• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

تجلی توسعه صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی با رشد ۱.۵ برابری صادرات

  • کد خبر : 13835
  • 18 اردیبهشت 1400 - 9:15
تجلی توسعه صنعت و معدن آذربایجان‌شرقی با رشد ۱.۵ برابری صادرات
یاز اکو - افزایش بیش از ۱.۵ برابری صادرات آذربایجان‌شرقی در فاصله سال های 1392 تا 1398 شمسی، حاکی از پویایی اقتصادی استان در حوزه‌های تولید، صنعت و معدن در این بازه زمانی، به رغم تشدید تحریم ها، است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، صادرات به عنوان نمود عینی و ملموس رشد همه زیر بخش های صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در سال گذشته رشد غیرمنتظره ای داشت و به رقم ۳.۵ میلیارد دلار رسید؛ این در حالی است که میزان صادرات غیرنفتی استان در پایان سال ۱۳۹۲ شمسی ۲ میلیارد دلار بود. 

رشد جهشی صادرات آذربایجان شرقی در سال «جهش تولید»، نشان دهنده اهتمام تولیدکنندگان، صنعتگران و صادرکنندگان استان برای تامین ارز مورد نیاز کشور در شرایط دشوار کرونایی و تحریم های غیرقانونی آمریکا و همپیمانانش است که تولیدات شان به رغم فشارهای همه جانبه غرب همچنان در بیش از ۶۰ کشور جهان مشتری دارد.  

در تشریح چرایی رشد صادرات آذربایجان شرقی به عنوان موتور محرکه حوزه تولید، صنعت و معدن، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که بنا بر اطلاعات و آمار منتشر شده، این استان در زمینه تولید خودروهای سنگین، تولید مقاطع طولی فولادی،  لوازم خانگی و شیرینی شکلات، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده و در تولید شیشه و چرم نیز جزو استان های پیشرو است.

آذربایجان شرقی از نظر ظرفیت بالقوه تولید و فعالیت حدود ۳۰ واحد تولیدی فولادی، ۱۵ درصد ظرفیت تولید شمش فولادی و ۲۴ درصد ظرفیت تولید مقاطع فولاد ساختمانی کشور را به خود اختصاص داده است؛  این استان با تولید بیش از ۵.۱ میلیون تن شمش فولادی و ۲.۵ میلیون تن مقاطع فولاد ساختمانی از قطب‌های فولاد در محصولات نهایی و طولی است؛  هم اکنون ۹ پروژه کلان تولید فولاد در سطح استان در حال اجراست که تنها از طرف بخش خصوصی ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای آن انجام می شود. 

یکی دیگر از دستاوردهای بخش صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در سال های گذشته، احیای واحدهای تولیدی ورشکسته است، به گونه ای که تا مدت سپری شده از امسال بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی استان دوباره به چرخه تولید بازگشتند و با این کار جایگاه شغلی حدود سه هزار نفر تثبیت شد.

در توضیح چرایی موفقیت بخش صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در تجربه رشد مثبت در شاخص های مختلف، یادآوری این نکته نیز حایز اهمیت است که چهار هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی با اشتغالزایی مستقیم  ۱۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این استان فعال است که ۹۰ درصد آن ها در دست بخش خصوصی است.  

بخش معدن آذربایجان شرقی نیز به عنوان غنی ترین استان کشور با ۸.۵ میلیارد تن ماده معدنی ذخیره در سال جاری رشد خوبی را در بخش های مختلف تجربه کرده است که افتتاح فاز توسعه ای کارخانه نفلین سینیت کلیبر و آهک هیدراته اهر از آن جمله است؛ ضمن اینکه سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران امسال اعلام کرده که قرار است در ۲ سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز سوم تغلیط و ذوب و پالایش مجتمع معدن مس سونگون سرمایه گذاری شود.  

بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی معاونت معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز حاکی است در زمان کنونی ۷۳۵ معدن شناخته شده در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ معدن فعال بوده و برای ۱۲ هزار و ۶۱۲ نفر در صنایع معدنی اشتغال مستقیم ایجاد شده است که در زمینه اشتغال نیز این استان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

کاهش ریسک سرمایه گذاری، تأمین امنیت سرمایه، کشف پهنه های جدید معدنی و واگذاری از طریق مزایده های عمومی به بهره برداران دارای صلاحیت از دیگر اقدامات مهم در توسعه اقتصاد معدنی استان می باشد.

