• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13
عضو اتاق بازرگانی تبریز:

انتقال ماشین‌آلات به قره‌باغ باید تسهیل شود

  • کد خبر : 1060
  • 02 بهمن 1399 - 10:54
انتقال ماشین‌آلات به قره‌باغ باید تسهیل شود
عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اهمیت حضور ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان، گفت: در این زمینه انتقال ماشین‌آلات و ابزار مورد نیاز شرکت‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ باید تسهیل شود.

به گزارش یاز اکو به نقل از ایرنا، مسعود بنابیان، حمایت و بسترسازی دولت برای مشارکت شرکت های مختلف ایرانی در جمهوری آذربایجان را بسیار لازم و ضروری خواند و افزود: اگر در این خصوص اراده کافی در دولت وجود نداشته باشد، نتیجه ای قابل قبول در توسعه مراودات اقتصادی با جمهوری آذربایجان حاصل نخواهد شد.

وی بخش خصوصی را بازوان توانای دولت ها و کشورهای مختلف برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دانست و اظهار داشت: فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان آذربایجان شرقی عزم و اراده ای جدی برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره باغ دارند که پیش نیاز آن فراهم سازی شرایط و بسترهای لازم و مورد نیاز توسط دولت ها است.

بنابیان یکی از چالش های مهم در مسیر حضور شرکت های ایرانی در جمهوری آذربایجان را مربوط به نحوه انتقال ماشین آلات و اقلام مورد نیاز در راه سازی، ساختمان سازی و سایر حوزه ها اعلام و اضافه کرد: این مشکلات باید با رایزنی و مذاکرات دولتمردان  حل و فصل شود.

وی رفع موانع صادراتی بین ایران و جمهوری آذربایجان را خواستار شد و ادامه داد: در حال حاضر شرکت های مختلف مستقر در تبریز برای ایجاد ارتباطات بازرگانی با طرف های آذری خود با انواع مشکلات مواجه هستند که این موانع صادرات را با چالش مواجه کرده است به گونه ای که امروز صادرات از طریق ترکیه به آذربایجان بسیار راحت تر از ایران شده است.

بنابیان یادآور شد: امروز به دلیل شرایط خاص کرونایی اغلب کشورها شرایط صادرات و واردات را تسهیل کرده اند اما در ایران شاهدیم که این قوانین روز به روز سخت تر و پیچیده تر می شود.

به گزارش ایرنا، درگیری ۴۴ روزه (۶ مهر تا ۱۹ آبان) نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مورد مناقشه قره باغ، سرانجام با میانجیگری روسیه و انتشار بیانیه مشترک پایان یافت که باکو توانست اراضی اشغالی را پس از حدود سه دهه بازپس گیرد.

به گفته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بسیاری از مناطق آزاد شده از جمله شهرستان‌های ” آغ‌دام “، ” فضولی “، “جبرایل “، “زنگیلان ” و ” قبادلی ” به طور کامل تخریب شده است؛ از این رو وی برای بازسازی گسترده این مناطق علاوه بر شرکت‌های آذربایجانی از فعالان اقتصادی و شرکت‌های کشورهای دوست نیز دعوت به همکاری کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در سفر اخیر خود به تهران گفته بود که مرزهای آذربایجان با ایران مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای ۲ کشور ایجاد کند.

با این فراخوان فرصت بسیار مناسبی برای شرکت های ایرانی به خصوص در استان‌های همجوار با جمهوری آذربایجان فراهم شده است تا با بهره گیری از اشتراکات زبانی و فرهنگی، برخورداری از نیروی کار ماهر و متخصص و نیز دانش فنی و مهندسی و تجربه‌های موفق در پروژه های بازسازی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه های ساختمانی و راهسازی، توسعه خطوط مخابراتی، برق و گاز،  احداث کارخانجات وابسته به صنایع کشاورزی و توسعه روش های نوین کشاورزی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=1060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});