به گزارش یازاکو به نقل از تجارت نیوز، پژو ۲۰۷i ایرانخودرو یکی از محصولات پرطرفدار از زمان ورود به بازار است که بهنوعی فیسلیفت پژو ۲۰۶ محسوب میشود. این خودرو یکی از محصولات ردهبالای ایرانخودرو بود که در آن رنج قیمتی، هیچ رقیبی در بازار نداشت، اما شرکت سایپا اخیراً با معرفی اطلس که آن هم بهنوعی فیسلیفت کوییک به شمار میرود قصد دارد وارد رقابت با هاچبک محبوب ایرانخودرو شود.
به دلیل اینکه قیمت تیپهای بالاتر پژو ۲۰۷i گرانتر از اطلس در بازار معامله میشود، در ادامه اطلس G به رقابت با پژو ۲۰۷i با موتور TU3 میپردازد و ارزش خرید هر کدام بررسی میشود.
فهرست
مشخصات فنی، نقطه قوت اطلس
اطلس G از همان پیشرانه استفادهشده روی کوییک با نام M15I بهره میبرد که یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر و هشت سوپاپ است و حداکثر ۹۰ اسببخار و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در مقابل پژو ۲۰۷i در این نسخه از پیشرانه TU3 بهره میبرد که 1.4 لیتر حجم دارد و از نوع تنفس طبیعی با چهار سیلندر و هشت سوپاپ است. پیشرانه ۲۰۷i میتواند ۷۵ اسببخار قدرت و ۱۱۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
هر دو خودرو به گیربکس دستی مجهز هستند و قدرت تولیدی پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکنند. وزن خالص آنها نیز در همان محدوده ۱۰۵۰ کیلوگرم بوده، اما اطلس در حد بسیار جزئی سنگینتر است. بنابراین میتوان متوجه شد که در بخش قوای محرکه، خودرو اطلس سایپا ارزش خرید بهمراتب بالاتری نسبت به پژو ۲۰۷i با موتور TU3 دارد.
البته مصرف ترکیبی اطلس ۶٫۹۳ لیتر و مصرف رقیب آن ۶٫۳۶ لیتر از سوی شرکتهای سازنده اعلام شده است که این میزان از مصرف بالاتر اطلس به دلیل حجم موتور بیشتر و وزن خالص بیشتر دور از ذهن نبود.
هر دو پیشرانه به دلیل اینکه در محصولات قبلی ایرانخودرو و سایپا استفاده شدهاند، بهنوعی تستشده محسوب میشوند و نقاط ضعف و قوتشان مشخص شده است. پیشرانه اطلس بهنوعی کمدردسرتر از پیشرانه TU3 پژو ۲۰۷i به شمار میرود، زیرا این پیشرانه از بابت واشر سرسلندر کمی ضعف دارد و پس از چند سال استفاده نیاز به تعمیر پیدا میکند.
طراحی ظاهری
در بخش طراحی ظاهری، خودرو اطلس بهبود قابل توجهی نسبت به کوییک دارد. قسمت جلویی خودرو بهکلی متحول شده و طرح چراغها، جلوپنجره و خطوط روی کاپوت بهروزتر از کوییک به نظر میرسد. البته ممکن است طرح خطوط عمودی استفادهشده در جلوپنجره اطلس مورد پسند همه نباشد.
در مقابل پژو ۲۰۷i از خطوط عجیبوغریب یا بهاصطلاح شلوغکاری کمتری نسبت به اطلس برخوردار است که بستگی به سلیقه خریدار دارد. رینگهای هر دو خودرو ۱۴اینچی است، اما اطلس از رینگهای آلیاژی استفاده میکند که زیباتر و سبکتر از رینگهای فولادی رقیب خود است.
آپشنها و امکانات رفاهی
اطلس G نسخه فولآپشن دنده دستی این خودرو است که از فرمان هیدرولیک بهره میبرد. این نسخه علاوه بر امکاناتی همچون سنسور دندهعقب، دیلایت، صندلی عقب تاشو و دستگیرههای آسان بازشو دارای نمایشگر هفت اینچی، دوربین دندهعقب، آینههای تاشو برقی، تریم دورنگ، دکمههای کنترلی روی فرمان، روکش صندلیهای چرمی و سانروف است.
در مقابل پژو ۲۰۷i با موتور TU3 به دوربین و سنسور پارک عقب، دیلایت، نمایشگر هفت اینچی، فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، آینههای برقی، دکمههای کنترلی روی فرمان و… مجهز است.
بنابراین حتی در بخش امکانات رفاهی نیز میتوان دید اطلس ارزش خرید بیشتری نسبت به پژو ۲۰۷i با موتور TU3 دارد.
قیمت و سخن پایانی
در حال حاضر اطلس سایپا با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش میرسد و در بازار با ۶۱۳ میلیون تومان معامله میشود. بنابراین یک فاصله ۲۰۸ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار برای اطلس وجود دارد. در مقابل پژو ۲۰۷i با موتور TU3 از سال گذشته با نرخ حدودی ۳۲۴ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش میرسد، اما در بازار با ۶۷۷ میلیون تومان خرید و فروش میشود که اختلاف ۳۵۳ میلیون تومانی دارد.
بنابراین با وجود اینکه اطلس از لحاظ قیمتی در رده بالاتری نسبت به پژو ۲۰۷i قرار میگیرد، اما در بازار محبوبیت کمتری دارد.