• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

تنش‌های منطقه بلای جان ثبات بازارها

  • کد خبر : 156948
  • 13 مهر 1403 - 22:20
تنش‌های منطقه بلای جان ثبات بازارها
طبق ادعای خریداران و فروشندگان ارزی قیمت دلار که در معاملات پشت خطی چهارشنبه شب با ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد بود، در روز پنجشنبه ۱۲ مهر ماه، به کانال ۶۳ هزار تومان رسید و تا نیمه کانال جدید پیشروی کرد.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ تشدید تنش‌ها در منطقه، محرک بازار ارز

طبق گفته معامله‌گران، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و سیگنال‌های منفی اخیر باعث افزایش هیجان در بازار ارز شده است. فعالان بازار معتقدند که دلار اکنون وارد تونل وحشت شده است‌. بسیاری معتقدند این وحشت زمانی بیشتر می‌شود که عقب‌نشینی رخ دهد و قیمت‌ها با تغییر فاز سرمایه‌گذاران را متضرر کنند. بازیگران ارزی تهران در آخرین روز معاملاتی هفته در حالی روانه بازار شدند ‌که قیمت‌ها در کانال های تلگرامی همچنان صعودی بود. به این ترتیب طبق ادعای خریداران و فروشندگان ارزی قیمت دلار که در معاملات پشت خطی چهارشنبه شب با ۶۲ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد بود در روز پنجشنبه ۱۲ مهر ماه به کانال ۶۳ هزار تومان رسید و تا نیمه کانال جدید پیشروی کرد. طبق گزارش خبرآنلاین، از سوی دیگر قیمت دلار در هرات نیز دیشب با ۶۱ هزار و ۸۴۰ تومان به کار خود خاتمه داد. البته قیمت تتر نیز که غالبا یکی از محرک‌های تاثیر گذار بر روی دلار است، در نیمه کانال ۶۳ هزار تومان معامله شد.

بازار سهام/ خروج مستمر پول از بازار بورس

در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۸ هزار و ۷۰۷ واحدی نسبت به معاملات روز گذشته به عدد دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز یک هزار ۴۹۹ واحد نسبت به معاملات روز گذشته کاهش داشت به رقم ۷۰۰ هزار و ۳۸۷ واحدی رسید. در سوی دیگر معاملات نیز شاخص کل فرابورس ۴۹ واحد کاهش داشت و به تراز ۲۲ هزار و ۱۳۱ واحدی رسید. بازار سهام در هفته معاملاتی که گذشت؛ شاهد تشدید عرضه نسبت به تقاضا بود؛ به طوری که شاخص کل طی این هفته ۱.۸۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. رصد معاملات در این هفته نشان می‌دهد؛ بازار سهام هم با خروج پول مستمر مواجه بوده و هم شاخص‌های سهامی نزول دسته جمعی را ثبت کردند. یکی از عواقب روندی که بورس در پیش گرفته این است که با توجه به وضعیت شاخص کل در مقطع کنونی، این اوضاع نامطلوب محسوب می‌شود. به لحاظ تکنیکالی، شاخص کل بورس از مقاومتی که موسوم به سقف کانال نزولی کوتاه مدت است، روندی کاهشی را دنبال می‌کند. دو منطقه حمایتی مهم در انتظار بورس است. اول نیمه کانال ۲ میلیون واحدی یا ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد که در صورت کاهش تنش‌ها به خوبی عمل خواهد کرد. دومین حمایت که می‌تواند برای بورس زمان بخرد، تا تکلیف انتخابات مشخص شود؛ کف کانال نزولی در محدوده ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار واحد است. در هر دو سناریو اگر نماگر اصلی بازار از مقاومت داینامیک ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی عبور کند؛ تکلیف شاخص کل برای فتح قله قبلی مشخص خواهد شد. افزایش تنش‌ها از ابتدای هفته، بازار سهام را در لاک دفاعی فرو برده است. برخی در این شرایط، فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند و بعضی از سهامداران نیز فعلاً دست از معامله شسته‌اند.

بازار سکه و طلا/ تب‌وتاب بازار سکه و طلا

با وجود کاهش ۱۳ دلاری قیمت انس جهانی طلا،بازار داخلی تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز سیر صعودی خود ادامه داد و قیمت سکه و طلا با افزایش‌های قابل توجهی همراه شد. در ابتدای هفته، قیمت هر قطعه سکه امامی ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده و روز پنجشنبه به ۴۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، این افزایش نشان‌دهنده رشد حدود ۳.۸۶ درصدی است، که این افزایش قابل توجه می‌تواند به عوامل مختلفی همچون تغییرات در نرخ ارز، تقاضای بازار و شرایط اقتصادی مرتبط باشد.

