• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

بورس، پرچم‌دار افت بازارها

  • کد خبر : 142765
  • 24 اردیبهشت 1403 - 12:30
بورس، پرچم‌دار افت بازارها
یازاکو - بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بازار سهام در حال حاضر درگیر وضعیتی است که افت و رکود گسترده در آن حاکم است که این مساله با ناامیدی و بی‌اعتمادی‌های سهامداران نیز همراه شده است.

یازاکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بازدهی منفی شاخص‌های بورس

در هفته معاملاتی گذشته که به دلیل تعطیلی رسمی روز شنبه، از یکشنبه آغاز شد، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران چهار روز منفی را پشت سر گذاشت(هشت روز منفی متوالی) و در نهایت در روز چهارشنبه در محدوده ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار واحد قرار گرفت و بازدهی هفتگی منفی ۲.۰۲ درصدی را به ثبت رساند. این مقدار کمترین میزان شاخص کل از ابتدای سال ۱۴۰۳ است. شاخص هم وزن نیز تنها در روز یکشنبه عملکرد مثبت بسیار محدودی را به ثبت رساند. (۰.۰۳ درصد) و با کاهش ارتفاع در سه روز دیگر، نهایتا در آخرین روز معاملاتی هفته در محدوده ۷۳۷ هزار و ۹۴۹ واحد قرار گرفت تا بازدهی هفتگی منفی ۱.۷۲ درصدی برای این شاخص ثبت شود. شاخص کل فرابورس هم که مانند شاخص هم وزن بورس تنها در ابتدای هفته(یکشنبه) توانست رشد بسیار محدودی را به ثبت برساند، باقی روزها روندی منفی به خود گرفت تا در روز چهارشنبه در سطح ۲۴ هزار و ۸۱۹ واحد قرار بگیرد و با ثبت بازدهی منفی ۱.۴۹ درصدی به کار خود در این هفته پایان دهد.

در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد نیز که از مهم‌ترین متغیرهای بازار سهام است، وضعیت مناسبی را به نمایش نگذاشت. به طوری که میانگین ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه نسبت به میانگین هفته ماقبل ۹ درصد کاهش یافت و در سطح ۲۹۹۱ میلیارد تومان قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این مقدار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته(که میانگین ارزش معاملات خرد در حدود ۱۷هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان بوده است) ۸۳ درصد کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد از طریق تحلیل وضعیت این متغیر نیز نمی‌توان حرکات و اتفاقات مثبتی را در بازار شناسایی کرد. همچنین در تمام طول این هفته از بورس و فرابورس خروج پول از جانب سهامداران حقیقی صورت گرفته است که مجموع این مقدار نیز به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بازار سهام در حال حاضر درگیر وضعیتی است که افت و رکود گسترده در آن حاکم است که این مساله با ناامیدی و بی‌اعتمادی‌های سهامداران نیز همراه شده است.

بازار ارز/ تعادل در بازار ارز

روند عرضه و تقاضا در بازار ارز در تعادل قرار دارد و معامله‌گران، حضور بازارساز را پررنگ توصیف می‌کنند؛ با این حال، فعالان بازار ارز، روند رنج دلار را حاصل خوشبینی معامله‌گران نسبت به اخبار سیاسی می‌دانند. قیمت دلار روز پنجشنبه تحرکات محدود داشت و با نوسان ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی در کف کانال اول کریدور ششم معامله شد. معامله‌گران، روند فعلی و درجا زدن قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص را اصلاح قیمت و حاصل تلاش سیاست‌گذار می‌دانند. آن‌ها معتقدند بانک مرکزی بیشترین بهره را از اخبار سیاسی برای مهار قیمت دلار می‌گیرد. کارشناسان اقتصادی ماه‌های خرداد و تیر را زمان به کف رسیدن قیمت دلار عنوان می‌کنند و معتقدند اگر اخبار همچنان به بازارهای مالی سیگنال مثبت دهد دلار با افت پلکانی به کریدور ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد. در هفته سوم اردیبهشت سیگنالی که بیشترین توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد، سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران بود و همین موضوع آرایش بازار ارز را نزولی کرد. گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز پنجشنبه تغییر قیمت نداشت. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۷۸۳ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۸۱۴ تومان عرضه شد.

بازار طلا و سکه/ نوسان محدود سکه و طلا

قیمت طلا و سکه روز پنجشنبه نوسان محدودی داشت و در روند نامتوازنی بازگشایی شد. بازار طلا روز پنجشنبه با کاهش محدود اونس جهانی طلا همراه شد و دلار نیز نوسان محدود افزایشی داشت و تنها قیمت سکه امامی را ۲۰۰ هزار تومان گران کرد. در این روز سایر قطعات سکه بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه معامله شدند. قیمت سکه امامی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی بازگشایی شد. این قطعه روی رقم ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه‌ بهار با رقم ۳۷ میلیون و ۹۹۵ هزار تومانی معامله شد و نسبت به روز گذشته تغییر قیمت ندارد. معامله‌گران بازار فلز زرد در حال حاضر اهرم پرفشارتر بر بازار طلا را قیمت دلار می‌دانند و به خریداران این بازار توصیه می‌کنند که نباید فضا و محدوده قطعی را برای ورود به بازار طلا در نظر گرفت.

