• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه؛

تجارت ایران و ترکیه را به بخش خصوصی واقعی بسپارید / با رفع تعهد ارزی، صادرات به ترکیه دو برابر می‌شود

  • کد خبر : 108074
  • 22 خرداد 1402 - 19:05
تجارت ایران و ترکیه را به بخش خصوصی واقعی بسپارید / با رفع تعهد ارزی، صادرات به ترکیه دو برابر می‌شود
یاز اکو - رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: پیشنهاد بخش خصوصی شفاف و روشن این است که دولت موانع سر راه صادرکنندگان از جمله رفع تعهد ارزی را حل کند، اگر این اتفاق رخ دهد ما تعهد می‌دهیم که صادرات‌مان به ترکیه را در سال آینده دو برابر کنیم.

همایش تخصصی «قطب نمای تجارت ترکیه» یکشنبه، ۲۱ خرداد در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، در این همایش مهرداد سعادت، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه بیان کرد: از قدیم گفته‌اند که دولت نمی‌تواند تاجر خوبی باشد و این هم ثابت شده است، حالا که بخش خصوصی واقعی آماده کار است تجارت ایران و ترکیه را به این بخش بسپارید.

سعادت افزود: ترکیه در سال۲۰۲۲، ۳۰۰ میلیارد دلار واردات انجام داده و در همین سال توانست رقم صادراتش را که ۳۲۵ میلیارد دلار بود را جشن بگیرد. حجم تجارت ۵۳۵ میلیارد دلاری یک رقم شگفت‌انگیز و موفقیت است و باید به این کشور تبریک گفت و ما هم درباره این آمار بیشتر فکر کنیم.  

وی ادامه داد: ایران می‌توانست از ۳۰۰ میلیارد دلار واردات ترکیه، سهم ۱۵ میلیاردی داشته باشد، ولی متاسفانه نتوانستیم از این سهم به نحو احسنت استفاده کنیم. صادرات ما به این کشور رو به رشد است، اما راضی کننده نیست. 

این فعال اقتصادی با تاکید بر این که راهی جز اعتماد به بخش خصوصی نیست، گفت: ۸۵ درصد اقتصاد ترکیه دست بخش خصوصی است و همیشه این بخش محور اقتصاد را پیش می‌برد و دولت نظارت می‌کند، برای یکبار هم که شده مسئولیت تجارت میان ایران و ترکیه را با همه بحث‌ها و مشکلاتش به بخش خصوصی بسپارید و به ما اعتماد کنید.

سعادت تصریح کرد: پیشنهاد بخش خصوصی شفاف و روشن این است که دولت موانع سر راه صادرکنندگان از جمله رفع تعهد ارزی را حل کند، اگر این اتفاق رخ دهد ما تعهد می‌دهیم که صادرات‌مان به ترکیه را در سال آینده دو برابر کنیم. به مشکلات ارزی کشور آگاه هستیم، اما این نکته درنظرگرفته نمی‌شود ابزار و یا بانکی وجود ندارد که ما مستقیم ارز را برگردانیم و با روش‌های مختلفی ارز منتقل می‌شود.  

در ادامه این همایش فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: دولت سیزدهم رویکرد جدیدی به کشورهای منطقه به ویژه همسایگان داشته و همه مقامات ارشد ما بر توسعه همکاری اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه تاکید دارند.

پیلتن گفت: ترکیه صاحب یک اقتصاد پیشرفته است و کالاهای خیلی خوبی تولید می‌کند، ما می‌توانیم بخشی از نیازهای کشور را از این طریق تامین کنیم. جمهوری اسلامی نیز با توجه به توانمندی‌هایی که در صادرات برخی کالا مواد اولیه و خدمات دارد می‌تواند شریک بسیار مناسبی برای ترکیه باشد. برای این امور باید هدف‌گذاری کنیم، زمینه‌ها، شرایط، توانمندی‌ها و نیازها در دو طرف وجود دارد و همچنین زیرساخت‌ها تقریبا فراهم است.

وی افزود: در زمینه ترانزیت می‌توانیم با کشور ترکیه همکاری خوبی داشته باشیم، ترکیه می‌تواند محل مناسبی برای گذر کالاهای صادراتی ایران به سایر کشورها باشد. ایران هم می‌تواند محل عبور کالاهای ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق آسیا باشد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ادامه داد: شرکت‌های ایرانی طی سال‌های گذشته در خدمات فنی مهندسی توانمندی‌های خوبی کسب کرده‌اند و ما می‌توانیم در پروژه‌های ترکیه حضور داشته باشیم.

پیلتن تصریح کرد: در زمینه صادرات مجدد با کشور ترکیه می‌توانیم همکاری خیلی بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم و در زمینه تولید مشترک هم خوشبختانه در دو کشور ظرفیت وجود دارد و مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی خوبی برای تولید فراهم است. 

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: محدودیت‌ها و مشکلاتی هم بین تجارت دو کشور وجود دارد. از جمله ممنوعیت‌هایی در جمهوری اسلامی تحت‌تاثیر فشار تحریمی در کشور حاکم شده که امیدواریم در آینده به تدریج رفع کنیم. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=108074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});