به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح تنگه ها و کانال ها به طور قابل توجهی بر موقعیت استراتژیک کشورهایی که در آن قرار دارند تأثیر می گذارد.
کانال سوئز و همچنین کانالهای پاناما و نیکاراگوئه که بعداً ساخته شدند، مسافت کشتیها را در مسیرهای دریایی بهطور چشمگیری کوتاه کرده و خطرات امنیتی را کاهش دادهاند.
در این راستا، حدود ۵۰ کانال قابل توجه در سراسر جهان وجود دارد.
کانال پاناما به دلیل کاهش سطح آب ناشی از خشکسالی مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسان پیش بینی می کنند که ذوب شدن یخ در مناطق قطبی در آینده، مشابه نمونه کانال پاناما، می تواند به پیدایش مسیرهای تجاری جدید منجر شود.
تورگوت کرم تونجل، تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات اوراسیا، گفت: «البته، موضوع ذوب یخ های قطبی نیز وجود دارد. گشودن مسیرهای حمل و نقل در منطقه قطب شمال می تواند در دستور کار قرار گیرد.
مدتهاست که رقابت بین روسیه، چین، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی در این زمینه آغاز شده است.
«توسعه مسیرهای تجاری جایگزین برای تجارت جهانی مهم است. از منظر جغرافیایی منطقه، تقویت بیشتر کارکرد کریدور میانه که از آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و ترکیه می گذرد و آسیا و اروپا را از طریق زمین به هم متصل می کند، گام مهمی برای تداوم آرام تجارت جهانی خواهد بود.
تونسل اظهار داشت: اگر کانال پاناما از کار بیفتد، تنها جایگزین برای حمل و نقل دریایی، گذرگاه دریک بین انتهای جنوبی آرژانتین و قطب جنوب یا برقراری ارتباط از طریق مسیرهای زمینی خواهد بود.
با این حال، وی خاطرنشان کرد که هزینه های حمل و نقل در هر دو سناریو افزایش می یابد.
پروفسور Shafak Ertan Çomaklı از گروه مالی دانشگاه Hacı Bayram Veli همچنین خاطرنشان کرد که کانال پاناما که در باریک ترین قسمت قاره آمریکا قرار دارد، سالانه به حدود ۱۴۰۰۰ کشتی اجازه می دهد بین اقیانوس آرام و اطلس تردد کنند و آن را به یکی از کانال های جهان تبدیل می کند.
وی تاکید کرد: در طول ۱۵۰ سال گذشته، کانال ها به پروژه های بزرگی تبدیل شده اند که در خدمت اهداف سیاسی و اقتصادی کشورهای تامین کننده مالی هستند.
چوماکلی، مسیر موسوم به کریدور میانه که ترکیه نیز در آن گنجانده شده است، مناسب ترین راه برای حمل و نقل زمینی محصولات چینی به اروپا و خاورمیانه است.
پروژه کانال استانبول که بخشی از این مسیر استراتژیک است، با حمایت از این کریدور قصد دارد ترکیه را به یک مرکز لجستیکی مهم تبدیل کند.
در حالی که کانال سوئز سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار و کانال پاناما حجم تجارت سالانه ۲ میلیارد دلار را سبب می شود ولی در صورت احداث، درآمد سالانه کانال استانبول حدود ۸ میلیارد دلار خواهد بود.
بین آسیا و اروپا، تجارت و حمل و نقل از طریق سه کریدور اصلی تسهیل می شود: «کریدور شمالی» شامل روسیه، «کریدور جنوبی» که از ایران می گذرد و «کریدور میانی» از جمله ترکیه.
به این ترتیب اهمیت استراتژیک جاده تاریخی ابریشم به ویژه کریدور میانی که از ترکیه آغاز شده و از طریق قفقاز و دریای خزر به آسیای مرکزی و چین می رسد، روز به روز در حال افزایش است.