه با گاوداری های صنعتی با بیش از یک هزار راس بالا است.

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم این دامداری‌های کوچک را ساماندهی کنیم تا به لحاظ اقتصادی صرفه اقتصادی برای فعالان این بخش داشته باشند، ایجاد زنجیره تولید است که در مرحله اول تحت مدیریت واحدی قرار بگیرند، همچنین آنها را با سرمایه‌گذارانی مرتبط می کنیم که امکان پشتیبانی از آنها در حوزه های مختلف از جمله تامین نهاده‌های دامی یا فرآوری محصولات را دارند.

وی با بیان اینکه زنجیره ارزش باید از ابتدای تامین انواع نهاده‌ها شکل بگیرد و تا انتهای زنجیره که سفره مردم است را شامل شود، گفت: برای اینکه واسطه‌گری و دلالی را حذف کنیم، امیدواریم ۸۰ درصد دامداری‌ها و مرغداری‌هایمان را در قالب این زنجیره بیاوریم.

مدیریت متمرکز بر بخش کشاورزی با اجرای قانون انتزاع

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درباره ضرورت اجرای قانون انتزاع برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: این قانون تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری داشته و از زمانی که تصویب و ابلاغ شد، در دولت قبل در جلسه سران قوا به حالت راکد درآمد و به نوعی جلوی اجرایی شدن این قانون را گرفتند و همه این‌ها باعث شد که آنچه که ما از قانون انتزاع انتظار داشتیم تا مدیریت متمرکزی بر بخش کشاورزی اتفاق بیفتد که علاوه بر تولید، تنظیم بازار هم در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد با تاخیر چندین ساله انجام شود .

وی با بیان اینکه هنوز هم نواقصی در قانون انتزاع وجود دارد، افزود: در این قانون آمده است صنایع تبدیلی کشاورزی توسط بخش کشاورزی مدیریت شود، در حالیکه هم‌اکنون یک مدیریت دوگانه در آن وجود دارد و هم سازمان صمت و هم سازمان جهاد کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی هر دو خود را محق برای صدور مجوزها می‌دانند و هرکدام قوانین خودشان را دارند و به نوعی سردرگمی در این زمینه وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اجرای این قانون موجب ساماندهی تولید و مشخص شدن نیاز استان و کشور شده است و می توانیم برنامه‌ریزی برای صادرات داشته باشیم و در مجموع فعالیت‌های بخش کشاورزی را برنامه‌پذیر کرده‌ است.

فتحی با بیان اینکه در همین راستا معاونت توسعه بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها شکل گرفت، ادامه داد: باید بتوانیم تجارت خارجی را در حوزه بازرگانی در اولویت قرار دهیم و قسمتی از محصولات کشاورزی استان را در قالب این برنامه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن قانون انتزاع هم به نفع صادرکنندگان و هم به نفع تولیدکنندگان است، خاطرنشان کرد: گاهی ما مجبور می‌شدیم جلوی صادرات کالایی را بگیریم و صادرکننده گله می‌کرد که چرا با تصمیمات آنی جلوی صادرات گرفته می شود از سوی دیگر هم وقتی صادرات بیشتری صورت می‌گیرد و قیمت‌ها بالا می‌رود، تولیدکنندگان گله‌مند می‌شوند.

وی افزود: برای اینکه این گله‌مندی‌ها وجود نداشته باشد و با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم این‌کارها را انجام دهیم، لازم بود که میزان تولیداتمان را دقیق برآورد کنیم و در عین حال بدانیم میزان مصرف داخلی ما چقدر است.

فتحی اظهار کرد: برای مازاد این میزان و برای اجرای قانون انتزاع تعرفه‌ای وضع کردند که اگر زمانی لازم شد که ما کالایی را صادر کنیم و هم زمان در کشور هم به آن کالا نیاز داشتیم، به جای اینکه جلوی صادرات آن کالا را بگیریم، تعرفه آن را در این مقطع بالا ببریم که اگر برای صادرکننده صرف دارد، این کار را انجام دهد.

