به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایسنا، سرهنگ جهانگیر جهانگیری در حاشیه سلسله نشستهای هیات اندیشه ورزی شهید فخری زاده فرمانداری تبریز با بیان اینکه روزانه به طور میانگین چهار میلیون سفر درون شهری در تبریز ثبت میشود، اظهار کرد: ورودی خودرو به شهر تبریز (از شهرستان و استانهای مختلف) در برخی روزهای هفته به مراتب بیشتر است. مثلا روزهای چهارشنبه نزدیک به ۱۶ هزار دستگاه خودرو بیشتر از روزهای دیگر به تبریز وارد میشوند که مقصد اغلب آنها، مراکز درمانی واقع در خیابان پاستور، ۱۷ شهریور، تقاطع گلگشت، کلینیک سلامت و … است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از ضعفهای اساسی شهر تبریز، ناوگان حمل و نقل عمومی است، افزود: اکنون مدیریت شهری در دنیا به دنبال جابجایی خودرو نیست و معتقد هستند که با احداث پل و مسیرگشایی نمیتوان ترافیک را کاهش داد، بنابراین جابجایی انسان بیشتر مدنظر است و باید به سمت کاهش تعداد خودرو در خیابانها باشیم.
فهرست
ضعف همپوشانی سیستم حمل و نقل عمومی در تبریز
وی گفت: دلیل اینکه شهروندان تبریزی تمایل به استفاده از خودروهای شخصی دارند به ضعف سیستم حمل و نقل عمومی مربوط میشود. البته فقط بحث تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی نیست بلکه در بحث انواع سیستمهای حمل و نقل عمومی که بتوانند همدیگر را همپوشانی کنند تا سریع ترین و ارزان ترین راه برای رسیدن به مقصد باشند نیز ضعف داریم و در نهایت مردم، چارهای جز استفاده از خودروی شخصی ندارند.
جهانگیری با اشاره به اینکه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی در خیابان میشود، افزود: نزدیک ۹۰۰ دستگاه اتوبوس حوالی سال ۹۰ در تبریز فعال بودند اما اکنون علی رغم زحمات و تلاشهای شهردار تبریز برای خرید اتوبوسهای جدید، این تعداد به ۳۵۰ دستگاه رسیده است، در حالی که تنها راه حل مشکل ترافیک تبریز، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر است.
وی با تاکید بر لزوم هوشمند شدن سیستم حمل و نقل در شهر، گفت: شهروندان باید با تلفن همراه خود بتوانند از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه اطلاع یابند، نه اینکه در ایستگاه منتظر بمانند تا شاید نیم ساعت و یا یک ساعت دیگر اتوبوس برسد.
وی اظهار کرد: در دسترس بودن، سرعت حرکت، ارزان و راحت بودن سیستم حمل و نقل عمومی، چهار مولفهای است که اگر باشند، مردم ترغیب به استفاده از آن خواهند شد و این امر، کاهش آلودگی هوا و تعداد خودرو را به همراه خواهد داشت.
رئیس پلیس راهور تبریز با اشاره به وضعیت ترافیک هسته مرکزی شهر، گفت: سیستم حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر و بازار تبریز باید تاکنون فعال میشد و خودروهای شخصی اجازه تردد به این محدوده را نداشتند تا مردم بتوانند به راحتی با ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو، تراموا، اتوبوس و مونوریل به بازار بیایند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات دیگر شهر تبریز، عدم پیش بینی فضای پارکینگ در بحث شهرسازی است، اظهار کرد: شهروندان عزیز، مطالبه بهحقی در این خصوص دارند. مثلا در کنارگذر پیشقدم که عرض خیابان بسیار کم است، مجتمع بزرگ درمانی به نام سلامت ساخته شده که پارکینگ ندارد و ۱۰۰ پزشک مجرب و متخصص در آن مشغول ویزیت بیماران هستند. اگر هر پزشک، ۲۰ مراجعه کننده داشته باشد در مجموع روزانه ۲۰۰۰ بیمار به این مجتمع مراجعه میکنند که اگر نیمی از آنها با خودروی شخصی تردد کنند، ۱۰۰۰ دستگاه خودرو را کجا باید جای گذاری کرد؟
تعداد پارکینگها در تبریز جوابگوی تعداد خودروها نیست
وی با بیان اینکه تعداد پارکینگها در تبریز جوابگوی تعداد خودروها نیست، اظهار کرد: خیابان ۱۷ شهریور تبریز که مملو از مراکز درمانی است، عملا تبدیل به پارکینگ شده و اغلب مراجعه کنندگان به این خیابان نیز اهل تبریز نیستند. جالب اینجاست که در یکی از تقاطعهای این خیابان، هشت مدرسه فعالیت دارند و روزانه حدود ۲۰۰۰ دانش آموز به این مدارس تردد میکنند؛ یا مثلا در تقاطع گلگشت نزدیک به ۳۰۰ مطب و تعدادی مراکز آموزشی وجود دارد و یکی از پرترافیک شهر محسوب میشود.
