• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
یادداشت؛

توجه به رونق «گردشگری خرید» ارومیه

  • کد خبر : 103052
  • 06 اردیبهشت 1402 - 11:45
توجه به رونق «گردشگری خرید» ارومیه
یاز اکو - به گزارش سایت یو سی (شما می توانید)، بر اساس برآوردهایی که انجام شده بطور میانگین سقف خرید گردشگران خارجی تنها 5 درصد از هزینه های سفر آنها را شامل می شود، اما ایرانی ها شاید 50 درصد و حتی بیش از آن را به خرید اختصاص می دهند. آمارها حاکی است از میزان هزینه انجام شده برای هر سفر خارجی و خرید ایرانیان، صدها میلیون دلار ارز هر ساله از کشور خارج شده و به حساب همسایگان بویژه ترکیه واریز می شود.

یاز اکو؛ کمال نیک‌رفتار خیابانی _ گردشگری خرید یا شاپینگ توریست نوعی از گردشگری هست که فرد گردشگر با هدف خرید اجناس آنرا انجام می دهد.

گردشگری خرید که ترجمه عبارت Shopping Tourism می باشد اصطلاح جدیدی هست که به ادبیات صنعت توریسم اضافه شده است.

در مجموع خرید کردن به نوعی تفریح محسوب شده و لذا گردشگرانی برای خرید کردن به شهرها و یا کشورهای دیگر مسافرت می کنند.

خرید کردن، مانند مسافرت در کل ایجاد تجربه‌ای است که از مکانی به مکان دیگر بی‌نظیر و تکرار نشدنی است. ادغام واقعی خرید در تجربه سفر به معنی دسترسی به اجناسی هست که در محل زندگی شما براحتی یافت نمی شود و می تواند ارزان یا باکیفیت تر از جنس های در دسترس باشد.

«گردشگری خرید» بدون شک یک موتور محرک اقتصادی است که اشتغال، درآمد و منافع مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد می‌کند. این مفهوم ترکیبی از دو صنعت جهانی است که می‌توانند پول هنگفتی وارد هر شهر یا کشوری کنند.

طبق آخرین داده‌ها در شورای جهانی معافیت از مالیات (DFWC)، ۷۵ درصد از خریداران قبل از سفر، برنامه‌ریزی خرید خود را انجام می‌دهند. در حالی که ۲۵ درصد باقیمانده خریدهای خود را با در نظر گرفتن یک محصول یا مارک خاص برنامه‌ریزی می‌کنند. بنابراین، شناساندن و تبلیغات مناسب مراکز خرید در ذهن مسافر، می تواند برنامه ریزی سفری خوش همراه با خرید کردن را فراهم نماید.

اختصاص ۵۰ درصد هزینه سفر ایرانی ها به خرید

به گزارش سایت یو سی (شما می توانید)، بر اساس برآوردهایی که انجام شده بطور میانگین سقف خرید گردشگران خارجی تنها ۵ درصد از هزینه های سفر آنها را شامل می شود، اما ایرانی ها شاید ۵۰ درصد و حتی بیش از آن را به خرید اختصاص می دهند. آمارها حاکی است از میزان هزینه انجام شده برای هر سفر خارجی و خرید ایرانیان، صدها میلیون دلار ارز هر ساله از کشور خارج شده و به حساب همسایگان بویژه ترکیه واریز می شود.

به دلیل تمایل بیش از اندازه به خرید و بازارگردی ایرانیان، گردشگران ایرانی در دنیا به عنوان توریست شاپینگ شهرت دارند. کشورهای همجوار نیز با در نظر گرفتن این موضوع، جاذبه های زیادی را در بخش بازار خود ایجاد کرده اند. مسافران ایرانی با جیبی پُر از ارز و یک چمدان به این کشورها سفر می روند و در بازگشت چمدان هایی پُر از کفش، جوراب، پیراهن، اسباب بازی، وسائل آشپزخانه و… به همراه می آورند.

البته ناگفته پیداست که یکی از علل اصلی علاقمندی ایرانیان به پوشاک خارجی، کیفیت پایین البسه تولیدی در کشور- رنگ بندی های نامناسب- رعایت نکردن اصل مد و گرانی این لباس ها در مقایسه با نمونه های خارجی می باشد که مردم را به سوی لباس های ترکیه و یا سایر کشورهای خارجی سوق می دهد.

خرید پوشاک به طور حتم در حساب و کتاب هزینه‌های سفر اهمیت بالایی دارد. فرصت‌هایی که در این حوزه نهفته است می‌تواند موتور محرک اقتصاد هر شهر و منطقه ای باشد. روندی که تمرکز بر آن هم در حوزه فرهنگ و هم در رشد اقتصادی توجه بسیاری را به خود جلب کرده و قطعا توجه به «گردشگری خرید» را بیشتر هم خواهد شد.

نگاهی به سابقه البسه تاناکورا

پوشاک تاناکورا ، که نام آشنایی در بازار بیشتر شهرهای ایران است، لباس‌های دست دومی هستند که با قیمت ارزان به مشتریان فروخته می شوند. آغاز ارائه این لباس ها در کشورمان در دهه ۶۰ بوده است.

