• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3

موانع جهش تولید معرفی شدند

  • کد خبر : 141869
  • 13 اردیبهشت 1403 - 19:44
موانع جهش تولید معرفی شدند
یازاکو - صد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی، با حضور استاندار آذربایجان شرقی، اعضای کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی و رئیس اتاق ایران، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه ضمن تشریح شعار سال گفت: بنابر فرموده مقام معظم رهبری، امسال را سال “جهش تولید با مشارکت مردم” نام گذاری شده است، با توجه به اینکه شعار سالهای قبل در راستای تقویت تولید بخش خصوصی کشور بوده است، پس امسال نیز در این راستا است.

وی افزود: جهش تولید یعنی استفاده از توان بخش خصوصی و قدرت مردم برای پیشرفت کشور.

ژائله در بررسی وضعیت سرمایه گذاری کشور، به منفی بودن آمارها در این زمینه در سالهای گذشته خبر داد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز جهت بررسی مشکلات اصلی موجود در اقتصاد استان به مواردی همچون موانع در واگذاری مدیریت ها به مردم، بهبود محیط کسب و کار، تامین مالی و افزایش بهره وری، عدم دسترسی به منابع مالی و مشکلات در عرصه ‌FATF، عدم استفاده درست از منابع داخل کشور، افزایش نرخ بهره، در شبکه بانکی، زیرساخت حامل های انرژی ( برق- گاز ) و آب، عدم اصلاح قوانین ارزی، عدم ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، مشکلات موجود برای خصوصی سازی مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه جهش تولید کشور در دست بخش خصوصی است گفت : کار آفرینان باید اقتصاد کشور را پیش ببرند ، اینکه اقتصاد را به چه کسانی واگذار کنیم بسیار حائز اهمیت و نیازمند سیستم ارزشیابی است تا روند تولید ثروت ایجاد شود . اما امروزه شاهد خروج سرمایه و کارآفرینان از عرصه اقتصاد کشور هستیم .

ژائله یکی ازعوامل عدم ورود کارآفرینان به اقتصاد کشور را ، دخالت و ورود دولت در اقتصاد دانست وجهت بیان راه حل های موجود افزود : دولت باید برای اصلاح قوانین مالیاتی ، اجرای کامل قوانین حمایتی ، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، بستر سازی مصرف و انرژی ، حل مشکلات نیروی انسانی و بخش خدمات ، حامی بخش خصوصی باشد .

رئیس اتاق بازرگانی تبریز همچنین ازوجود مگاپروژه هایی در سطح استان جهت جهش تولید خبر داد .

مسئله اول کشور ، اقتصاد است

مالک رحمتی ، استاندار استان آذربایجان شرقی در این جلسه، با بیان اینکه مسئله اول کشور اقتصاد است ، ظرفیت های استان را خاطر نشان کرد و گفت : استان آذر بایجان شرقی در بحث تجارت و تولید جزو اولین ها بوده و هست ، اما به دلیل مشکلات و کمبود هایی وجود دارد ، استان آذربایجان شرقی در عرصه ارز آوری غیرنفتی میتواند غوغا کند .
وی حل مشکلات ملی عرصه اقتصادی را که مربوط به استانداری نمیشود را از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد خواستار شد .

استاندار آذر بایجان شرقی تاکید کرد : اگر به دنبال وضعیت اقتصادی مناسب هستیم باید آرایش مدیریتی کشور در راستای وضعیت اقتصادی کشور باشد . همچنین نظام اداری کشور نباید در یک استان متمرکز باشد ، مدیران دولتی نیز باید صاحب اختیار باشند ، نه تنها نامه رسان .

رحمتی ضمن اشاره به وظایف کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی ، تاکید کرد اطلس توسعه کشور باید در این کمیسیون بازنگری شود ، وی همچنین قرارگاه جهش تولید استان آذربایجان شرقی را شورای توسعه و برنامه ریزی معرفی کرد .

استاندار آذربایجان شرقی با ارائه آمارهایی از بانک های استان تصریح کرد : در سال گذشته مبلغ سپرده های بانکی استان ۲۱۵ همت بوده که ۱۶۴ همت شامل بانک های دولتی و ۵۱ همت آن بانک های خصوصی بوده است .

