به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، پنج نکته مهم در مورد این مهندس و مخترع وجود دارد که 100 سال پیش در 27 دسامبر 1923 در سن 91 سالگی درگذشت.
فهرست
برج بونیکاوزن؟
ایفل برجی را که نام خود را بر روی آن گذاشته بود برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 طراحی کرد.
اما این برج که نماد فرانسه شد، به راحتی می توانست نامی آلمانی داشته باشد چراکه گوستاوایفل، ریشه آلمانی داشت و در سال 1832 در دیژون، با نام الکساندر گوستاو بونیکاوزن دیت ایفل به دنیا آمد، اما پس از جنگ 1870، نام خانوادگی خود را تغییر داد، زیرا می ترسید که این نام خانوادگی به حرفه او آسیب برساند.

برج ایفل
بنای 7000 تنی و 300 متری “بانوی آهنین” که در زمان بی سابقه ای ساخته شد، بلندترین سازه ساخت بشر در جهان برای چهار دهه بود.
پروژه ها در 5 قاره
این برج در اواخر دوران حرفه ای ایفل ساخته شد و در طی آن او حدود 500 سازه در پنج قاره ساخت.
ایفل را بیشتر به عنوان سازنده پلهای راهآهن می شناسند، وی از جادوگری فلزی خود برای ساخت ایستگاه راهآهن آفت در مجارستان، فانوسهای دریایی در فنلاند و ماداگاسکار، ساختار اداره پست مرکزی سایگون در شهر هوشی مین و چارچوب آهنی مجسمه آزادی در نیویورک استفاده کرد.
وی همچنین پل های قابل حملی را طراحی کرد که به صورت کیت در سرتاسر جهان تحویل داده شدند.
تونل کانال
ایفل که هیچگاه از ایده هایش کوتاه نیامد، پیشنهاد ساخت آنچه را که او به عنوان پلی زیر کانال مانش توصیف می کرد ارائه کرد وی تصمیم داشت پلی بسازد که فرانسه را با بریتانیا پیوند دهد.
طرح او در سال 1890 سیستمی از لولههای فلزی با پوشش بتنی را پیشبینی میکرد که بر روی تکیهگاههایی که روی بستر دریا قرار میگرفتند، ساخته شده بودند.
این پروژه با استقبال خوبی روبرو نبود، اما 104 سال بعد تونل مانش که بریتانیا و فرانسه را به هم متصل میکند، با سر و صدای زیادی افتتاح شد.
شکست پاناما
ایفل به اندازه یک مهندس، کارآفرین هم بود. در سال 1887، شرکت او قراردادی را برای ساخت پلی برای کانال پاناما برنده شد. این مساله بزرگترین معامله در زندگی حرفه ای او بود.
با این حال، مدیریت ضعیف شریکش فردیناند دو لسپس، فرانسوی که بر پروژه نظارت داشت، باعث فروپاشی این پروژه شد و منجر به یکی از بزرگترین رسوایی های مالی قرن نوزدهم شد.
دی لسپس و ایفل هر دو به کلاهبرداری متهم شدند و به زندان و جریمه های سنگین محکوم شدند.
اگرچه محکومیت آنها بعدها لغو شد، اما شهرت ایفل مورد هجمه قرار گرفت و او از تجارت بازنشسته شد.
رادیو ایفل
او 30 سال آخر عمر خود را وقف تحقیقات علمی با تمرکز ویژه بر هواشناسی و آیرودینامیک کرد.
تونل باد که او در آشیانه ای در پای برج ایفل ساخته بود برای آزمایش بیش از 20 هواپیما استفاده شد.
امروزه نیز توسط صنایع ساختمانی، هوانوردی، کشتیرانی و خودروسازی برای آزمایش اثرات باد و هوا از آن استفاده می شود.
وی همچنین از تحقیقات خود برای نجات برج درخشان خود استفاده کرد، که پیش بینی می شد پس از 20 سال برچیده شود.
وی یک ایستگاه هواشناسی را در طبقه سوم نصب کرد، علاوه براین افزوده شدن یک آنتن رادیویی غول پیکر در سال 1921 همان کمکی بود که برج را از تخریب نجات داد.
