• امروز : یکشنبه - ۴ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
17

آزادراه تبریز- بازرگان حلقه مفقوده محور ترانزیتی آسیا- اروپا/ نفلین سینیت سهم اقتصاد آذربایجان را یک درصد افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 2117
  • 12 بهمن 1399 - 13:30
آزادراه تبریز- بازرگان حلقه مفقوده محور ترانزیتی آسیا- اروپا/ نفلین سینیت سهم اقتصاد آذربایجان را یک درصد افزایش می‌دهد
یاز اکو- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: یک چهارم پروژه‌های آزادراهی کشور در استان در حال اجرا است که اگر به بهره‌برداری برسند سهم بسزایی در افزایش نقش اقتصادی استان خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، داود بهبودی پیش از ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر اظهار کرد: دولت موظف است برخورداری‌ها و امکانات جامعه را افزایش داده و در کنار آن شرایط رفاه و رضایتمندی درونی مردم را فراهم آورد.

وی افزود: مجموعه اقداماتی که دولت‌های مختلف بعد از انقلاب انجام داده و هزینه‌هایی که صرف کرده‌اند در دو بخش کالبدی و زیربنایی مثل احداث راه‌ها و جاده‌ها، سدها، بیمارستان‌ها، مدارس و غیره و نرم افزاری مثل اصلاح روش‌ها و فرآیندها و بهبود فضای کسب و کار قابل بررسی است.

بهبودی تصریح کرد: با توجه به مسائل، مشکلات و محدودیت‌هایی که در مقاطع مختلف وجود داشته نمی‌توان گفت همه اقدامات دولت‌های بعد از انقلاب موفقیت‌آمیز و رضایت بخش بوده؛ کم و کاستی‌هایی همواره وجود داشته که البته تلاش شده تعدیل و به حداقل برسد.

وی در ادامه به عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌شرقی اشاره و اضافه کرد: در هفته‌های اخیر بالاخره بعد از سال‌ها انتظار، تلاش، پیگیری و رفع موانع مختلف شاهد افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن آزادراه سهند- تبریز بودیم. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جاده تبریز- اهر که جزو مطالبات جدی مردم بود زیر بار ترافیک رفته و تقریبا در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته، افزود: بیش از ۸۰ درصد از باند دوم جاده بستان آباد- سراب نیز به بهره‌برداری رسیده است.

آزادراه  تبریز-مرند- بازرگان حلقه مفقوده محور ترانزیتی آسیا- اروپا

بهبودی آزادراه  تبریز-مرند- بازرگان را جزو حلقه‌ها مفقوده محور ترانزیتی آسیا- اروپا خواند و گفت: قطعه مرند- تبریز این آزادراه توسط پیمانکار در حال اجرا و قطعه مرند تا سه راهی خوی و ایواوغلی در حال واگذاری به پیمانکار است و سایر قطعات نیز که در آذربایجان‌غربی قرار دارد با جدیت پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: آزادراه مرند- تبریز- بازرگان یک پروژه آزادراهی ۲۵۴ کیلومتری بسیار مهم است  که می‌تواند در محور ترانزیتی کشور و منطقه شمال‌غرب نقش موثری ایفا کند.

محور شبستر- تسوج نیازمند پیگیری و رفع نواقص است

وی افزود: در محور شبستر، قطعه صوفیان – شبستر تکمیل شده و محور شبستر- تسوج نیازمند پیگیری و رفع نواقص است. 

بهبودی خاطرنشان کرد: در مجموع یک چهارم پروژه های آزادراهی کشور در منطقه آذربایجان شرقی در حال اجرا است که اگر در آینده به بهره برداری برسند در ارتقاء سهم حمل و نقل آذربایجان در کشور و افزایش نقش اقتصادی استان سهم بسزایی خواهند داشت.

آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی آذربایجان شرقی

وی در ادامه با بیان اینکه پیشرفت محور جدید پروژه راه آهن میانه – تبریز با وجود تاخیر بیش از حد انتظار در چند سال گذشته رضایت بخش بوده و تا بستان‌آباد به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در حال حاضر محور بستان‌آباد تا خاوران در حال اجرا است و امیدواریم این محور نیز حداکثر تا پایان دولت به ایستگاه خاوران برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: خط یک متروی تبریز تقریبا تکمیل شده و ۴ ایستگاه آن اخیرا به بهره‌برداری رسید؛ عملیات اجرایی خط دو شروع شده و ردیف بودجه خط سه نیز در قانون بودجه سال جاری تعریف شد؛ در واقع هر سه خط متروی تبریز دارای ردیف بودجه هستند.

