• امروز : شنبه - ۹ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
2

مشارکت اقتصادی آذربایجان شرقی ۱.۷ درصد بالاتر از متوسط کشوری است

  • کد خبر : 144498
  • 10 خرداد 1403 - 15:15
مشارکت اقتصادی آذربایجان شرقی ۱.۷ درصد بالاتر از متوسط کشوری است
یازاکو - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس نتایج اجرای طرح نیروی کار استان در سال ۱۴۰۲، نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴۲.۹ درصد در جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر، بیشتر بوده که ۱.۷ درصد از نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، فرهاد ذوقی با اعلام این خبر اظهار کرد: اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌ های اساسی اقتصاد هر کشوری است به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

وی افزود: شاخص های نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و نرخ بیکاری را می توان از مهمترین شاخص های بازار کار دانست که در کنار سایر شاخص های بازار کار می تواند تصویری روشن از وضعیت این بازار ارایه کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال گذشته نسبت به سال قبل آن ۲ درصد افزایش یافته است، افزود: این میزان تغییرات نشان‌دهنده این است که ورود نیروی کار فعال (شاغل و بیکار جویای کار) در بازار کار در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است.

ذوقی ابراز کرد: شاخص نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که چه سهمی از جمعیت یاد شده شاغل است این شاخص در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ۳۹.۹ درصد از جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند که ۱.۹ درصد از نسبت اشتغال کشور بیشتر است.

وی ادامه داد: تغییرات نسبت اشتغال آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته ۲.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده رونق بیشتر بازار کار اشتغال نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

۷.۱ درصد جمعیت در سن کار آذربایجان شرقی بی کار هستند

این مسوول یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ بر مبنای شاخص نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، ۷.۱ درصد از جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) بیکار بوده‌اند که از نرخ بیکاری کشور یک درصد کمتر است در ضمن تغییرات نرخ بیکاری استان در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ذوقی اضافه کرد: بررسی شاغلان استان در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۳ درصد بیشترین سهم شاغلان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بخش‌های صنعت با ۴۰.۹ درصد و کشاورزی با ۱۶ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و در مقام مقایسه سهم شاغلان استان در بخش کشاورزی و صنعت از متوسط کشوری بیشتر و در بخش خدمات از متوسط کشوری کمتر است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: براساس نتایج منتشر شده سهم اشتغال بخش خصوصی استان ۸۸.۲ درصد بوده که از سهم اشتغال بخش خصوصی کل کشور، ۲.۶ درصد بیشتر است؛ همچنین سهم بخش خصوصی استان در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته هشت دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144498

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});