• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
2

ترکیه در میان پرخرج‌ترین کشورهای دنیا در حوزه هزینه‌های نظامی

  • کد خبر : 140858
  • 04 اردیبهشت 1403 - 12:45
ترکیه در میان پرخرج‌ترین کشورهای دنیا در حوزه هزینه‌های نظامی
یازاکو - بر اساس گزارش جدید موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، ترکیه در سال 2023 در میان پرخرج ترین کشورهای جهان در بخش هزینه‌های نظامی قرار داشت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از حریت، هزینه های نظامی این کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۵٫۸ میلیارد دلار بود که در رتبه ۲۲ جهان قرار گرفت و نسبت به سال ۲۰۲۲ یک پله صعود کرد.

بر اساس گزارش SIPRI که در ۲۲ آوریل منتشر شد، هزینه‌های نظامی ترکیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳۷ درصد افزایش یافت، در حالی که این تغییر از سال ۲۰۱۴ ۵۹ درصد بود.

سهم هزینه های نظامی در تولید ناخالص داخلی این کشور ۱٫۵ درصد بود، در حالی که هزینه های نظامی ۱٫۹ درصد از درآمد ملی در سال ۲۰۱۴ بود.

بر اساس این گزارش، ترکیه در سال گذشته ۰٫۶ درصد از هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.

ترکیه برای کاهش وابستگی خود به کشورهای خارجی و جایگاه خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی تسلیحات، سرمایه گذاری زیادی در صنعت دفاعی انجام داده است.

در نتیجه این تلاش ها، صادرات صنایع دفاعی و هوافضای ترکیه در سال گذشته به رکورد ۵٫۵ میلیارد دلار رسید که از ۴٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

صادرات صنعت دفاعی محلی در سال ۲۰۰۲ به ۲۴۸ میلیون دلار رسید که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ از مرز یک میلیارد دلار گذشت.

محققان SIPRI در این گزارش می‌گویند که هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ شاهد شدیدترین افزایش خود در بیش از یک دهه گذشته بود و به بالاترین میزان خود یعنی ۲٫۴ تریلیون دلار رسید زیرا جنگ‌ها و افزایش تنش‌ها باعث افزایش هزینه‌ها در سراسر جهان شد.

بر اساس گزارش SIPRI، هزینه‌های نظامی در سراسر جهان افزایش یافت و به ویژه در اروپا، خاورمیانه و آسیا افزایش یافت.

مجموع هزینه های نظامی جهان از سال ۲۰۲۲ به میزان واقعی ۶٫۸ درصد افزایش یافته است.

ایالات متحده، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی پنج کشوری بودند که بیشترین هزینه را داشتند.

نان تیان، محقق ارشد SIPRI گفت: ادامه جنگ در اوکراین منجر به افزایش هزینه‌های اوکراین، روسیه و «مجموعه‌ای» از کشورهای اروپایی شد.

ایالات متحده که بیش از هر کشور دیگری برای ارتش خود هزینه می کند، هزینه های خود را با ۲٫۳ درصد افزایش به ۹۱۶ میلیارد دلار رساند، در حالی که چین برای بیست و نهمین سال متوالی هزینه های نظامی خود را افزایش داد و آن را با افزایش ۶ درصدی دیگر به ۲۹۶ میلیارد دلار رساند.

هزینه های نظامی روسیه ۲۴ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹ میلیارد دلار رسید. از سال ۲۰۱۴ که روسیه کریمه اوکراین را ضمیمه کرد، هزینه های نظامی این کشور ۵۷ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، هند هزینه های خود را با ۴٫۲ درصد افزایش به ۸۳٫۶ میلیارد دلار رساند در حالی که عربستان سعودی، بزرگترین هزینه کننده خاورمیانه ، نیز هزینه های خود را با ۴٫۳ درصد افزایش به ۷۵٫۸ میلیارد دلار در سال گذشته رساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=140858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});