به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز؛ شرکت ایران خودرو اوایل سال ۱۴۰۱ خبر از طراحی و تولید یک خودروی جدید داد. این شرکت اعلام کرد، به دلیل اینکه پلتفرم پژو ۲۰۶ قدیمی شده، قصد دارد با تولید خودرویی به نام TF21 آنرا جایگزین پژو ۲۰۶ کند.
هرچند که این شرکت با تولید رانا، آن را جایگزین پژو ۲۰۶ صندوقدار کرد اما جایگزینی برای ۲۰۶ هاچبک و خصوصا تیپ دو نداشت. خودروی TF21 ابعادی مشابه با ۲۰۶ های هاچبک دارد و در کلاس B خودروهای سواری قرار میگیرد.
مشخصات فنی
این خودرو قرار است در فاز اول تولید با پیشرانه TU5P عرضه شود که روی محصولاتی همچون تارا و پژو ۲۰۷ و پارس دیده میشود. این پیشرانه را که قبلا نیز بررسی کردیم، یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری چهارسیلندر است که توانایی تولید حداکثر ۱۱۵ اسببخار و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
اما قرار است با ادامه تولید آن در فاز دوم، یک پیشرانه سه سیلندر با نام IK3 برایش طراحی شود. هدف ایران خودرو از طراحی یک پیشرانه جدید، حذف تدریجی موتورهای سری TU و جایگزینی آن با پیشرانههای جدیدتر و کممصرفتر و جلوگیری از افزایش قیمت محصول بهخاطر پیشرانه گرانتر است.
این خودرو قرار است در تیپهای مختلف و با امکانات متفاوتی همچون گیربکس دندهای و اتوماتیک عرضه شود.
طراحی ظاهری
مهرماه سال ۱۴۰۱ ایران خودرو طی مراسمی به صورت رسمی از TF21 رونمایی کرد. این خودرو از لحاظ ابعادی، مشابه خودروی پژو ۲۰۶ است اما با ظاهری کاملا متفاوت.
نسخه اولیهای که از این خودرو در مراسم رونمایی شد، ظاهر چندان جذابی ندارد و انتظار ظاهر عجیب و غریب از این محصول نیز نداشتیم. چراکه قرار است TF21 یک محصول اقتصادی از ایران خودرو باشد.
در قسمت جلوی خودرو از خطوط خمیده استفاده شده اما قسمت عقب از خطوط شکسته و خشن. بنابراین پشت خودرو، هیچ شباهتی با بخش جلویی ندارد.