یازاکو؛ هاشم دشتی – راهآهن آستارا-اردبیل واقع در شمال ایران است و به طور مستقیم از طریق شبکه راهآهنها و جادههای دیگر، ارتباط میان این خط راهآهن و اروپا امکانپذیر است. به عنوان مثال، از طریق شبکه راهآهن ترکیه و بلغارستان یا از طریق راهآهنهای روسیه و جمهوری آذربایجان، اتصال به شبکه راهآهن اروپا ممکن است.
از نظر اقتصادی و زمان؛
۱. با توجه به فاصله نزدیکتر استارا تا اردبیل (۷۵کیلومتر) خیلی نزدیکتر و مقرون به صرفه تر از آستارا تا رشت (۱۸۰ کیلومتر) است.
۲. هزینه سرمایهگذاری: راهآهن آستارا-اردبیل به دلیل فاصله کمتر و ترکیب زمینهای صافتر، هزینه سرمایهگذاری کمتری نسبت به راهآهن آستارا-رشت داشته باشد.
۳. هزینه ایجاد و بهرهبرداری راهآهن آستارا-اردبیل نسبت به راهآهن آستارا-رشت در زمان کمتری خواهد بود.
۴. با توجه به سرمایه گذاری خارجی ها در این طرح مبالغ چشمگیری صرفه جویی اقتصادی به نفع اقتصاد کشور خواهددبود. سرمایه مورد نیاز این طرح سه میلیارد دلار تا رشت برآورد شده است اگر این طرح از سمت اردبیل اجرا شود هزینه احداث این راه آهن خیلی پایین تر تا یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد .
از نظر زیست محیطی:
۱. تأثیر بر منابع طبیعی: راهآهن آستارا-اردبیل به دلیل فاصله کمتر، احتمالاً کمترین تأثیر را بر منابع طبیعی خواهد داشت.
۲. تأثیر بر پوشش گیاهی و حیات وحش: هر دو راهآهن ممکن است تأثیرات منفی بر پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه داشته باشند، اما فاصله کم آستارا تا اردبیل و پوشش کم نسبت به آستارا_رشت تخریب کمتر در زیست محیط منطقه اتفاق خواهد افتاد.
۳. دقیقا این خط آهن از دل جنگل های هیرکانی از سمت آستارا به رشت در دل جنگل های بکر و دارای پوشش عظیم گیاهی و جانوری است اما در سمت آستارا به اردبیل پوشش گیاهی و جنگلی بمراتب خیلی کمتر و بیشتر از ۵۰ کیلومتر آن فاقد پوشش جنگلی گیاهی و جانوری است.
۴. تأثیر بر کاهش ترافیک جادهای: هر دو راهآهن ممکن است منجر به کاهش ترافیک جادهای شود که این مسئله میتواند تأثیر مثبت بر محیط زیست داشته باشد.
راهآهن آستارا-اردبیل واقع در شمال ایران است و به طور مستقیم از طریق شبکه راهآهنها و جادههای دیگر، ارتباط میان این خط راهآهن و اروپا امکانپذیر است. به عنوان مثال، از طریق شبکه راهآهن ترکیه و بلغارستان یا از طریق راهآهنهای روسیه و جمهوری آذربایجان، اتصال به شبکه راهآهن اروپا ممکن است.
نکته حایز اهمیت برای بندری آستارا است با توجه به دارا بودن زیر ساخت های بندری در بندر انزلی نسبت به سرمایه گذاری و گسترش بندری آستارا انجام نخواهد پذیرفت به دلیل اینکه در گیلان بیشتر ظرفیت های بندری در بندر انزلی ایجاد شده است.
اگر این طرح از اردبیل ایجاد شود میتواند طرح بندری آستارا را نیز گسترش داده و کریدور میانی را از قزاقستان بوسیله دریا در کنار دیگر بنادر ساحلی خزر به آستارا به دلیل راه آهن آستارا -اردبیل ایجاد کند اما در صورت ایجاد راه آهن استارا-رشت هیچوقت طرح گسترش و پیشرفت بندر آستارا اجرایی نخواهد بود.