• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
6

آب نبات چوبی عربستان، غافلگیری بزرگ برای اوپک پلاس

  • کد خبر : 107769
  • 20 خرداد 1402 - 14:15
آب نبات چوبی عربستان، غافلگیری بزرگ برای اوپک پلاس
یازاکو - به گفته چندین منبع، عربستان سعودی برنامه خود برای کاهش عمیق تولید نفت خود در جریان مذاکرات آخر هفته بین کشورهای اصلی تولیدکننده ائتلاف اوپک پلاس در وین مخفی نگه داشته بود.

به گزارش واحد ترجمه‌ پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده اوپک و عضوی است که بیشترین انعطاف را برای افزایش یا کاهش تولید دارد و به این پادشاهی نفوذ بی‌رقیب بر بازار نفت را می‌دهد – اگرچه تاثیر آن بر قیمت نفت از زمان اعلام برنامه‌هایش تاکنون بسیار کم بوده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، قبلا از قدرت غافلگیری در مدیریت بازارهای نفت استفاده کرده است، جایی که قیمت ها به دلیل نگرانی در مورد ضعف اقتصاد جهانی و تأثیر آن بر تقاضا تحت فشار قرار گرفته است.

چند روز قبل از نشست اوپک پلاس، شاهزاده عبدالعزیز گفت : فشار بیشتری را بر رکود فروشان – کسانی که شرط می‌بندند قیمت نفت کاهش می‌یابد – وارد خواهد کرد و به آنها گفت که مراقب باشند. او پس از این نشست از کاهش تولید خبر داد و آن را «آب نبات چوبی سعودی» خواند.

چهار منبع اوپک پلاس که در میان هیئت‌های کشورهایشان در گفتگوهای سیاسی شرکت داشتند، به رویترز گفتند که جزییات کاهش کاهش تولید عربستان را فقط در کنفرانس خبری عصر یکشنبه شنیده‌اند – و ایده کاهش تولید پیش از این مطرح نشده بود.

بحث در مورد یک معامله گسترده تر برای محدود کردن عرضه تا سال ۲۰۲۴ است.

عربستان سعودی اعلام کرد که تولید خود را در ماه جولای ۱۰ درصد یا یک میلیون بشکه در روز کاهش می دهد و به ۹ میلیون بشکه در روز می رساند و ممکن است در صورت نیاز، کاهش را بیشتر کند. در همین حال، اوپک پلاس موافقت کرد که کاهش تولید را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کند، اما در سال ۲۰۲۳ به کاهش جدیدی متعهد نشده بود.

اوپک پلاس که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه را تشکیل می دهد، حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می کند.

علاوه بر کاهش تولید عربستان، اوپک پلاس هدف تولید جمعی خود را برای سال ۲۰۲۴ کاهش داد و ۹ کشور شرکت کننده کاهش داوطلبانه آوریل را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کردند.

در مقابل امارات متحده عربی سهمیه تولید بالاتری را که مدت ها به دنبال آن بود، تضمین کرد – موضوعی که باعث تنش بین این گروه و ابوظبی شده است.

نمی توان به دیگران فشار آورد

در روزهای منتهی به نشست ۴ ژوئن، دو منبع دیگر اوپک پلاس گفتند که ایده ای برای کاهش بیشتر کاهش تولید از سوی کشورهای اوپک پلاس وجود دارد، اگرچه این به بحث های پیشرفته در وین منجر نشد.

به گفته منابع دیگر اوپک پلاس، عربستان سعودی دریافته است که تامین کاهش تولید از سوی دیگر کشورهایی مانند امارات و روسیه که به گفته منابع در روزهای قبل از نشست تمایلی به کاهش بیشتر تولید نداشتند، دشوار خواهد بود.

یک منبع اوپک پلاس گفت: «سعودی ها این بار آگاه بودند که نمی توانند دیگران را تحت فشار قرار دهند.

امارات از سهمیه جدید خرسند است و این یک آرامش بزرگ برای سعودی ها است.

یکی از منابع اوپک پلاس گفت، کاهش تولید عربستان همچنین می‌تواند اهرم‌های بیشتری را در ماه‌های آینده به این پادشاهی بدهد تا بر کشورهایی که تولیدشان را کاهش نمی‌دهند و در عین حال از کاهش‌های دیگران سود می‌برند، فشار بیاورد.

یکی دیگر از منابع اوپک پلاس گفت: برای جلوگیری از رفتار سوارکاران آزاد، عربستان سعودی ممکن است تهدید کند که ظرف ۳۰ روز یک میلیون بشکه در روز به بازار بازگرداند که منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=107769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});