• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
0

اثرات رحلت رئیس‌جمهور بر بازار ارز و طلا در هفته‌ی گذشته

  • کد خبر : 143914
  • 05 خرداد 1403 - 14:30
اثرات رحلت رئیس‌جمهور بر بازار ارز و طلا در هفته‌ی گذشته
یازاکو - در هفته‌ی گذشته اخبار مربوط به سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و جان‌باختن وی و تیم همراهش روند قیمت را برای چند ساعت افزایش داد. با این حال، سیاست‌گذار توانست با تزریق‌های سنگین، قیمت دلار را مدیریت کند و مانع افزایش آن شود. ارزپاشی به منظور مدیریت قیمت دلار در کنار افت ارزش طلای جهانی، بازار طلا را با کاهش‌های محدود همراه کرد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ افت قیمت دلار در اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار هفته گذشته در حالی با بازدهی منفی به کار خود پایان داد که اخبار مربوط به سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و جان‌باختن وی و تیم همراهش روند قیمت را برای چند ساعت افزایش داد. با این حال، سیاست‌گذار توانست با تزریق‌های سنگین، قیمت دلار را مدیریت کند و مانع افزایش آن شود. اسکناس آمریکایی در آخرین معامله هفته گذشته در نیمه کانال هفتم از کریدور ششم بسته شد و افت هفتگی ۱.۲۸ درصدی داشت.

طبق بررسی تجارت‌نیوز روند قیمت دلار در اردیبهشت حاکی از افت قیمت ۹.۷۸ درصدی اسکناس آمریکایی است. کاهش ۶ هزار و ۲۵۰ تومانی قیمت دلار در یک ماهه اردیبهشت در حالی رقم خورد که بازارها از التهاب جنگ خالی شد و کف‌های حمایتی را یکی پس از دیگری شکست. دلار در ماه گذشته بدترین عملکرد را در میان بازارهای رقیب ثبت کرد.

سیگنال‌ اخبار مساعد سیاسی نظیر احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، حضور گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و اخبار مربوط به آزادسازی برخی منابع ارزی از دیگر کشورها توانست در یک ماهه اردیبهشت، دلار را به طور پیوسته در روند کاهشی قرار دهد. این در حالی است که تحلیلگران بازار ارز کانال هفتم از کریدور پنجم را به لحاظ تکنیکالی کف قیمت دلار می‌دانند و کانال‌های پنجم و ششم را به عنوان حمایت بعدی اسکناس آمریکایی معرفی می‌کنند. آنها همچنین، کانال نهم این کریدور را مقاومت فعلی دلار در نظر می‌گیرند.

بازار سهام/ چشم‌انداز مثبت بازار بورس

در پایان معاملات سه‌شنبه آخرین روز معاملاتی هفته‌ی گذشته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۰۸ درصدی، معادل هزار و ۵۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۴۴ واحدی قرار گرفت. رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت ۰.۱۱ درصدی (معادل ۷۵۸ واحد) در پله ۶۹۳ هزار واحدی قرار گرفت. تعقیب و گریز رکود حاکم بر بازار سهام، در آخرین هفته خردادماه نیز ادامه داشت.

حجم و ارزش معاملات در پایان دادوستدهای این هفته، همچنان از رسیدن به سطوحی که پویایی بازار را منعکس می‌کند، ناکام مانده‌اند. همچنین بورس به واسطه جان باختن رئیس جمهوری در سانحه سقوط بالگرد با تعطیلی‌های پی‌در پی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه مواجه بود. معاملات روز سه‌شنبه اما به گونه‌ای پیش رفت که روزنه‌هایی از امید در دل سهامداران ایجاد کرد.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی شرایط فعلی بازار در گفت‌وگو با رسانه‌های کشور بیان کرد: «بازار در هفته‌ای که گذشت، هفته عجیب و غریبی را پشت سر گذاشت. البته که باز هم اهالی بازار، با توجه به اتفاقاتی که افتاد، با هفته ناقصی مواجه بودند و دو روز بازار تعطیل شد.»

