• امروز : جمعه - ۱۱ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
2

سفر ۶ میلیون ایرانی به ترکیه در مقابل ۱۰ هزار ترکیه‌ای به ایران/ تبریز، «اولویت آخر» گردشگران خارجی!

  • کد خبر : 126203
  • 11 آذر 1402 - 12:45
سفر ۶ میلیون ایرانی به ترکیه در مقابل ۱۰ هزار ترکیه‌ای به ایران/ تبریز، «اولویت آخر» گردشگران خارجی!
یازاکو - سالانه 6 میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند، در حالی که کمتر از ۱۰ هزار شهروند ترکیه‌ای آن هم به دلایل بازرگانی به ایران می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، میزگرد «راه‌های رفع موانع گردشگری در استان آذربایجان‌شرقی» به همت خانه توسعه آذربایجان در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

رحیم حیدری؛ دبیر میزگرد «راه‌های رفع موانع گردشگری در استان آذربایجان‌شرقی در ابتدای این نشست با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت و خدمات، ویژگی‌هایی دارد که هیچ یک از صنایع ندارند و بسیاری از کشورها از آن به عنوان گذرنامه توسعه یاد می‌کنند.

اقتصاد گردشگری همواره دو تا سه برابر اقتصاد جهانی است

حیدری با بیان اینکه اقتصاد گردشگری همواره دو تا سه برابر اقتصاد جهانی بوده است، ادامه داد: بحران‌هایی چون کرونا ممکن است که این شاخص را تغییر دهند، اما در عرض یکسال پس از رفع این بحران، گردشگری باز هم به جایگاه خود بازمی‌گردد که این امر به دلیل سبک زندگی انسان در راستای حذف فیزیکی انسان از حضور در محل کار است.

۷۴۴ شغل مستقیما با سفر درگیر هستند

وی با تاکید بر اینکه ۷۴۴ شغل مستقیما با سفر درگیر هستند و هیچ شغلی وجود ندارد که مستقیم و یا غیرمستقیم با توریسم در ارتباط نباشد، اظهار کرد: هیچ صنعتی مثل گردشگری نمی‌تواند در کوتاه مدت باعث درآمدزایی در یک منطقه شود.

یک چهارم درآمد گردشگری کشور در دست تهران

حیدری در تشریح وضعیت گردشگری در کشورمان گفت: تهران به تنهایی یک چهارم درآمد گردشگری کشور را در دست داشته و مشهد در رتبه بعدی است.

وی اذعان کرد: متاسفانه گردشگری در کشور ما نه تنها نتوانسته به رفع نابرابری ناحیه‌ای کمک کند بلکه به آن دامن زده است که این امر ناشی از الگوی سفر است.

۹۶ درصد توریست‌هایی که به ایران آمده‌اند، فکر می‌کردند که ایران امن نیست

وی ادامه داد: برابر آمارها، ۹۶ درصد توریست‌هایی که به ایران آمده‌اند، فکر می‌کردند که ایران امن نیست. دیپلماسی گردشگری در این راستا می‌تواند ابزاری برای معرفی چهره اصلی ایران به دنیا و توسعه گردشگری کشورمان باشد. باقی چهار درصد توریست‌ها نیز کسانی هستند که قبلا به ایران آمده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: ویژگی‌هایی چون هنر، معماری، صنایع دستی، ادبیات و موسیقی از جمله ویژگی‌های مشترک سازنده مقصد تبریز و سایر مقاصد همسان همچون اصفهان و شیراز است که تبریز یک سر و گردن در این موارد غنی‌تر است اما در دو بحث زیرساخت‌ها و میزبانی، شخصیت مقصد اصفهان و شیراز برتر از تبریز است.

پایین بودن رتبه تبریز به عنوان اولویت گردشگران

وی در خصوص دلیل پایین بودن رتبه تبریز به عنوان اولویت گردشگران، افزود: تبریز، مرکزیت نسبی ندارد و مواردی چون اثرات منفی فصلی بودن، بازار اقتصادی سنتی و میزبانی (فقدان آموزش عمومی) نیز از جمله چالش‌های مقصد تبریز است.

۵۳ درصد گردشگران از طریق گردشگران قبلی با مقصد آشنا می شوند

حیدری ادامه داد: بالغ بر ۵۳ درصد گردشگران از طریق گردشگران قبلی با مقصد آشنا می‌شوند و اگر دیدگاه توریست‌هایی که از تبریز بازدید می‌کنند، منفی باشد بالغ بر ۶۴ درصد بازار آینده از دست می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای تبریز و شیراز از گذشته مقصد گردشگری پزشکی در کشورمان بودند که شیراز توانسته این ویژگی را به راحتی حفظ و آن را رشد دهد اما تبریز به راحتی این ویژگی را از دست داده است، زیرا دیدگاه توریست‌ها نسبت به شخصیت مقصد تبریز برای ما مهم نبوده است.

حیدری موقعیت ممتاز در بازار خارجی، موقعیت ممتاز بین‌المللی در صنایع دستی، برتری و غنای مولفه‌های سازنده شخصیت در مقایسه با مقصد همسان، بازاریابی دیجیتال و تاسیس نهادهای تخصصی علمی، صنفی و سازمانی ملی و بین المللی را از جمله فرصت‌های توسعه و بازاریابی منحصر به گردشگری تبریز عنوان کرد و گفت: با چند ساعت رانندگی از تبریز می‌توان به چند کشور مطرح منطقه سفر کرد.

سفر ۶ میلیون ایرانی به ترکیه در مقابل سفر ۱۰ هزار ترکیه‌ای به ایران

وی با اشاره به گردشگری ترکیه و مقایسه آن با ایران گفت: سالانه شش میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند، در حالی که کمتر از ۱۰ هزار شهروند ترکیه‌ای آن هم به دلایل بیزینسی به ایران می‌آیند. قطعا اگر شهروندان ترکیه‌ای نسبت به ایران، شناخت بهتری داشته و زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشترک را بدانند، سفر به ایران برایشان جذاب خواهد بود.

حیدری، برگزاری تور گردشگری با سه مقصد تبریز، استانبول و باکو و تشکیل اتحادیه‌های تشابهات فرهنگی و زبانی میان کشورهای منطقه را از جمله راه‌های توسعه گردشگری در تبریز دانست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126203

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});