به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، حتی کار به جایی رسیده که یکی از دانشمندان اقتصاد توسعه در هندوستان گفته بود: وقتی وارد کشوری میشوم سراغ دکه های مطبوعاتی؛ سرویس های بهداشتی؛ فرهنگ رانندگی؛ شهرسازی و زیر ساختهای ریلی-زمینی و هوایی را می گیرم تا بگویم میزان توسعه یافتگی این کشور در چه میزان است.
آری در جهان کنونی فرودگاهها قلب تپنده و شریان اصلی تبادلات بین المللی هستند و امروزه مثل گذشته، فرودگاه دیگر پایانهی مسافر هوایی نیست بلکه فرودگاه مرکز اقتصادی و گردشگری و تبادل فرهنگ و هنر هر کشوری تلقی میشود.
سیستم حمل ونقل هوایی امروزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری بینالمللی است . و علاوه بر افزودن بر ابهت کشورها ؛ بردر آمد آنها نیز تاثیر گذار است.
به بیان ساده حمل و نقل هوایی امکان دسترسی آسان و راحت و سریع و ایمن را برای گردشگران و مسافران فراهم می کند و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد مسافرتهای گردشگران متمول و دارا و ۹۰ درصد رفت و آمدهای دیپلماتیک با هواپیما انجام می شود.
حمل و نقل هوایی در مراودات بینالمللی علاوه بر تبادل فرهنگ و تضارب اندیشه ها در واقع نمایش قدرت اقتصادی و گردشگری یک کشور را نیز به نمایش میگذارد. علاوه بر آن قرار گرفتن چند فرودگاه در کشوری با تردد هوایی در هاب بینالمللی میتواند در آمدهای سرشاری را نصیب یک کشور کند.
در حال حاضر در ایران ۸۰ فرودگاه محلی؛ استانی و بینالمللی فعالند ولی در برخی از این فرودگاه روزانه یک هواپیما هم نشست و برخاست ندارد. برخی از فرودگاهها روزانه چند پرواز دارند و اکثر فرودگاههای کلانشهرها دهها پرواز و تنها فرودگاههای پایتخت است که تعداد پروازهای داخلی و خارجی آنها به بالای صد پرواز می رسد.
با اینکه اولین فرودگاه ایران ۱۱۵ سال پیش در مسجد سلیمان همزمان با کشف اولین چاههای نفتی تاسیس شده است متاسفانه در حد و قواره ایران بزرگ ناوگان هوایی ایران رشد نکرده و تا آغاز دولت سیزدهم به گفته افندی زاده معاون وزارت راه و شهرسازی تعداد هواپیماهای مسافر بری ایران در قالب ۱۵ شرکت هواپیمایی ۷۵ فروند بوده که اکنون آمار ۱۳۰ فروند را دولت می دهد. این در حالی است که امارات که سابقه تاسیس اولین فرودگاه آن به ۳۷ سال می رسد نزدیک به ۳۵۰ هواپیمای مدرن غول پیکر مسافربری دارد. اماراتی که نصف استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند است. بزرگترین ناوگان خاورمیانه و چهارم جهان را داراست….
کارشناسان هوانوردی می گویند: یکی از این فرودگاه هایی که می تواند در هاب بینالمللی ایران قرار گیرد فرودگاه بینالمللی تبریز است که می تواند به نشست و برخاست هواپیماهای مسیر اروپا -آسیا و بالعکس تبدیل شود و علاوه بر سوختگیری امکان ارائه خدمات فنی و سوار و پیاده شدن مسافران و همچنین تنفس و حتی امکان استراحت کوتاه مدت و خرید سوِغاتی را فراهم نماید. تا قبل از سرنگونی هواپیمای اوکراینی در تهران روزانه بیش از یکهزار هواپیما از آسمان ایران رفت و آمد داشتند که با تبلیغات منفی و تداوم تحریم ها برخی ایرلاین های خارجی مسیرهای دیگر کشورها را به محل تردد هواپیماهای خود برگزیده اند. که بررسی موشکافانه آن از مجال این یاداشت خارج است.