خلا قانونی در احداث مدارس و مطبهای پزشکی
جهانگیری خاطرنشان کرد: مدارس و مراکز درمانی، مجوزی برای احداث از پلیس راهور دریافت نمیکنند و یک خلا قانونی بزرگ در این خصوص وجود دارد و حتی در بحث مطبهای پزشکی نیز پزشکان میتوانند هر جایی که دلشان بخواهد (حتی در خانه) مطب بزنند. رفع این خلا قانونی را اکنون از طریق دادگستری پیگیر هستیم و در شورای ترافیک نیز مطرح کردهایم تا یک بازنگری اساسی در این امر انجام گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت ما، حقوق عامه مردم است، افزود: ارائه یک جای پارک مناسب برای مراجعه کنندگان به پزشک، کمترین خدماتی است که میتوانیم به مردم ارائه دهیم اما اگر هنگام مراجعه به مرکز درمانی نتوانند یک جای پارک بیابند، اقدام به پارک کردن خودرو در وسط خیابان میکنند که اکنون چنین وضعیتی را در خیابان ۱۷ شهریور تبریز شاهد هستیم و این امر تبدیل به فرهنگ غلط شده است.
وی در ادامه از اجرای یکسری تغییر جهتهای تردد خودرو در محدوده گلگشت و ورود و خروج دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بیمارستان امام رضا(ع) خبر داد و گفت: اکنون در تقاطعهایی که تداخلی دارند، یکسری محدودیت ایجاد کردهایم و به طور مستمر در حال پیگیری و رفع این تداخلات هستیم. احداث برخی دوربرگردانها در میدانها را نیز در دستورکار قرار دادهایم تا مردم نیاز به دور زدن در میدان نداشته باشند و این امر به کاهش ترافیک در میدان کمک کند.
رئیس پلیس راهور تبریز با تاکید بر اینکه باید محدوده مرکزی تبریز مثل سایر شهرهای بزرگ به محدوده ترافیکی تبدیل شود، گفت: خیابان جمهوری که از محدوده اصلی بازار تبریز عبور میکند و همیشه مملو از خودرو و ترافیک سنگین است، باید انسان محور شود، یعنی هیچ خودروی شخصی اجازه ورود به این خیابان را نداشته باشد و به جای آن، وسایل حمل و نقل گردشگر پسند مثل تراموا راه اندازی شوند. از سویی طرح زوج و فرد نیز باید به صورت جدی پیگیری شود زیرا این طرح کمک میکند تا همه بتوانند به راحتی به مرکز شهر تردد کنند.
محدوده اجرای طرح زوج و فرد جوابگوی ترافیک نیست
وی افزود: اکنون طرح زوج و فرد در تبریز اجرا میشود اما محدوده آن جوابگوی حجم ترافیک نیست و تنها شامل خیابان جمهوری، فردوسی، شریعتی شمالی و خاقانی میشود و حتی میدان ساعت نیز در محدوده این طرح قرار ندارد. طرح زوج و فرد حتی میتواند از درب منازل شروع شود.
وی با اشاره به حضور شبانه روزی پلیس راهور در خیابانهای تبریز، گفت: وظیفه پلیس راهور، کمک به روانسازی ترافیک است و خدمت رسانی ما ساعت نمیشناسد. البته انتظار اینکه در هر تقاطع شاهد حضور پلیس باشیم، در هیچ کجای دنیا امکان ندارد ولی با این حال به صورت شبانه روزی در خدمت مردم هستیم.
جهانگیری افزود: پلیس راهور تبریز در راستای روانسازی ترافیک شهر، اقدامات بسیاری از جمله شناسایی تخلفات حادثه ساز، توقیف وسایل دارای تخلفات حادثه ساز، فاقد گواهینامه و بیمه که اثر مستقیم بر تصادف دارند، انجام داده است و بالای ۹۵ درصد شهروندان تبریزی نیز قانونمند بوده و از تخلف بیزار هستند.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم تا انضباط ترافیکی را در شهر افزایش دهیم، اظهار کرد: از شهریور ماه امسال که حضور پلیس و اعمال قانون آن در تبریز تشدید یافته است، بر اساس آمارهای پزشکی قانونی با کاهش تعداد تصادفات مواجه هستیم. شش ماهه اول سالجاری شاهد افزایش ۵۸ درصدی کشتههای تصادفات شهر بودیم که این آمار در ماههای اخیر تثبیت و کاهش ۵.۸ درصدی را نشان میدهد. البته حتی یک کشته هم زیبنده شهر تبریز نبوده و ثبت چنین آمارهایی شایسته شهر اولینها نیست.