• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
7

مذاکرات در مورد قانون اساسی جدید ترکیه در ماه اکتبر آغاز شود

  • کد خبر : 143177
  • 28 اردیبهشت 1403 - 16:30
مذاکرات در مورد قانون اساسی جدید ترکیه در ماه اکتبر آغاز شود
یازاکو - به گفته نعمان کورتولموش، رئیس پارلمان ترکیه، احزاب سیاسی ترکیه در ماه اکتبر و هم زمان با بازگشایی پارلمان احتمالا مذاکرات در مورد محتوای قانون اساسی جدید را آغاز خواهند کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، کورتولموش روز پنجشنبه پس از اتمام دورهای احزاب سیاسی خود با حزب حاکم عدالت و توسعه (AK Party) به خبرنگاران در آنکارا گفت: «ترکیه باید از قانون اساسی دوران کودتا خلاص شود».

وی افزود: ما برای یک فرآیند شفاف تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: «پارلمان قطعاً باید قانون اساسی مدنی، دموکراتیک و فراگیر را به ملت ما در دوره جدید ارائه کند. ما اعلام کردیم که از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

کورتولموش از زمان انتخابات محلی در ماه مارس، گفتگوهای انفرادی را با رهبران احزاب سیاسی انجام داده و به دنبال توافق بر سر روش های پیش نویس قانون اساسی جدید است.

وی پس از ملاقات با اعضای پنج حزب دیگر، از جمله حزب جمهوری خواه خلق (CHP) اپوزیسیون اصلی، اطمینان داد که حمایت بدون وجود پیش داوری از قانون اساسی جدید” وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین نکته «صداقت» و «نیت خیر» است، گفت: این موضوع قانون اساسی نباید موضوع بحث سیاسی باشد.

کورتولموش گفت: «برای مدیریت یک فرآیند دشوار مانند تدوین قانون اساسی جدید به شیوه‌ای سازنده، گفت‌وگو باید بر روی بستری محکم باشد.

گفتنی است دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بیش از یک دهه است که برای اصلاح قانون اساسی توکیه تلاش می‌کند، قانون اساسی این کشور در سال ۱۹۸۲ پس از کودتای نظامی که منجر به بازداشت صدها هزار نفر همراه با محاکمه‌های دسته جمعی، شکنجه و اعدام شد، اجرا شد.

از زمانی که اولین پیش‌نویس آن در سال ۲۰۰۷ کنار گذاشته شد، حزب عدالت و توسعه روی مواردی از جمله تغییرات متمرکز بر آزادی، حق امنیت، حق محاکمه عادلانه، آزادی بیان، و حقوق زنان و مردم کار کرده است.

پیش نویس قانون اساسی جدید باید توسط حداقل ۴۰۰ قانونگذار در پارلمان تصویب شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});