• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
7

اشعار استاد «نظمی» مورد وثوق جامعه ادبی ایران است

  • کد خبر : 127898
  • 27 آذر 1402 - 14:30
اشعار استاد «نظمی» مورد وثوق جامعه ادبی ایران است
یازاکو- معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به درگذشت استاد «علی نظمی» شاعر پیشکسوت حوزه علم و ادب ایران، گفت: اشعار این استاد مورد وثوق شاعران و فعالان حوزه علم و ادب ایران است.

به گزارش یازاکو به نقل از ایرنا، «حسن گلی» روز دوشنبه ،با بیان این شاعر بزرگ ایران زمین به ۲ زبان فارسی و ترکی شعر سروده است، افزود: استاد نظمی، از غزل سرایان برجسته و صاحب سبک در کشور بود و اشعار وی مورد توجه جامعه ادبی کشور است.

وی با بیان اینکه این استاد اشعار ترکی ارزشمندی به یادگار گذاشته است، اظهار کرد: آوازه شهرت استاد نظمی فقط مختص تبریز و آذربایجان نبوده بلکه فراتر از آن و در سطح کشور شناخته شده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: استاد نظمی به علت علاقه مندی به فرهنگ و تاریخ آذربایجان همانند شاعران پیشین این دیار به ۲ زبان فارسی و ترکی شعر سروده که مورد توجه جامعه ادبی است ولی اشعار فارسی وی بیشتر از ترکی است.

استاد نظمی ۲۵ آذر ماه جاری در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع جنازه این شاعر بزرگ ایرانی فردا از ساعت ۱۰ صبح از مزل شخصی این استاد واقع در محله «بالا حمام» تا مسجد «شکلی» انجام و از آنجا به مقبره الشعرا منتقل می شود.

مراسم وداع جامعه ادبی، شاعران، هنرمندان و علاقه مندان به استاد نظمی، ساعت ۱۱ در مقبرالشعرا برگزار و پیکر این استاد در جوار ۴۰۰ شاعر مدفون در مقبره الشعرا به خاک سپرده می شود.

شام غریبان این استاد نیز از ساعت ۱۸.۳۰ تا ۲۰.۳۰ در مسجد آیت الله شهید مدنی (شکلّی) برگزار می شود.

 «علی نظمی» ادیب متخلص به نظمی تبریزی (۱ مهر ۱۳۰۶ – ۲۵ آذر ۱۴۰۲ تبریز) از شاعران غزل‌سرای ایران بود.

او سرودن شعر را از ۱۶ سالگی آغاز کرد و شاگرد ملک الشعرای بهار، محمدامین ادیب طوسی و عباسقلی خان وقایعی بوده‌ است.

علاوه بر شعر، آثار تحقیقی ادبی نیز از وی به چاپ رسیده که از جمله این آثار می‌توان به تذکره الشعرای منظوم و منثور «دویست سخنور» و «گلشن معانی» شرح برخی ابیات مشکله فارسی اشاره کرد.

استاد علی نظمی در سال ۱۳۰۶ در تبریز متولد شد، پدرش از شکارچیان زبردست تبریز بود که در آغاز دوران شاعری فرزندش درگذشت، نظمی در قطعه مفصلی به ذوق پدرش در شکار و چیزه دستی او اشاره کرده است.

پس از سالها زندگی عامیانه، در ۱۹ سالگی به هوای تحصیل در کلاسهای شبانه ثبت نام کرد پس از اخذ گواهی نامه ششم ابتدائی، به فراگیری صرف و نحو و خواندن کتب قدیمه از جمله گلستان سعدی، کلیله و دمنه، مقامات حمیدی و تاریخ معجم که از مهمترین متون ادبی هستند پرداخته و ۶ سال به شاگردی اساتید ادبیات عرب را برای فراگیری این حوزه مشغول بود.

او سرودن شعر را با شاگردی نزد ملک الشعرای بهار، محمدامین ادیب طوسی و عباسقلی خان وقایعی آغاز کرد و ادامه داد و سالهای بسیاری به مطالعه بسیار در خصوص ادبیات پرداخت.

استاد علی نظمی تبریزی، با وجود کهولت سن به فعالیت ادبی خود و همراهی با تلاشهای فرهنگی شهر ادامه داد و در جایگاه ریاست انجمن ادبی «بزم سخن» منشاء خیر و برکت برای شهر و کشورمان بود.

این شاعر خوش آوازه بیست و پنجم آذرماه ۱۴۰۲ چشم از جهان فرو بست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=127898

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});