هر قطعه سکه بهار آزادی در روز شنبه با نرخ ۴۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومانی مبادله شده، که در روز پنجشنبه به ۴۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومانی صعود کرده است، و نشان‌دهنده افزایش حدود ۲.۴۱ درصدی آن است. دیگر سکه‌ها همچون نیم، ربع و سکه گرمی هر یک در ابتدای هفته با قیمت‌های ۲۵,۴۰۰,۰۰، ۱۷,۲۰۰, و ۷,۹۰۰,۰۰ مبادله شده که در روز پنجشنبه افزایش قیمت مواجه بوده‌اند و هر یک در این روز با قیمت‌های ۱۷,۸۰۰,۰۰،۲۶,۸۰۰,۰۰ و ۸,۱۰۰,۰۰ عرضه شدند. در خصوص قیمت طلا، در ابتدای هفته قیمت هر گرم طلا ۳,۹۸۲,۲۰۰ تومان بود و تا روز پنجشنبه به ۴,۰۷۲,۰۰۰ تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش حدود ۳.۱۲ درصدی آن است، این در حالی است که انس جهانی طلا در این مدت روند نزولی داشته است، این تناقض می‌تواند به عوامل داخلی همچون نرخ ارز و تقاضای محلی برای طلا مرتبط باشد. در مجموع، افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی ایران در طول هفته جاری قابل توجه بوده است، هرچند که انس جهانی طلا روند نزولی داشته است. این تحلیل نشان می‌دهد که عوامل داخلی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها داشته باشند.

بازار خودرو/ سقوط قیمت خودروهای وارداتی از اوج

منحنی قیمتی در بازار خودروهای وارداتی جدید، نیمسال ۱۴۰۳ را با افت قابل‌توجهی پشت سر گذاشت، اتفاقی که به نظر می‌رسد علاوه بر ریشه داشتن در کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، با تخلیه هیجان ابتدایی و افزایش عرضه نیز در ارتباط است. مرور اوضاع بازار خودروهای وارداتی (جدید) در شش ماه نخست امسال، حکایت از افت قیمت تا ۱.۵ میلیارد تومان دارد. به عنوان مثال، تویوتا کرولا توربو ۱۲۰۰ سی‌سی که در اوایل سال چهار‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، در انتهای نیمسال تبدیل به خودرویی دو‌ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی شده است. یا مثلا سوزوکی سیاز که در اوایل سال سه‌ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، قیمت آن در انتهای نیمسال به زیر ۱.۹ میلیارد تومان رسید. خودروهای چینی نیز افت قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند. به عنوان مثال، جتا از خودرویی سه‌ میلیارد ‌تومانی تبدیل به خودرویی ۲.۱ میلیارد‌ تومانی شده است. یا مثلا دانگ فنگ شاین مکس که در ابتدای سال سه‌ میلیارد تومان قیمت داشته، در انتهای نیمسال با قیمت یک‌ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد عرضه شده است.

بازار طلای جهانی/ کاهش هفتگی قیمت طلای جهانی

قیمت طلا ثابت ماند، اما در هفته اندکی کاهش یافت، زیرا تمرکز بازار به گزارش مهم حقوق و دستمزد ایالات‌متحده برای بینش واضح‌تر از کاهش نرخ بهره پیش‌بینی شده فدرال رزرو در ماه آینده تغییر کرد. هر اونس طلا در۲۶۵۷ دلار و ۱۳ سنت ثابت بود اما طلا پس از سه افزایش هفتگی متوالی در مسیر کاهش هفتگی قرار داشت. قیمت طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۶۷۶ دلار و ۷۰ سنت رسید. داده‌ها نشان داد که فعالیت بخش خدمات ایالات‌متحده در ماه سپتامبر به بالاترین حد در یک سال و نیم سال گذشته افزایش یافت، هرچند که میزان اشتغال در خدمات ایالات‌متحده کاهش یافت که مطابق با کاهش رشد بازار کار بود. علاوه بر این، ارقام اولیه مطالبات بیکاری نشان داد که تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، اندکی بیشتر از حد انتظار در هفته گذشته افزایش یافته است. انتظارات برای کاهش ۲۵ واحدی در نشست نوامبر فدرال رزرو پس از داده‌های اخیر اندکی افزایش یافت و به احتمال ۶۹ درصد رسید. رویترز گزارش کرد که در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۳۲.۰۳ دلار در هر اونس رسید و تا کنون در این هفته حدود ۱.۲ درصد افزایش یافته است. پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۹۴.۳۰ دلار و پالادیوم ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۰۵ دلار و ۲۵ سنت رسید و هر دو فلز برای کاهش هفتگی آماده بودند.

بازار نفت/ صدای جنگ قیمت نفت را کاهش داد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز ۱۳ مهر با ۹ سنت معادل ۰.۱۲ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش ۷۳ دلار و ۶۳ سنت معامله می‌شود. هر دوی این شاخص‌های نفتی در آستانه حدود ۸ درصد افزایش قیمت هفتگی قرار دارند. قیمت نفت تغییر چندانی در معاملات روز جمعه نداشته اما در آستانه یک افزایش هفتگی قابل توجه قرار دارد. سرمایه‌گذاران در حال بررسی دورنمای گسترش جنگ در خاورمیانه و مختل شدن جریان نفت این منطقه هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});