به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، محصول جدید ایران خودرو که کار بر روی آن با نام k132 آغاز شد و سرانجام تارا نام گرفت، در ماههای گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است. در شرایطی که سایپا اعلام کرد که طراحی شاهین را با استفاده از توان داخلی نهایی کرده، تارا بر اساس پلتفرم پژو۳۰۱ نهایی شده اما طبق گفتههای مسولان ایران خودرو، بخش قابل توجهی از قطعات و تجهیزات آن در داخل تولید و نهایی شده است.
با وجود تمام این گمانه زنیها، تا زمانی که محصول جدید ایران خودرو به بازار نرسد، هیچ تحلیلی درباره کیفیت آن قابل اعتنا نخواهد بود، این در حالی است که پیش از این فرشاد مقیمیمدیرعامل این شرکت اعلام کرده که برای تارا، استاندارد پنج ستاره خواهند گرفت و حتی تحقق این وعده نیز به ماههای آینده موکول خواهد شد زیرا ستارههای کیفی «تارا» پس از ارزشیابی کیفی و نتایج شاخص بررسی اولیه کیفیت (IQS) از نگاه مشتریان تعیین خواهد شد. اندازهگیری این شاخص نیازمند پیمایش سه ماهه خودرو توسط مشتریان است، بنابراین تعیین سطح کیفی محصول تارا پس از تحویل دهی به مشتریان و تعیین نتایج شاخص بررسی اولیه کیفیت از نگاهمشتریان صورت میپذیرد؛ هدفگذاری انجام شده در ایران خودرو، کسب پنج ستاره کیفی برای محصول تارا است.
تحت تاثیر فشارها بر ایران خودرو برای عرضه زودتر محصول خود، مدیران این خودروسازی چند زمان مختلف را برای تولید و سپس عرضه انبوه این محصول اعلام کردند، وعدههایی که هرچند اجرای نهایی آنها احتمالا به تابستان سال آینده موکول شود اما برای دست یابی به اهداف باید از بهمن و اسفند سال جاری به مرحله اجرا نزدیک شوند، موضوعی که به نظر میرسد ایران خودرو از آن عقب است.
مقیمی چند هفته قبل اعلام کرده بود: تولید مدل دستی تارا در بهمن ماه از روزانه شش دستگاه آغاز شده و در پایان اسفنده ماه به روزانه ۶۰دستگاه افزایش خواهد یافت؛ در تیر ماه ۱۴۰۰ شاهد تولید نسخه اتوماتیک این خودرو خواهیم بود. او از برنامه تولید ۵۰هزار دستگاه خودرو تارا در سال آینده خبر داد و اظهار کرد: قرار است در مرحله نخست ۳۰۰دستگاه از این خودرو به بازارهای هدف ایران خودرو صادر شود.
برخی دیگر از مدیران ایران خودرو، در رابطه با تارا وعدههای بزرگتری نیز دادند. کیانوش پورمجیب – معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول – در دی ماه امسال گفته بود: بهمن امسال تولید انبوه این خودرو را با یک هزار دستگاه شروع خواهیم کرد و سال آینده آن را به ۵۰هزار دستگاه خواهیم رساند.
این صحبتها در حالی ارائه شده که بررسی گزارش کدال ایران خودرو تا پایان بهمن ماه نشان میدهد که نه تنها وعده تولید ۱۰۰۰دستگاه محقق نشده که حتی صحبتهای مقیمیدرباره تولید روزانه ۶دستگاه نیز راه به جایی نبرده است.
آمارهای ارائه شده در کدال نشان میدهد که ایران خودرو از ابتدای سال۹۹ تا پایان دی ماه، مجموعا ۵۲دستگاه تارا تولید کرده که در مرحله ارزیابیهای ابتدایی و رونمایی مورد استفاده قرار گرفتهاند. در این گزارش آمده که در بهمن ماه امسال تعداد کل تارا تولید شده در ایران خودرو فقط ۳۰دستگاه بوده و به این ترتیب ایران خودرو روزانه یک دستگاه از محصول جدید خود را تولید کرده که فاصلهای بسیار زیاد با وعده تولید ۱۰۰۰دستگاه دارد و در برنامه اعلام شده از سوی مقیمینیز تولیدات نهایی تنها یک ششم برنامه ابتدایی شده است.
این جا ماندن از برنامه در حالی رخ داده که ایران خودرو در دور اخیر پیشفروش محصولات خود، تارا را نیز به متقاضیان عرضه کرد و بنا شده خودرو آنها حدفاصل تیر تا اسفند۱۴۰۰ به آنها تحویل شود. با توجه به اینکه در ماههای گذشته بخش مهمیاز تمرکز مدیرعامل ایران خودرو روی محصول جدید این شرکت بوده و در برنامههای مختلف از میثاق با قطعه سازان گرفته تا افتتاح خطوط تولید قطعات تارا، مقیمیاز محصولی قابل اعتنا در صنعت خودرو ایران یاد کرده، باید دید این جاماندن از برنامهها در هفتههای آینده قابل جبران خواهد بود یا باز هم تجربه تاخیر در تحویل خودروهای پیشفروش شده این بار در رابطه با تارا تکرار میشود.