سابقه نام گذاری تاناکورا به سریال ژاپنی «سال‌های دور از خانه» که در سال‌های جنگ ایران و عراق از تلویزیون پخش می‌شد، برمی گردد. این سریال ژاپنی داستان زندگی شخصیت اصلی سریال یعنی «اوشین تاناکورا» را روایت می‌کند. او در سنین پیری خاطرات زندگی سختش از زمان کودکی تا بزرگسالی را تعریف می‌کند. نام «تاناکورا» توسط فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم از نام فامیل «اوشین تانوکورا» در همین سریال گرفته شده که نام صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تانوکورا بوده است.

اما شاید تعجب کنید اگر بگوییم تاناکورا یا همان پوشاک دست دوم از تاریخچه‌ای برخوردار است که به قرن ۱۴ میلادی می‌رسد. حد فاصل میان قرون وسطی و رنسانس فقر شیوع پیدا کرده بود. در این میان مردم برای تأمین لباس و پوشاک مورد نیازشان درمانده بودند به طوری که فقط طبقه اشراف می‌توانستند لباس‌های فاخر و زیبا بر تن کنند؛ بنابراین اروپائیان به فکر ورود و عرضه لباس‌های استفاده شده و کهنه به بازار افتادند که این موضوع تاکنون ادامه یافته است.

در ایران نیز در سال های جنگ با عراق، شرایطی پیش آمد که این لباس های دست دوم به بازار کشورمان راه پیدا کرده و تدریجا در بین مردم طرفدارانی پیدا کرد بطوریکه اکنون برخی مردم بجای لباس های نو داخلی، لباس های تاناکورا ترجیح می دهند.

اینکه چرا عده ای لباس های تاناکورا را به لباس های نو ترجیح می دهند به کیفیت و قیمت ارزان تر این لباس ها برمی گردد. افرادی که از لباس های تاناکورا استفاده می کنند متوجه هستند که جنس و دوخت و رنگ بندی این البسه از لباس های نوی ایرانی بسیار بهتر، با دوام تر و با کیفیت تر می باشد.

تاناکورای ارومیه، پتانسیلی برای توسعه «گردشگری خرید»

بازار تاناکورا در ارومیه همانند سایر نقاط کشور از همان سال های اولیه دهه ۶۰ شروع به فعالیت کرده و رفته رفته با استقبال شهروندان رونق یافت.

این بازار در سال های اولیه در منطقه آپادانا و ابتدای جاده سرو قرار گرفته بود که بعدها به مکان امروزی واقع در بلوار ساوالان انتقال یافت.

بازار تاناکورای فعلی ارومیه از سال ۱۳۶۸ شروع به فعالیت کرده و با جمع آوری سایر بازارهای موجود، در بلوار ساوالان متمرکز شد. بعدها نیز با حمایت شهرداری، بازار تاناکورا شکل مناسب تری به خود گرفته و مسجد و پارکینگی نیز در همان مکان احداث گردید.

بازار تاناکورای ارومیه در حال حاضر علاوه بر شهروندان ارومیه ای، شهروندان سایر شهرهای آذربایجان غربی و استان های همجوار نظیر آذربایجان شرقی- اردبیل و حتی تهران را به خود جذب کی کند.

روزهای جمعه و تعطیل اگر سری به این بازار بزنید خودروهایی با پلاک های مختلف از سایر شهرها را خواهید دید که در حال گردش و خرید می باشند.

مطمئنا گردشگرانی که برای دیدن بازار تاناکورا و خرید از این مجموعه به ارومیه می آیند، سری هم به نقاط دیدنی شهر زده و در رستورانی غذا صرف می کنند و … لذا می توان اذعان نمود که «گردشگری خرید» آن هم از نوع تاناکورا، پتانسیلی برای توسعه ارومیه محسوب می شود.

پیشنهادهایی برای رونق گردشگری خرید در ارومیه

گردشگری خرید همانطوری که در سطور فوق اشاره شد می تواند به پیشرانی توسعه اقتصادی در ارومیه کمک شایانی نماید.

گردشگرانی که از سایر شهرها برای دیدن ارومیه و جاذبه های توریستی آن به این شهر آمده و هزینه ای هم برای خرید در بازارهای این شهر می گذارند، فرصتی برای تفکر و برنامه ریزی برای مسئولان می آفرینند. فرصتی که با هماهنگی سازمان های متولی می تواند در رونق اقتصادی شهر نقش مهمی ایفا نماید.

در خاتمه مقاله پیشنهادهایی برای این منظور به شهرداری ارومیه و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه می گردد:

۱- توسعه امکانات موجود در محل بازار تاناکورا با احداث رستوران و هتل و سایر امکانات مورد نیاز

۲- تبلیغ و شناساندن بازار خرید تاناکورا به مردم سایر شهرها و استان ها

۳- احداث بازار جدید تاناکورا در مسیر جاده شهید کلانتری با هدف توسعه «گردشگری خرید»

۴- احداث بازارچه صنایع دستی در کنار بازار تاناکورا برای معرفی صنایع دستی استان

۵- حمایت از تولیدات پوشاک داخلی برای حضور در بازار تاناکورا و ایجاد رقابت بین آنها

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});