راه‌اندازی صنایع پایین دستی مهم‌تر از استخراج معادن است

بهبودی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های معدنی استان نیز اشاره و اضافه کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ وجود ذخایر مس جزو استان‌های اول و از لحاظ بهره برداری و استخراج حائز رتبه چهارم کشور است.

وی راه‌اندازی صنایع پایین دستی را مهمتر از استخراج معادن دانست و افزود: در سال های اخیر حساسیت ها و پیگیری های مسوولان محلی از جمله آقای استاندار و نمایندگان استان بویژه نسبت به راه اندازی صنایع پایین دستی مس بیشتر بوده و سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز در این ارتباط اتفاق افتاده است.

نفلین سینیت سراب می‌تواند سهم اقتصاد آذربایجان را یک درصد افزایش دهد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: راه اندازی صنایع نفلین سینیت در سراب و کلیبر نیز که جزو بزرگ‌ترین ذخایر معدنی کشور به شمار می رود، در حال پیگیری است.
بهبودی ابراز داشت: راه‌اندازی و تکمیل صنایع پایین دستی مس و نفلین هر کدام می تواند سهم اقتصادی استان را یک درصد در کشور افزایش داده و در مجموع وزن اقتصادی استان را از ۴ درصد به ۶ درصد برساند که جهش بزرگی در اقتصاد محسوب می شود.

 استقرار ۸۰ درصد جمعیت در نیمه غربی آذربایجان‌شرقی

داوود بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اهداف و آخرین وضعیت سند آمایش استان آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: سند آمایش استان یکی از اسناد بالادستی فضائی است که فعالیت‌های اقتصادی، سکونتگاهی و توزیع جمعیت را در شهرهای بزرگ و کوچک بازآرایی می‌کند.

وی افزود: در آرایش فضایی موجود چه در عرصه ملی و چه در عرصه استانی تعارضات و عدم توازن‌هایی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال ۴۵ درصد از جمعیت استان در شهر تبریز و ۵۵ درصد در سایر شهرستان‌های استان مستقر هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: همچنین ۸۰ درصد از جمعیت استان در نیمه غربی استان (در مسیر جلفا تا مراغه) مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی جمعیت کمتر ولی قابلیت‌های اقتصادی بزرگی دارد که این تمرکزها حاکی از نامتعادل بودن توزیع آمایشی است.

بهبودی یادآور شد: برای افق آینده باید تصویر جدیدی داشته باشیم. چشم‌اندازی که برای استان قابل مشاهده است که نشان می‌دهد، آذربایجان مهد تحول‌خواهی اجتماعی است که این برند باید در ملاحظات آینده برنامه‌ریزی لحاظ شود.

این اقتصاددان همچنین توضیح داد: آذربایجان همواره به لحاظ اقتصادی مطرح بوده و به‌عنوان بازارگاه اقتصادی کشور شناخته می‌شود؛ از طرف دیگر ما باید به یک محیط زیست پایدار برسیم. در مجموع همه این ملاحظات در سند آمایش استان آذربایجان‌شرقی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال متذکر شد: در کنار همه این موارد باید روندهای کلان دنیا و سمت و سوی حرکت‌های جهانی را نیز ببینیم.

بهبودی اذعان داشت: در خصوص الگوی توزیع جمعیت باید جاذبه جمعیتی را در نیمه شرقی استان هم ایجاد کنیم و برخی از فعالیت‌ها را به این سمت ببریم.

تمرکززدایی صنعت از حاشیه تبریز سخت، لازم و ضروری است

بهبودی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ابراز کرد: در مورد آب باید الگوهای جدید آبیاری را تحقق بخشیم. در صنعت، تمرکززدایی از حاشیه تبریز سخت ولی لازم و ضروری است. صنایع آلاینده و آب‌برِ ما نباید در کنار تبریز واقع شوند و سازمان‌های مجوزدهنده این مسائل را باید به‌عنوان الزامات آمایشی لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه سند آمایش استان به لحاظ فرآیندی در کارگروه تخصصی شورای عالی آمایش کشور تصویب شده است، افزود: در چند ماه اخیر سند آمایش ملی در دستور کار شورای عالی آمایش کشور قرار داشت و انتظار داریم بلافاصله بعد از تائید و نهایی شدن این سند، اسناد آمایش استان‌ها هم در دستور کار شورا قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=2117

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});