ظرفیت‌ فرآوری، بسته‌بندی یا نگهداری برای پنج میلیون تن از محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اعلام اینکه هم برای تولیدکننده‌ها و هم برای سرمایه‌گذارانی که خارج از تولید در زمینه برندینگ و بسته‌ بندی قصد سرمایه‌گذاری دارند، تسهیلاتی در این زمینه پیش ‌بینی‌شده است، گفت: این تسهیلات در قالب منابع اعتباری مختلف براساس تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ و همچنین از منابع داخلی بانک‌ها پرداخت می شود.

وی اعلام کرد: جذابیتی که زیربخش صنایع تبدیلی و فرآوری به عنوان زنجیره ارزش در تولیدات کشاورزی دارد، باعث شده که سرمایه‌گذاران هم برایشان جذابیت داشته باشد که از منابع خودشان در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، گفت: همین امر باعث شده که در استان آذربایجان شرقی برای حدود پنج میلیون تن از محصولات کشاورزی ظرفیت‌های فرآوری، بسته‌بندی یا نگهداری ایجاد شود.

وی افزود: در بخش نگهداری یعنی سردخانه، در بخش فرآوری شامل رب گوجه فرنگی، آبمیوه‌ها، انواع پوره‌ها و کنسانتره‌ها یا در حوزه تولیدات دامی انواع لبنیات را شامل می‌شود.

فتحی گفت: در حوزه بسته‌بندی هم ظرفیتی برای زیربخش‌های مختلف بوجود آمده که بتوان محصولات کشاورزی از جمله دامی و باغی را با بسته‌بندی مناسب و بازارپسند روانه بازار کرد.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی با توجه به آمار موجود، در حوزه‌ برندینگ و بسته‌بندی بسیار خوب کار کرده است به طوری‌که ما با اینکه تولید محصول خرما را در استان نداریم اما بیشترین فرآوری و بسته‌بندی خرما در استان آذربایجان شرقی انجام می‌شود.

فتحی اضافه کرد: در حوزه زیتون و شیلات هم به رغم اینکه ما جزو استان های ساحلی نیستیم و کل تولیدات شیلات استان حدود هشت هزارتن است اما صنعت بسته‌بندی و فرآوری این محصولات در آذربایجان شرقی به خوبی شکل گرفته است به طوری که از استان‌های دیگر محصولات را برای بسته‌بندی، فرآوری و تحویل به بازارهای داخلی و خارجی به آذربایجان شرقی می‌آورند.

برطرف شدن چالش‌های بخش کشاورزی با اجرای الگوی کشت

فتحی اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت یکی از آرزوهای دیرینه تمامی کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی بوده که آیین‌نامه آن تدوین شده و اگر بتوانیم آن را عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلاتی که با کمبود یا افزایش تولید محصولات کشاورزی در طول سال مواجه هستیم از بین خواهد رفت.

وی گفت: با عملیاتی شدن الگوی کشت بسیاری از مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی در قالب این موضوعات برطرف خواهد شد.

فتحی در ادامه گفت: از دیگر اولویت های اصلی بخش کشاورزی استان، در کنار الگوی کشت، کشاورزی قراردادی و صدور سند است.

وی بیان کرد: از بخش خصوصی از جمله کارخانجات آرد، ماکارونی و کارخانجاتی که مصرف آرد دارند، انتظار داریم که با کشاورزان قرارداد ببندند و به جای آن که در زمان برداشت محصول هر دو طرف با مشکل مواجه شوند، اکنون قرارداد ببندند تا هر دو تکلیف خود را بدانند.

وی همچنین گفت: کشاورزان ما باید سند دار شدن اراضی خود را در اولویت کاری خود قرار دهند، چون بسیاری از مشکلات آن‌ها را نیز می‌تواند برطرف کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: ما از طریق مدیریت اراضی همه شرایط را فراهم و قوانین موازی را حذف کرده‌ایم تا با کمترین تشریفات اداری بتوانیم نسبت به صدور سند اراضی کشاورزی اقدام کنیم.

از مجموع یک میلیون و ۲۰۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی، ۸۰۰ هزار هکتار دیم، ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و ۱۰۶ هزار هکتار شامل باغات آبی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98875

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});