به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اعتمادآنلاین، با اعلام قیمتهای شورای رقابت، چیزی که واکنش افکار عمومی را برانگیخت، تفاوت فاحش قیمت محصولات مشابه بود. افکار عمومی با این سوال روبرو هستند که چطور ممکن است خودروهایی که از نظر فنی بسیار مشابه یکدیگر هستند، بعد از تصمیم شورای رقابت همچنان تفاوت قیمت مشهود داشته باشند؟
برای مثال JAC S5 و فیدلیتی ۵نفر و تیگو ۷پرو SUV همگی از محصولات مونتاژی و مشابه یکدیگرند اما فیدلیتی را حدود ۹۹۱میلیون تومان و تیگو۷ پرو را یک میلیارد و ۲۶۶میلیون تومان و جکS5 کرمان موتور را یک میلیارد و ۱۰۳میلیون قیمت گذاشته است که شاهد اختلاف قیمت ۳۰۰میلیونی بین این محصولات هستیم. البته این تفاوت قیمت در خصوص محصولات دیگر نیز وجود دارد. گذشته از این که بهمن در عرضههای قبلی نیز همیشه پایینترین قیمت و به زعم خودشان منصفانهترین قیمت را اعلام کرده است. با توجه به کیفیت محصولات و رتبه برتر خدمات پس از فروش این شرکت میتوان پیشبینی کرد تقاضا نسبت به این محصولات افزایش خواهد یافت.
این خودروها اغلب مشابه یکدیگر هستند و حتی در برخی موارد خودرویی که آپشنهای رفاهی بیشتری داشته، ارزانتر قیمت گذاری شده است.
در این میان مشخص نیست متغیرهای تعیین کننده قیمت گذاری چیست و آیا کاهش هزینه تمام شده با داخلی سازی دلیلی بر الزام آنها به ارزان فروشی و دست کشیدن از سود خودشان است؟
با توجه به آنکه شرکتهای خودروساز استراتژیهای متفاوتی برای تولید محصولات خود دارند، از همین رو هزینه تمام شده آنها متفاوت است؛ برای مثال بهمن موتور در سالهای اخیر استراتژی داخلی سازی قطعات بدنه و اصلی خودرو را دنبال کرد. آنطور که مدیران این مجموعه گفتهاند این استراتژی در ۱۴۰۱ به ثمر نشست و شرکت بهمن از اسمبل قطعات حجیم بدنه خودرو بینیاز شد و از همین طریق هزینه تولید این خودروساز کاهش پیدا کرد که نمود آن در صورتهای مالی بروز پیدا میکند، یا شرکتهای دیگر در مقابل برخی خودروسازان ترجیح میدهند قطعات منفصله و حتی بدنه رنگ شده را وارد کنند، که بدون تردید هزینههای تمام شده هریک از این استراتژیها در صورتهای مالی آنها نمود دارد.
بنابراین در تعیین قیمت محصولات باید به این مقولات نیز توجه شود و اهداف توسعهای خودروسازان درنظر گرفته شود تا آینده این صنعت نیز به خطر نیافتد.