• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

راه‌آهن بستان آباد- تبریز آماده بهره‌برداری است/ فاصله تهران به تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود

  • کد خبر : 99088
  • 29 اسفند 1401 - 10:45
راه‌آهن بستان آباد- تبریز آماده بهره‌برداری است/ فاصله تهران به تبریز ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌شود
یاز اکو - معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: در راستای تحقق برنامه توسعه شبکه ریلی کشور، عملیات اجرایی راه‌آهن بستان آباد- خاوران به اتمام رسید و این پروژه ریلی به عنوان یکی از پنج اولویت توسعه خطوط ریلی کشور در سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، عباس خطیبی در گفت و گو با خبرنگاران از اتمام عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد- خاوران تبریز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار کرد: این مسیر ریلی دومین پروژه از پنج پروژه ریلی مهم کشور است که عملیات اجرایی آن تکمیل و آماده بهره برداری است.

خطیبی این خط آهن را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور اعلام کرد و افزود: این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است. در سال های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.

وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راه آهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت های ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش می یابد.

از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند

معاون ساخت وتوسعه راه آهن بنادر و فرودگاه‌ها همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بین‌المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن بستان آباد-خاوران یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.

خطیبی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و افزود: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ساخت پل باسمنج در این مسیر ریلی را از لحاظ فناوری، مشخصات فنی، سرعت عمل و اجرا و کیفیت یکی از نمونه های مثال زدنی دانست و گفت:‌ این پل گفت: پل دارای۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر است و به عنوان بزرگترین پل‌ این محور ریلی به روش پیشرانی برای اولین بار در قوس با توان و تخصص مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی همچنین از اتمام عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن خاوران خبر داد وگفت: ایستگاه راه‌آهن خاوران در زمینی به وسعت ۲۳۰ هزارمتر مربع در ابتدای شهر تبریز بنا شده است که مساحت ساختمان اصلی آن ۳ هزار و ۶۶۵ متر مربع و مساحت کل ساختمان ها ۹ هزار و ۷۵ متر مربع است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99088

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});