• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
5

تولید بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 109163
  • 02 تیر 1402 - 14:00
تولید بیش از  ۵ هزار و ۸۰۰ تن گل محمدی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از 5 هزار و 800 تن برآورد می شود و متوسط عملکرد در هکتار 4 تن است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگاران افزود: میزان سطح زیر کشت گل محمدی در استان آذربایجان شرقی یک هزار و ۵۲۳ هکتار است که از این میزان یک هزار و ۴۷۰ هکتار بارور و ۵۳ هکتار غیربارور است.
وی اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد تولید معادل یک هزار و ۹۰۰ تن برای مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا، شربت و غیره مصرف می شود و ۷۰ درصد بقیه معادل ۳ هزار و ۹۰۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی از جمله گلاب به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ تن و اسانس به میزان ۵ لیتر مصرف می‌شود.
بی پروا ادامه داد: صادرات گل محمدی اغلب از طریق۲۰ واحد در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و عرقیجات و بسته بندی گیاهان داروئی صورت می پذیرد که قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه صادر می شود.
وی اعلام کرد: ارقام بومی ۹۵ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می دهد و پنج درصد ارقام اصلاح شده بصورت کشت بافتی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۳۰ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود پنج درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در سطح کشور دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستانهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه ، عجب شیر، تبریز و شهرستانهای اسکو وآذرشهر به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند. شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در استان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=109163

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});