به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از آناتولی، کشورهای عضو آکادمی بین المللی ترک شامل؛ ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان، پروتکلی را در خصوص گنجاندن کتابهای درسی مشترک مانند «تاریخ مشترک ترک»، «ادبیات مشترک ترک» و «جغرافیای مشترک ترک» در برنامه درسی دوره متوسطه کشورهایشان امضا کردند.
در چارچوب پروتکل مذکور، برنامهها و متون کتابهای درسی مشترک به تصویب وزارتخانههای آموزش و پرورش کشورها رسید و طرفین توافق کردند که فعالیتهای مختلفی برای انتشار این دروس در بین دانشآموزان برگزار کنند.
در این نشست موضوعاتی مانند افزایش برنامههای تبادل دانشجو بین دولتهای ترک، هماهنگی و همکاریهای آموزشی و علمی از یک مرکز واحد و تصویب برنامه اقدام آکادمی برای سال ۲۰۲۲ نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دارخان قدرعلی، رئیس آکادمی بین المللی ترک در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: کتابهای درسی مشترک که سالها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت مورد تایید همه کشورها بوده، رسما پذیرفته شدهاند.
وی گفت: کار بر روی کتاب درسی تاریخ مشترک در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. برنامه درسی آموزش ملی هر کشور متفاوت است. جلسات زیادی در این باره برگزار شده است. ما این کتابهای درسی را تحت نظارت وزارت آموزش ملی ترکیه در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ مه در استانبول مورد بحث و بررسی قرار دادیم و برای تأیید همه طرفها ارائه کردیم.
او با اشاره به اینکه متخصصان آکادمی و کشورهای عضو تلاش زیادی در تهیه این کتابهای درسی داشتهاند، افزود: از این پس این کتابها در برنامه درسی گنجانده میشوند. طرفین به توسعه بیشتر آنها کمک خواهند کرد و برای معرفی کتابها و متمایز ساختن این دروس در بین دانش آموزان مطالعاتی انجام خواهد شد.
پنجمین شورای علمی آکادمی بین المللی ترک در نورسلطان، پایتخت قزاقستان تشکیل شد.
این نشست به ریاست دارخان قدرعلی، رئیس این آکادمی و با حضور آشات آیماگانبتوف وزیر آموزش و پرورش قزاقستان، سیاسات نوربک وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان، امین امراللهاف وزیر آموزش آذربایجان، آلمازبک بیسن علیاف وزیر آموزش و پرورش قرقیزستان، عبدالمطلب چتین مشاور آموزش ترکیه در نورسلطان و همچنین سفرای کشورهای عضو و ناظر برگزار شد.