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: « بازار سهام در شرایط خاصی قرار گرفته است. شرایطی از قبیل ارزش پایین معاملات، تحمیل شدن ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی به جریان معاملات، چارچوبی بود که بازار طی هفته‌ای که سپری شد، تجربه کرد. با وجود این شرایط، به نظر می‌رسد با معاملات روز سه‌شنبه، بازار خود را جمع‌وجور کرد.»

الیاس کردی در رابطه با پیش بینی بورس در هفته آتی گفت: «در هفته آتی، شرایط بازار می‌تواند بهتر شود. به این معنا که هم ریسک‌ها و تنش‌ها کاهش پیدا کرده و هم شرایط به روزهای عادی در حال نزدیک شدن است. همچنین با توجه به اینکه در کف بازار قرار داریم، بسیاری از سهام روی حمایت خود قرار دارند و خیلی از نمادها به شکل فیک، حمایت‌های خود را شکسته‌اند.»

بازار سکه و طلا/ افت قیمت سکه و طلا در هفته گذشته

موضوع جان باختن رئیس‌جمهور و تیم همراه وی در هفته‌ای که رو به پایان است، سیاست‌گذار را برای ارزپاشی به منظور مدیریت قیمت دلار به صرافت انداخت و همین موضوع در کنار افت ارزش طلای جهانی، بازار طلا را با کاهش‌های محدود همراه کرد.

تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند در صورتی که روند نزولی طلای جهانی همچنان ادامه داشته باشد، قیمت‌ها در بازار طلای داخلی هم در نخستین هفته خرداد، همچنان کاهشی خواهد بود. آنها پیش‌بینی می‌کنند در صورت کاهش ارزش طلای جهانی احتمال برگشت قیمت سکه امامی به کانال ۳۷ میلیونی وجود دارد و می‌گویند احتمال تاچ محدوده سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی برای طلا وجود دارد. قیمت سکه روز پنجشنبه سوم خرداد روی رقم ۴۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تومانی بسته شد و کاهش محدود ۱۷ هزار تومانی داشت. سکه‌ بهار بدون تغییر قیمت و با رقم ۳۶ میلیون و ۹۹۵ هزار تومانی معامله شد.

گفتنی است قیمت نیم‌سکه با افت ۱۰۰ هزار تومانی در کانال ۲۲ میلیونی معامله شد و روی رقم ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی ایستاد. ربع سکه با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد و تغییر قیمت نداشت. سکه گرمی با قیمت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی معامله شد و با رشد ۱۰ هزار تومانی در دسته افزایشی‌های بازار قرار گرفت.همچنین، کاهش قیمت طلا روز پنجشنبه از قیمت سکه بزرگتر بود. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افت ۱۲۴ هزار تومانی با رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۲۸ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۳۲۶ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۲۸۲ هزار تومانی بسته شد.

بازار مسکن/ رشد مستمر قیمت مسکن

مرکز آمار ایران، گزارش تورم اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ را منتشر کرد. بر این اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است. همچنین شاخص تورم طی دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۷ درصد افزایش را پشت سر گذاشته است.

بخشی از گزارشی که مرکز آمار به‌صورت ماهانه از تورم منتشر می‌کند، مربوط به تغییرات قیمتی بخش مسکن و اجاره در سه مقطع ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مسکن ضریبی ۳۳.۹ درصدی در شاخص تورم کل داشته و تورم ماهانه آن نیز در اردیبهشت‌ ۲.۶ درصد ثبت شده است. مسکن همچنین در شاخص نقطه به نقطه نیز ۴۳ درصد رشد داشته و تورم سالانه آن نیز ۴۰.۴ درصد اعلام شده است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. رشد قیمت در بخش اجاره روندی نسبتا مشابه با مسکن داشته است. تورم ماهانه اجاره ۲.۶ درصد مشخص شده و تورم نقطه به نقطه آن نیز ۴۳ درصد ثبت شده است. اما تورم سالانه بخش اجاره با تفاوت اندکی مواجه بوده و ۴۰.۳ درصد برآورد شده است.