آن‌ها معتقدند در شرایط فعلی، خرید‌های پلکانی سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. کارشناسان اقتصادی نیز بر حباب سکه‌ تاکید می‌کنند و معتقدند در سال‌های گذشته، این حباب همیشه با قیمت همراه بوده است؛ آنها می‌گویند اگر در سیستم اقتصادی و سیاسی کشور رخداد قابل توجهی پیش نیاید روند بازارهای مالی باثبات خواهد بود.
طلای جهانی/ افزایش چشم‌گیر قیمت طلای جهانی

قیمت نقدی طلای جهانی در آستانه پایان معاملات هفتگی با افزایش چشمگیر به ارتفاع ۲۳۶۰ دلار آمریکا به ازای هر اونس رسید. تجارت نیوز در خبری نوشت: طلای جهانی در طول هفته گذشته نوسان زیادی داشت و بیشتر روزها بین ۲۳۰۰ تا ۲۳۳۰ دلار در نوسان بود. این فلز گران‌بها روز پنجشنبه با سرازیر شدن بازیگران بازار به سمت فروش دلار آمریکا به دلیل امیدهای تازه به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، جان گرفت. بانک مرکزی استرالیا (RBA) این هفته برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست پولی تشکیل جلسه داد. این بانک همان‌طور که به صورت گسترده پیش‌بینی می‌شد، نرخ نقدی رسمی (OCR) را بدون تغییر در ۴.۳۵ درصد یعنی بالاترین رقم در ۱۲ سال گذشته، نگه داشت.

نکته جالب توجه این است که هیات مدیره بانک مرکزی استرالیا به‌رغم نگرانی‌های سرمایه‌گذاران درباره تغییر رویکرد به سمت سخت‌گیری بیشتر، تغییر چندانی در بیانیه همراه با تصمیم خود اعمال نکرد. RBA در نشست قبلی، رویکرد سخت گذشته را کنار گذاشته بود و در ماه مه نیز از بازگرداندن آن خودداری کرد. با این حال میشل بولاک، سکاندار RBA، تکرار کرد اگر تورم به‌ویژه در بخش خدمات سرسختانه بالا بماند، سیاست‌گذاران آماده‌اند وارد عمل شوند.

بازار نفت/ صعود قیمت نفت

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، با ۲۷ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن، با ۳۴ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز گذشته با اندکی افزایش بسته شده بودند. تینا تِنگ، تحلیلگر مستقل بازار در این باره گفت: بازارهای نفت از برداشت بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، دلگرمی پیدا کنند. آمار بهبودیافته تراز تجاری چین هم از روند صعودی قیمت نفت حمایت کرد. وی افزود: قیمت نفت ممکن است در ادامه مسیر خود، همچنان عوامل اقتصادی را دنبال کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۴۵۹.۵ میلیون بشکه رسیده است.

این کاهش، بزرگتر از کاهش ۱.۱ میلیون بشکه ای بود که تحلیلگران، پیش بینی کرده بودند. ذخایر نفت آمریکا با افزایش فعالیت پالایشگاهی به میزان ۳۰۷ هزار بشکه در روز طی این مدت، کاهش یافت. در نتیجه این افزایش فعالیت، ذخایر بنزین، بیش از ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۲۸ میلیون بشکه رسید، در حالی که ذخایر سوختهای تقطیری شامل دیزل و نفت کوره، به میزان ۶۰۰ هزار بشکه رشد کرد و به ۱۱۶.۴ میلیون بشکه رسید. تحلیلگران گروه ANZ Research در این باره گفتند: بازار، رشد ذخایر بنزین و دیزل را نادیده گرفت زیرا پالایشگاهها، فعالیت خود را در آستانه فصل رانندگی تابستانی افزایش داده اند.

در این بین، آمار گمرک چین نشان داد واردات نفت به چین در آوریل، به ۴۴.۷۲ میلیون تن معادل حدود ۱۰.۸۸ میلیون بشکه در روز رسید که ۵.۴۵ درصد در مقایسه با آمار ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۲۳، بالاتر بود. بر اساس گزارش رویترز، امیدها به آتش بس میان اسراییل و حماس، مانع رشد بیشتر قیمت نفت شده است. ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی در این باره گفت: بازگشت قیمت نفت به بالای سطح ۹۰ دلار در هر بشکه که در زمان اوج تنشهای ژئوپلیتیکی مشاهده شد، دشوار خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=142765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});