• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
5

دلار در کانال چهارم و پنجم ۴۰ هزار تومان

  • کد خبر : 93191
  • 08 بهمن 1401 - 14:30
دلار در کانال چهارم و پنجم ۴۰ هزار تومان
یاز اکو - هفته ابتدایی بهمن‌ماه، بازار ارز با ترکیبی از اخبار مساعد و نامساعد همراه بود. سقف دلار سهمیه‌ای افزایش پیدا کرد، حلقه تحریم‌های بین‌المللی تنگ‌تر شد و مسیر عراق برای ورود ارز به کشور در دست‌انداز سخت‌گیری‌های امنیتی آمریکا افتاد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار همچنان می‌تازد

هفته ابتدایی بهمن‌ماه، بازار ارز با ترکیبی از اخبار مساعد و نامساعد همراه بود. سقف دلار سهمیه‌ای افزایش پیدا کرد، حلقه تحریم‌های بین‌المللی تنگ‌تر شد و مسیر عراق برای ورود ارز به کشور در دست‌انداز سخت‌گیری‌های امنیتی آمریکا افتاد. همچنین بازار معاملات آزاد ارز از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته شد و بانک مرکزی ادعا کرد مستقلا و مستقیما بازار مذکور را مدیریت می‌کند. به این ترتیب سامانه‌ ناخدا یا مرکز مبادله ارزی برای نظم‌دهی به بازار معرفی شد و حساسیت موضوع انتقال دلار به ایران در سطح بین‌المللی بالا رفت و این موضوع، کار را برای ایران بسیار سخت کرد. آنچه به اختصار اشاره شد عمده مواردی بود که در یک هفته، بازار دلار تهران را دستخوش روند پرنوسانی کرد و در روزهای گذشته قیمت ارز میان افزایش و کاهش قیمت سرگردان بود.

نهایتا این اسکناس آمریکایی روز پنجشنبه در معاملات آزاد تهران با روند صعودی به کار خود پایان داد و در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومانی بسته شد. یکی از کارشناسان بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کند سقف ۴۴ هزار تومانی می‌تواند محدوده مقاومتی دلار باشد اما باید به موضوع تسویه‌ حساب‌های پایانی سال و افزایش مسافرت‌ها و تامین ارز این سفرها نیز توجه کرد.

بازار سهام/ بورس قرمز رنگ پس از دو هفته

بورس اوراق بهادار تهران معاملات هفته اخیر را بر مدار نزول سپری کرد. به طوری که شاخص کل با کاهش از نیمه کانال ۱/۶ میلیون واحد، کار خود را در ارتفاع یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی خاتمه داد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار سهام پس از ثبت دو هفته متوالی عملکرد هفتگی مثبت، هفته گذشته را با عملکرد منفی ۴/۵۷ درصدی به پایان رساند. این اتفاق در حالی رخ داد که خروج پول سرمایه‌گذاران خرد نیز در این بازار به صورت روزانه در کنار ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با تغییرات چشمگیری همراه بود.

از این رو برخی از کارشناسان بر این باور هستند که این احتمال وجود دارد بورس تهران هفته جاری را تا حدودی ملایم‌تر سپری کند. اما برخی دیگر معتقدند که ممکن است فشار نزولی در برخی روزهای آتی نیز افزایش یابد. به این ترتیب با وجود برخی ابهامات پیرامون بازار، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران معاملات خود را دست به عصا پیش ببرند.

بازار سکه/ تب‌وتاب سکه

بازار طلا و سکه هفته گذشته را با افت و خیز زیاد پشت سر گذاشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی طی معاملات هفته اخیر در سطوح ۲۲ تا ۲۵ میلیون تومان در نوسان بود. به این ترتیب مسکوک یاد شده با ایستادن در قیمت ۲۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان توانست برای سومین هفته متوالی عملکرد مثبتی را معادل ۰/۵۵ درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. حال با توجه به تغییرات اخیر بهای طلا در بازار جهانی و نرخ دلار در بازار آزاد در کنار سیاست‌های اتخاذ شده برای قیمت دلار در ایران، می‌توان این انتظار را داشت که ارزش سکه مذکور برای مدتی با نوسانات محدود همراه باشد.

اما در مقابل برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که سکه توان تثبیت در سطح ۲۴ میلیون تومان آن هم در بازه زمانی میان‌مدت را دارد. برخی دیگر معتقدند که بازار سکه نیاز به یک استراحت موقت دارد. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی در سطح بیش از ۳/۵ میلیون تومان قرار دارد.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی در مسیر ثبت ششمین افزایش هفتگی

بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلی بازار به ۱۹۲۷ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز به ۱۹۲۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. طلا به دنبال افزایش ۰.۲ درصدی در هفته بود. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA گفت: فدرال رزرو باید متقاعد شود و شاخص‌های آنها نشان می‌دهد که تورم در حال کاهش است، اما هنوز باید اندکی کار بیشتری انجام شود. مویا افزود: بازار همچنان برای طلا خوب بود زیرا رکود صعودی خواهد بود و شمش همچنان می‌تواند در محیطی با افزایش نرخ کوچک‌تر رشد کند. داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد آمریکا سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد و باعث شد طلا بیش از یک درصد عقب‌نشینی کند.

شاخص دلار ۰.۱ درصد بالاتر بود و باعث شد طلا با قیمت دلار برای دارندگان سایر ارزها جذابیت کمتری داشته باشد. بر اساس گزارش رویترز، طلا زمانی که نرخ‌های بهره پایین است سود می‌برد زیرا هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد. طلای فوریه آخرین بار با ۱۶.۷ دلار کاهش به ۱۹۲۶ دلار رسید و نقره مارس ۰.۱۲۴ دلار افزایش یافت و به ۲۴.۰۷ دلار رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند پیش از تعطیلی بازار، بهای هر اونس نقره با ۱.۴ درصد کاهش به ۲۳.۵۶۷۵ دلار رسید، پلاتین با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۰۱۲ دلار و ۲۵ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۳.۳ درصد کاهش به ۱۶۲۲ دلار و ۱۴ سنت رسید. افزایش عرضه و رکود تقاضا باعث کاهش قیمت پالادیوم شد.

بازار نفت/ نوسان اندک قیمت نفت

به گزارش یازاکو به نقل از ایمنا، قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۸۴.۴۷ دلار رسید.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۱.۳۱ درصد کاهش به ۸۶.۲۶ دلار رسید.

۳. قیمت نفت برنت در انگلیس با ۱.۶۷ درصد کاهش به ۸۶.۱۶ دلار رسید.

۴. قیمت جهانی نفت خام با ۲.۴۵ درصد کاهش به ۷۹.۲۸ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا با ۲.۰۱ درصد کاهش به ۷۹.۵۹ دلار رسید.

۵. نفت سنگین ایران به ۸۱.۸۶ دلار رسید.

۶. قیمت جهانی بنزین با ۱.۳ درصد کاهش به ۲.۵۸۱۲ دلار رسید.

۷. قیمت جهانی گاز طبیعی با ۰.۱۴ درصد رشد به ۲.۸۴۳ دلار رسید.

۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۴.۵۲ درصد کاهش به ۳.۲۵۹۶ دلار رسید.

۹. قیمت جهانی گازوئیل با ۴.۶۶ درصد کاهش به ۹۲۸.۷۵ دلار رسید.

۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۸۲.۱۸ دلار اعلام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});