• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5
دیلی صباح گزارش داد؛

ضرورت مدیریت بحران در عصر اطلاعات نادرست

  • کد خبر : 143560
  • 01 خرداد 1403 - 10:31
ضرورت مدیریت بحران در عصر اطلاعات نادرست
یازاکو - سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به وضوح بر خطرات اطلاعات نادرست تاکید کرد.

به گزارش واحد ترجمه پابگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، در سال‌های اخیر، با توسعه فناوری‌های رسانه‌ای جدید، امکان دسترسی و اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات به یک مزیت قابل توجه تبدیل شده است. اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که این موضوع ایجاد کرده است، اطلاعات نادرست است. یعنی انتشار عمدی اطلاعات نادرست.

سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در روز یکشنبه نمونه بارز این مسئله است که اطلاعات نادرست چقدر می تواند خطرناک باشد.

در ۱۲ ساعت پس از وقوع حادثه، اخبار در شبکه های اجتماعی به طور مداوم تغییر کرد . ابتدا اطلاعات ضد و نقیضی به اشتراک گذاشته شد که در ابتدا اعلام کردند رئیسی از سقوط هواپیما جان سالم به در برده است و پس از آن گزارش هایی مبنی بر مرگ وی بدون هیچ اظهارنظر رسمی منتشر شد. برای یک هیئت بلندپایه دولتی، این نوع اطلاعات موجب هرج و مرج بزرگی شد چرا که نه تنها موجب سردرگمی نزدیکان قربانیان ، بلکه مردم و حتی کشورهای خارجی نیز شد.

این اطلاعات نادرست نه تنها توسط کشورهایی که به دنبال منفعت بودند، بلکه توسط نهادهای رسمی ایران نیز منتشر شد. احمد وحیدی وزیر کشور گفت: این بالگرد به دلیل شرایط بد جوی به سختی فرود آمده است. رسانه های ایران گزارش دادند که رئیس جمهور ایران پس از فرود سخت هواپیما از طریق زمینی به تبریز سفر کرده است. تلویزیون دولتی اعلام کرد که به لاشه هواپیما رسیده است، اما هلال احمر ایران این اطلاعات را تکذیب کرد. همچنین اعلام شد که تیم های جستجو و نجات بسیار نزدیک به محل سقوط هواپیما هستند. با این حال، بعدها ثابت شد که این اطلاعات نادرست است.

انتشار سریع اطلاعات نادرست رسانه ای

چند دلیل مهم وجود دارد که چرا اطلاعات نادرست به راحتی در رسانه ها پخش می شود.

اول، ماهیت سریع رسانه های اجتماعی و تمایل کاربران به اشتراک گذاری اخبار بدون تایید آن، راه را برای انتشار سریع اطلاعات نادرست هموار می کند. به خصوص در مواقع بحرانی، مردم تشنه اطلاعات هستند و این تشنه اطلاعات می تواند منجر به پذیرش سریع اطلاعات ولو نادرست شود.

دوم، اطلاعات نادرست بیشتر از طریق تمایل برخی گروه ها و افراد برای ترویج برنامه های خاص یا ایجاد هرج و مرج از طریق انتشار عمدی اطلاعات نادرست تقویت می شود.

در این زمینه اقداماتی که باید برای مبارزه با اطلاعات نادرست انجام شود بسیار مهم است. اول، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی باید مکانیسم‌های اعتدال و تأیید دقیق‌تری را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست ایجاد کنند. پلتفرم‌ها می‌توانند این فرآیند را با هشدار و آموزش به کاربران خود قبل از اشتراک‌گذاری اطلاعات تایید نشده مدیریت کنند.

سوم، افزایش سواد رسانه ای مهم است. مردم باید بدانند و آگاه باشند که چگونه صحت اطلاعاتی را که می خوانند و به اشتراک می گذارند بررسی کنند. موسسات آموزشی می توانند با ارائه دوره های سواد رسانه ای اطمینان حاصل کنند که نسل های جوان نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری دارند.

در نهایت، مقامات و مسئولان باید از جریان سریع و دقیق اطلاعات در مواقع بحران اطمینان حاصل کنند. حصول اطمینان از دسترسی مردم به اطلاعات دقیق از منابع موثق گامی مهم در جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست است. این امر همچنین باعث افزایش اعتماد عمومی به منابع رسمی می شود و به ساخت جامعه ای مقاوم تر در برابر اطلاعات نادرست کمک می کند.

سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نمونه بارز مورد است که چگونه اطلاعات نادرست می تواند به سرعت منتشر شود و اثرات مخربی برجای بگذارد.

افزایش آمادگی و هوشیاری در خصوص چنین اتفاقاتی برای رفاه کلی جامعه و امنیت اطلاعات ضروری است. هر یک از ما در مبارزه با اطلاعات نادرست مسئولیت داریم، و انجام این مسئولیت برای تقویت یک اکوسیستم اطلاعاتی سالم تر و قابل اعتمادتر بسیار مهم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});