افزایش ۱.۵ درصدی صادرات آذربایجان‌شرقی در هفت سال گذشته

استاندار آذربایجان‌شرقی با تبیین و تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید گفت: صادرات استان از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ به ۳.۵ میلیارد دلار در پایان سال  ۱۳۹۹ رسید.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در طول دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان، افزود: از دستاوردهای اقتصادی دولت در این مدت می توان به ایجاد واحدهای تولیدی جدید، توسعه و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، احیای واحدهای راکد تولیدی، ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی تخصصی، ایجاد شهرک فناوری، ایجاد مراکز خدمات فناوری و کسب و کار اشاره کرد. 

وی اضافه کرد: صدور سه هزار و ۲۳۴ فقره پروانه بهره برداری، ایجاد ۱۲ شهرک و نواحی صنعتی، راه اندازی ۲ شهرک صنعتی تخصصی و یک شهرک فناوری و ایجاد ۲ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان است.

پورمحمدی با اشاره به مقایسه آماری عملکرد دولت تدبیر و امید با عملکرد دولت‌های قبل در سال ۱۳۹۲ و قبل از آن گفت: تعداد پروانه‌های بهره برداری صادره در حوزه صنعت از تعداد  یک هزار و ۱۹۸ فقره به تعداد سه هزار و ۲۳۴ فقره، تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی در دست بهره‌برداری از ۳۶ شهرک به ۴۸ شهرک و ظرفیت تولید فولاد از ۹ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن افزایش یافته است. 

پورمحمدی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای راه اندازی مجدد بازارچه مرزی نوردوز، گفت: راه اندازی این بازارچه افزایش صادرات، ایجاد اشتغال برای ساکنان مناطق مرزنشین و معرفی محصولات تولید داخلی را به دنبال خواهد داشت. 

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به نظارت ها و پیگیری های امور مربوط به گندم، آرد و نان در استان افزود: تهیه شیوه‌نامه درجه بندی نانوایان و تولید نان چندغله، سامان‌دهی و تعیین تکلیف ۶۰۰ واحد نانوایی غیرمجاز و جلوگیری از خروج آرد از شبکه مصرف از جمله اقداماتی است که در این مدت در حوزه حیاتی انجام شده است. 

پورمحمدی با اشاره به تهیه و توزیع کالا و مایحتاج عمومی و رسیدگی به امور مرتبط تنظیم بازار کالا و خدمات استان گفت: تصویب و نظارت بر قیمت‌های کالاهای اساسی مشمول قیمت‌گذاری، نظارت بر عرضه کالای اساسی، جلوگیری از قاچاق کالا و نظارت بر نحوه توزیع کالاهای تنظیم بازاری در استان انجام شده است. 

وی پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی بخش صنعت و معدن و شهرک‌های صنعتی، ایجاد خوشه‌های کسب و کار، ایجاد کلینیک‌های کسب و کار، پیگیری برای تامین زیرساخت های مورد نیاز شهرک های صنعتی را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

وی گفت: در راستای انطباق فعالیت‌های اقتصادی استان با اهداف و خط و مشی‌های توسعه ملی و منطقه‌ای، برنامه‌های یکساله تدوین شده از سوی دستگاه‌های اقتصادی استان موجب نظام مند کردن و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه‌های اقتصادی شد. 

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: به منظور سازمان‌دهی و پیگیری برنامه‌های مربوط به توسعه صادرات آذربایجان شرقی گمرکات استان به دستگاه X-ray تجهیز و فعالیت گمرک جلفا شبانه‌روزی شده و برنامه صادراتی سالانه از سال ۱۳۹۷ نیز تدوین شد.
 

افزایش بیش از ۳۰ درصدی ارزش افزوده صنعت آذربایجان شرقی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ ارزش افزوده بخش صنعت از ۱۵۲ هزار و ۸۷۹ میلیارد ریال به ۲۰۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال افزایش یافته که در مجموع افزایش ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

حبیب امین زاده گفت: تعداد شاغلین بخش صنعت نیز در این بازه زمانی از ۷۴ هزار و ۴۵۳ نفر در سال ۱۳۹۲ به ۱۰۰ هزار و ۷۵۶ نفر  رسیده که ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی یادآوری کرد: صادرات بخش صنعت نیز از ۳۴۶ میلیون دلار به ۸۰۶ میلیون دلار ارتقا یافته که ۱.۳۳ برابر افزایش دارد، ارزش افزوده بخش معدن نیز از ۴۶۹۱ میلیارد ریال به ۲۰ هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال رسیده که بیش از ۳.۳ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

 امین زاده ادامه داد: صادرات در این بخش نیز از ۷ هزار و ۵۵۰ هزار دلار به ۱۰۷هزار و ۴۵۵ هزار دلار رسیده که ۱.۳ برابر افزایش یافته است.