عدم وجود زیر ساخت مناسب برای جهش تولید

صمد حسن زاده ، رئیس اتاق بازرگانی ایرانی در این نشست بر اهمیت شعار سال و عملکرد مسئولین و اتاق های بازرگانی تاکید داشت .

وی افزود : برای جهش تولید هیچ زیر ساختی آماده نیست ، بخش خصوصی در زمینه تسهیلات با مشکلات عدیده ای روبروست چراکه اکثر وام ها بنابر دستور دولت با اولویت تخصیص می یابند که بخص خصوصی در اولویت نیست .

رئیس اتاق بازرگانی ایران علت نارسایی ها و کمبود هارا عدم ‌برنامه ریزق مناسب دانست و گفت : امروزه اگر برنامه های جهش تولید را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد ظرفیت مناسبی برای عملی کردن آن نداریم .

حسن زاده ضمن اشاره به ظرفیت های استان آذربایجان شرقی و موقعیت اجتماعی آن گفت : اگر از واحد های تولیدی داخل استان حمایت شود ، جهش تولید در منطقه میتواند صورت بگیرد .

وی همچنین از نمایشگاه ایران اکسپو که در هفته جاری برگزار شد خبر داد که حدودا ۳۴۰ قرارداد اقتصادی صورت گرفته است و برای وضعیت آینده اقتصاد کشور ابراز امیدواری نمود .

ما با شکست هماهنگی ارتقای اقتصاد ملی مواجه هستیم

شمس الدین حسینی ، رئیس کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی در این جلسه ضمن بررسی چالش ها و محدودیت های اقتصادی کشور گفت : یک دهه رشد اقتصادی بی رقمی را داشتیم ، در سال گذشته نیز رشد اقتصادی نیم درصدی رو شاهد بودیم .

حسینی از جمله دلایل شرایط نابسامان اقتصادی را کارساز نبودن سیاست های هرزی دانست و گفت : یکی از عواملی که میتواند به بهبود وضعیت کمک کند تخصیص درست ارز است ، چرا که سیاسیت های ارزی کنونی کشور محکوم به شکست است ، این یک تجربه تلخ اقتصاد ایران است . اصلاح این وضعیت نیازمند تفاهم بین دولت و مجلس است ، در غیر اینصورت اصلاح ممکن نیست .

وی با بیان اینکه در دهه گذشته نرخ نقدینگی به ۳۰ ٪ رسیده است گفت : تامین مالی در کشور ما متولی ندارد . و ما با یک شکستی با عنوان شکست هماهنگی ارتقای اقتصاد ملی مواجه هستیم .

جهش تولید ، با کوتاه شدن دست دولت از اقتصاد

زنگنه ، فعال اقتصادی از آفات موجود در نظام ارزی کشور خبر داد و گفت : دولت سیزدهم اقداماتی برای حل این مشکل انجام داده اما بنابر دلایلی همچنان ارز چند نرخی است . ما معتقدیم مسئله نرخ ارز باید به صورت لایحه در مجلس ارائه گردد.

وی راه حل را کوتاه شدن دست دولت در اقتصاد کشور دانست و گفت : اگر دولت در بحث اقتصادی به بخش خصوصی بیشتر بها دهد مشکلاتمان نیز کمتر خواهد بود ، در کشور های دیگر به صادرکنندگان تشویق میشوند اما در کشور ما تنبیه! ما از بخش خصوصی میخواهیم مشکلاتشان را شجاعانه مطرح کنند .

در این نشست ، حاتمی ، نماینده کلیبر و نوری نماینده بستان آباد حضور داشته و مشکلات اقتصادی را مطرح نمودند .

همچنین در این جلسه ، نمایندگان بخش خصوصی مشکلات خود را به مسئولین مطرح کردند ، از جمله این مشکلات ، ارز ، تعهدات ارزی ، عدم تخصیص تسهیلات عادلانه ، مشکلات صادرات و… معرفی شد .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=141869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});