به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تسنیم، خطآهن رشت-آستارا بهعنوان حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال-جنوب اهمیت بسیار بالایی در مراودات تجاری ایران با کشورهای منطقه و توسعه ظرفیتهای کریدور مذکور دارد.
در همین راستا بود که اردیبهشت ماه امسال قرارداد ۱.۶ میلیارد یورویی طراحی و ساخت خطآهن رشت ـ آستارا بین وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حملونقل روسیه امضا شد. در آن زمان اعلام شد، پس از انجام مطالعات طرح، رقم دقیق سرمایهگذاری پروژه طراحی و ساخت خطآهن مذکور مشخص خواهد شد.
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه امسال درباره خطآهن رشت-آستارا و مشارکت روسها در این پروژه گفته بود: طراحی این پروژه در حال اتمام است و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (اواخر دیماه) آغاز میشود.
افندیازده با بیان اینکه این پروژه ۱۶۲ کیلومتری ۳۰ تا ۴۰ درصد پل دارد، افزود: با تکمیل شدن این حلقه به طور مستقیم به کشور آذربایجان وصل میشویم. از آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا.این یعنی یک شبکه متصل شده که میتواند نقش عمدهای را در کریدور شمال-جنوب ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه در این پروژه علاوهبر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان در موافقتنامه ایران و روسیه وجود دارد، یادآور شد: روسها به این پروژه خیلی خیلی علاقمند هستند، چراکه مسیر انتخاب شده به سود دو کشور است.
تاخیر در آغاز عملیات اجرایی
در حالی وعده داده شده معاون سابق وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات اجرایی خطآهن رشت-آستارا محقق نشد که ۱۱ روز قبل (۱۶ بهمن) وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص آخرین وضعیت پروژه خطآهن رشت-آستارا گفته بود: قرارداد تجاری و اجرایی خطآهن رشت آستارا همین روزها بین دو شرکت امضا می شود.
وی ادامه داد: همکاران بنده دیروز (۱۵ بهمن ۱۴۰۲) جلسه خوبی با طرف روسی داشتند و طرف روسی فردا وارد ایران می شود.
وی با بیان این که این قرارداد در حال نهایی شدن است، یادآور شد: تامین مالی پروژه از طریق وام روسها تامین می شود. کارهای مربوط به قرارداد در زمانبندی مشخص شده پیش میرود و بر اساس آن پیش میرویم.
سخنان سفیر ایران درباره پروژه
در ادامه سفیر ایران در روسیه از سفر وزیر روسی به ایران طی روزهای آینده برای امضا قرارداد اجرایی ساخت خطآهن رشت-آستارا خبر داد.
کاظم جلالی با اشاره به هدفگذاری روسیه برای جابجایی ۲ میلیون تن کالا در بخش شرقی کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: شاخه غربی کریدور ( روسیه- آذربایجان-ایران) سال گذشته میلادی راهاندازی شد.
وی با یادآوری اینکه با حضور روسای جمهور ایران و روسیه توافقنامه احداث خطآهن رشت-آستارا امضا شد، افزود: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی طی چند ماه گذشته پیگیریهای خوبی را در رابطه با این موضوع داشته و امیدواریم با حضور وزیر روسی و سفر وی به ایران طی روزهای آینده، قرارداد عملیات اجرایی امضا و پروژه شروع شود.
وی افزود: شاخه سوم کریدور شمال-جنوب یعنی حملونقل ترکیبی از روسیه، دریای خزر و سپس جنوب ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین مسیر کریدور شمال-جنوب برای ایران است. در دو شاخه دیگر این کریدور ما از کشورهای ثالث استفاده میکنیم اما در شاخه سوم به طور مستقیم از ظرفیت های کشورمان برای حملونقل کالا استفاده خواهد شد.
به گزارش تسنیم، در سالهای نه چندان دور (سال ۹۶) قرار بود کشور آذربایجان در ساخت خطآهن رشت-آستارا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کند که به دلایلی این اتفاق روی نداد. امروز حدود ۹ ماه از امضای توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت خطآهن رشت-آستارا میگذرد و اینگونه به نظر میرسد طلسم پروژه مذکور در حال شکسته شدن است.