 نمایی از معدن مس سونگون به عنوان بزرگ ترین معدن مس ایران 

سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳۰ میلیون یورویی در معادن آذربایجان‌شرقی

بررسی های حاکی است که در کنار توسعه اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی، شاخص‌های معدن و صنایع معدنی استان نیز در هشت سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده، به گونه‌ای که تنها در بخش راه‌اندازی واحدهای جدید معدنی برای استخراج مس و طلا در این استان بیش از ۲۳۰ میلیون یورو اعتبار ارزی و بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی سرمایه‌گذاری شده است.

تحلیل آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان صنعت، عمدن و تجارت آذربایجان شرقی نشان می دهد بخش معدن آذربایجان شرقی با بیش از ۸.۶ میلیارد تن ذخایر شناخته شده، رتبه نخست کشور را دارد و در هشت سال گذشته در سایه سرمایه گذاری های انجام شده بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه راهبردی و دارای ارزش افزوده در سطح استان ایجاد شده است. 

در این مدت همچنین در مجموع حدود ۱۴۰ ملیارد تومان اعتبار ریالی و ۵۷ میلیون یورو اعتبار ارزی برای اجرای طرح تولید مس کاتدی به عنوان مطالبه اصلی مردم و مسوولان آذربایجان شرقی در مجتمع معدن مس سونگون هزینه شده است.

بهره برداری از کارخانه تولید کنسانتره معدن مس انجرد با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ٢۵٠ میلیارد تومانی بخش خصوصی از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی است و نمونه موفقی از ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری و مدیریت حوزه معدن در کشور محسوب می شود. 

در هفت سال گذشته همچنین در معادن طلای آذربایجان شرقی نیز بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که رقم قابل توجهی در شرایط کنونی محسوب می شود و در صورت تشدید نظارت های زیست محیطی و شفافیت عملکرد پیمانکاران می تواند نویدبخش آینده ای روشن در بخش معدن استان باشد. 

کارخانه آهک هیدراته اهر با ظرفیت تولید سالانه ۶۵ هزار تن آهک هیدراته و اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت ملی مس ایران برای بهره برداری از آن در اواخر آبان ماه امسال، از دیگر طرح های مهم حوزه معدن آذربایجان شرقی است که ضمن اشتغالزایی ۱۳۰ نفری، نیاز ۵۰ هزار تنی مجتمع معدن مس سونگون به آهک هیدراته را نیز برطرف کرده و مازاد تولید آن نیز به مصرف صنایع دیگر می رسد.

صدور بیش از ۲۱۰ پروانه اکتشاف معدن در هفت سال گذشته 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تعداد پروانه های اکتشاف صادر شده در سال ۹۲ و آغاز دولت تدبیر و امید در این استان ۱۷ مورد بود، گفت: از آن موقع تا نیمه اول پارسال نیز حدود ۲۰۰ فقره پروانه دیگر صادر شده است.

حبیب امین زاده، اضافه کرد: تعداد گواهی کشف صادر شده در این استان نیز در ابتدای فعالیت دولت یازدهم ۳۹ مورد بود که این تعداد از سال ۹۳ تا پایان سال گذشته به حدود ۲۱۰ مورد افزایش یافته است.

وی تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده در سال ۱۳۹۲ شمسی را ۴۸ مورد اعلام و اظهار کرد: این تعداد طی سال ۹۳ تا نیمه اول سال ۹۹ به ۲۱۷ مورد رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به تلاش این سازمان برای رسیدگی به مشکلات واحدهای معدنی استان در جلسات کمیته فنی معدن در شهرستان ها، می گوید: در این جلسات در خصوص مشکلات، وضعیت و نحوه فعالیت واحدهای معدنی هر شهرستان تصمیم گیری می شود.

امین زاده، با انتقاد از برخی موارد غیرقانونی برای فروش پروانه های بهره برداری معادن در سطح استان، ادامه می دهد: باید در خصوص تمدید پروانه بهره برداری واحدهای معدنی سختگیری بیشتری انجام شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=13835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});