اما جهت مزید اطلاع خوانندگان محترم این یاداشت باید گفت: سه فاکتور وزن هواپیماها و طول مسافت و میزان دقیقه عبور از آسمان یک کشور به اخذ درآمدهای دلاری منجر میشود که در برخی از سال ها گذشته ایران سالانه تا ۳۵۰ میلیون دلار از طریق عبور هواپیمای خارجی از آسمان ایران در آمد کسب کرده است. واقعیت این است که به اذعان کارشناسان صنعت هوانوردی؛ کریدور هوایی ایران نزدیکترین و به صرفه ترین مسیر برای عبور بخشی از هواپیماهای غرب به شرق و بالعکس می باشد که امید است با تدابیر لازم و تقویت سیستم های ایمنی و تجهیزات فرودگاهی ایران نیز بتواند از موقیعت ممتاز خود در قرار گرفتن در مسیر کریدور های هوایی استفاده کند.
انتشار خبر کسب مقام اول پرترددترین فرودگاه اروپا بنام فرودگاه استانبول با تعداد یک هزار و ۵۰۰ پرواز در روز در اواخر مرداد ماه جاری بار دیگر نقش این فرودگاه را در توسعهی همه جانبه ترکیه نمایان کرد. اولین فرودگاه در استانبول سه سال بعد از فرودگاه تبریز، در سال ۱۹۵۳ میلادی ساخته شده است.
ولی فرودگاهی که در سال ۲۰۱۹ م در استانبول با هزینه بالای ۱۰ میلیارد یورو افتتاح شد سالانه ۲۳ میلیارد یورو درآمد ملی؛ ۵۱ میلیارد یورو به تولید؛ ۴ میلیارد یورو به صادرات و بیش از یک میلیارد یورو به درآمدهای مالیاتی ترکیه سود رسانده است و این بخشی از گزارش عادل اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل و زیر ساختهای ترکیه بوده است. در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ شمسی نیز فرودگاه استانبول با تردد روزانه ۱۴۱۹ هواپیما و با جابجایی ۳۸ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۲ م پرتردترین و شلوغ ترین فرودگاه اروپا شناخته شد.
فرودگاه پکن نیز در چند سال گذشته با جابهجایی سالانه ۸۵ میلیون مسافر با ۶۰۰ هزار پرواز هشت سال پس از فرودگاه تبریز تأسیس شده است.
مزید اطلاع خوانندگان این سطور باید گفت: فرودگاه بینالمللی دبی ۲۵ سال پس از فرودگاه تبریز در کشور امارات ساخته شده و امروزه یکی از پر رفت و آمد ترین فرودگاه جهان بر پایه جابهجایی مسافر و بار محسوب میشود.
کارشناسان میگویند؛ فرودگاه تبریز در مسیر بین المللی کریدور هوایی دنیای شرق و غرب واقع شده و ازنظر موقعیت جزو ۱۰ فرودگاه مهم آسیا و ۵۰ فرودگاه ممتاز جهان میتواند قرار گیرد و همچنین با تبدیل آن به فرودگاه هاب کشور به نشست و برخاست هزاران پرواز هوایی درآید و درآمدهای آن به ویژه در حوزهی گردشگری وجابهجایی کالا و مسافر و صادرات چمدانی و ترانزیتی و… در توسعه ی تبریز به عنوان بزرگترین شهر کشور در جوار اروپا نقش بسزایی میتواند داشته باشد.
واقعیت این است که بهدلایل عمدی و غیر عمدی به توسعهی همه جانبهی آن اندیشیده نشده و مشکلات داخلی و خارجی کشور مجال توجه به این امور زیر بنایی را از ما سلب کرده است. امروز حمل و نقل هوایی در روابط ملت ها علاوه بر تبادل فرهنگی و ارتباطات انسانی و مراودات اقتصادی و گردشگری به نمایش قدرت همه جانبهی درامده و ۴۰ درصد مسافرت های گردشگری از طریق حمل و نقل هوایی صورت میگیرد که تأثیرات اقتصادی و ارتباطی و فرهنگی آن میتواند به شکوفایی اقتصاد و زیربناهای توسعه و آبادانی جان تازهای بخشد.
انتظار بحق از متولیان ملی و محلی این است که با آینده نگری و برنامه ریزی با توسعه و ایجاد زیر ساخت های فنی و لازم برای هاب شدن فرودگاه بینالمللی تبریز تمام هم و غم خویش را بکار گیرند چرا که موقعیت ممتاز و منحصر بفرد جغرافیایی تبریز بعنوان بزرگترین شهر کشور در جوار اروپا و آسیای میانه و قفقاز میتواند فرودگاهی در شان ایران بزرگ شکل دهد که دوستان بنازندو مباهات کنند و دشمنان بنالند. ورشک برند.