ضریب اهمیت بخش اجاره از سوی مرکز آمار در تورم کل ۳۳.۶ درصد ثبت شده است. گزارش‌های رسمی و داده‌های میدانی حاکی از کاهش تعداد معاملات در سال ۱۴۰۳ نسبت به زمستان سال گذشته است. اما آمارها حاکی از آن است که رشد قیمت، به‌ صورت مستمر ادامه دارد. کارشناسان معتقدند تداوم روند رشد قیمت در بازار مسکن، در مقابل افت چشمگیر تعداد معاملات، برای بازار مسکن پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بازار طلای جهانی/ طلا در پایین‌ترین رقم دو هفته گذشته

بر اساس گزارش رویترز، قیمت طلا در روز جمعه به پایین‌ترین رقم طی دو هفته گذشته رسیده و بزرگترین کاهش قیمت هفتگی خود را طی ۸ ماه گذشته تجربه می‌کند. احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا پس از اظهارات تند مقامات فدرال رزرو این کشور پایین آمده است. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۲۳۳۵ دلار و ۷۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۱۳ درصدی به ۲۳۵۶ دلار و ۶۰ سنت رسیده است. طلا در روز دوشنبه به رکورد ۲۴۴۹ دلار و ۸۹ سنت رسیده بود اما ۵ درصد از آن زمان کاهش قیمت داشته است.

جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا که در روز چهارشنبه منتشر شد حاکی از ناتوانی مقامات این بانک برای اطمینان از کاهش نرخ بهره بود. بدین ترتیب ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا افزایش یافته است. از طلا همواره به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود. اما افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را کاهش می‌دهد.

در حالی که سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا از حفظ سطح فعلی نرخ بهره خبر داده‌اند، اما انتشار جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو بحث‌هایی در مورد احتمال افزایش دوباره نرخ بهره به وجود آورده است. تاجران حالا انتظار ندارند فدرال رزرو نرخ بهره را بیش از یک بار در ۲۰۲۴ پایین بیاورد. در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۴۹ درصد افزایش به ۳۰ دلار و ۶۱ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۳۳ درصدی ۱۰۲۳ دلار و ۱۱ سنت معامله می‌شود.

بازار نفت/ برگشت قیمت نفت پس از افت چند روزه

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای طلای سیاه در معاملات روز جمعه بازار انرژی پس از داده‌های آماری قوی پیرامون شرایط اقتصادی آمریکا شاهد جهش یک درصدی بود. بر این اساس، بهای نفت برنت دریای شمال با ۸۷ سنت افزایش به ۸۲ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۹۳ سنت افزایش، ۷۷ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. جهش دیروز بهای نفت در بازار در حالی رخ داد که روز پنجشنبه نفت برنت پایین‌ترین بهای خود از ۷ فوریه و نفت وست تگزاس اینترمیدیت پایین‌ترین بهای خود را از ۲۳ فوریه تجربه کرد. هفته گذشته نفت برنت شاهد بیش از ۲ درصد و نفت آمریکا شاهد نزدیک به ۳ درصد سقوط بود.

یکی از تحلیلگران بازار انرژی در این باره می‌گوید: گرچه امروز شاهد افزایش بهای نفت در بازار جهانی بودیم، اما هنوز بازار نگران سیاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) درباره نرخ بهره است. نرخ بهره بالا بر اقتصاد تاثیر منفی گذاشته و همین موضوع می‌تواند بر بهای نفت در بازار جهانی اثر بگذارد. فدرال رزرو هنوز مطمئن نیست نرخ بهره بالا موفق به مهار تورم در آمریکا شده باشد و این بدان معناست که احتمال حفظ نرخ بهره بالا وجود دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143914

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});