• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
4
گزارش ویژه اتاق تبریز از حضور تبریزی‌ها در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران آگروفود 2024»

از نمایشگاه پر رونق تا امید به بهبود صادرات

  • کد خبر : 145652
  • 23 خرداد 1403 - 11:15
از نمایشگاه پر رونق تا امید به بهبود صادرات
یازاکو - سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران آگروفود 2024» از تاریخ 19 تا 22 خردادماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران آگروفود ۲۰۲۴» از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. نمایشگاهی که به‌عنوان بزرگترین رویداد تجاری در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته با حضور گسترده شرکت‌ها و واحدهای تولیدی داخلی و خارجی آغاز به کار کرده است. این رویداد در فضایی با وسعت ۷۰ هزار مترمربع و با حضور ۸۰۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۱۳۶ شرکت یا نمایندگی خارجی از کشورهای اسپانیا، اتریش، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، تایلند، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه و هند در حال برگزاری است. مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه در سه گروه کالایی فود، فودتک و آگرو، کالاها، فرآورده‌ها، محصولات، فناوری و ماشین‌آلات مربوط به صنایع کشاورزی و غذایی را به نمایش می‌گذارند.

این نمایشگاه فرصتی مناسب برای آشنایی با آخرین دستاوردها و فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است و امکان تبادل دانش و تجربیات بین شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی را فراهم می‌آورد. نمایشگاه ایران آگروفود یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در صنعت غذا و کشاورزی است که سالانه در تهران برگزار می شود، مشاغل و افراد را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا محصولات، خدمات و فناوری‌های خود را در بخش غذا و کشاورزی به نمایش بگذارند.

یکی از جنبه‌های منحصر به فرد نمایشگاه آگروفود ایران، تاکید آن بر ارتقای تولید داخلی و حمایت از کسب‌وکارهای داخلی است. در این میان استان آذربایجان‌شرقی با پرچمداری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، حضور گسترده‌ای در این نمایشگاه دارد. غرفه‌های مختلف صاحبان صنایع و تولیدکنندگان آذربایجان‌شرقی و تبریز، به‌عنوان یکی از قطب‌های حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته، به‌خوبی نشان‌دهنده حرکت رو به رشد اتاق تبریز است. در ادامه گزارشی از نمایشگاه آگروفود ۲۰۲۴ و گفت‌وگو با فعالان این حوزه را می‌خوانید.

حضور همه تولیدکنندگان در نمایشگاه ضروری است

رضا جعفری، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز و مدیرعامل گروه صنعتی پامین، در توضیح هدف مجموعه خود از شرکت در نمایشگاه آگروفود ۲۰۲۴ گفت: هدف از شرکت در نمایشگاه ارائه کالاها، تقویت برند، دیدار B2B با مشتریان و تولیدکنندگان و… است.

او با اشاره به وضعیت برگزاری این نمایشگاه ادامه داد: نمایشگاه امسال شرایط خوبی داشته است. حضور بازدیدکنندگان خارجی هم خوب بوده و بیشتر شاهد حضور افرادی از کشورهای همسایه هستیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه گفت: هرگونه حضور در چنین نمایشگاه‌هایی لازم است. یکی از وظایف تشکل‌ها این است که حضور اعضای خود را در چنین نمایشگاه‌هایی تقویت کنند. حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی می‌تواند به توانمند شدن شرکت‌ها و تولیدکنندگان کمک شایانی کند.

جعفری تصریح کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه‌ها فرصت آشنایی‌ها و ارتباطات فراهم می‌شود. به‌همین دلیل برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها بسیار موثر است و تشکل‌ها وظیفه دارند که در نمایشگاه‌های این‌چنینی حضور داشته باشند و راه را برای حضور اعضا، شرکت‌ها و سایر تولیدکنندگان نیز باز کنند.

این فعال اقتصادی درباره مشکلات نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه آگروفود نمایشگاه خوبی است و از نظر بازدیدکننده هم در وضعیت خوبی قرار دارد. اما از نظر زمان برگزاری مشکلاتی در نمایشگاه وجود دارد و اتمام مهلت بازدید از نمایشگاه در ساعت ۱۶ خوشایند نیست.

او در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم همه فعالان این عرصه در راستای برند شدن و توسعه کسب‌وکار خود بتوانند موفق باشند. با این اتفاق و بالا رفتن سرانه تولید ناخالص ملی می‌توانیم موفقیت‌های زیادی به دست بیاوریم.

نمایشگاه، شناسنامه تولید و تجارت است

سید یوسف حسینی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به برگزاری نمایشگاه آگروفود ۲۰۲۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها، لازم و ملزوم تولید و صادرات است. امسال این نمایشگاه خیلی پیشرفت کرده اما از نظر بنده به‌عنوان یک کارشناس همچنان جای پیشرفت‌های بیشتری دارد و باید روی آن کارهای بیشتری انجام شده و نمایشگاه‌ها باید پربارتر از وضعیت‌کنونی باشند.

او ادامه داد: تجارت و تولید، بدون نمایشگاه معنی و مفهومی ندارد. کسی که در زمینه تولید و عرضه فعالیت و تجارت می‌کند، با حضور در نمایشگاه‌هایی مانند آگروفود می‌تواند موفق شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که فضای نمایشگاه امسال چگونه بوده، گفت: فضای نمایشگاه با توجه به شرایط کشور و تحریم‌های موجود عالی است، اما فکر می‌کنم می‌توانیم از کشورهای دیگر و به‌طور ویژه کشورهای همسایه برای حضور هر چه بیشتر در این نمایشگاه دعوت کنیم تا بتوانیم به تجارت به‌عنوان نفس اقتصادی کشور رونق ببخشیم.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: کسی که بخواهد وارد کار تولید شود یا یک فعالیت اقتصادی را راه‌اندازی کند، حتما باید با چنین نمایشگاه‌هایی عجین باشد. نمایشگاه شناسنامه تولید و تجارت حساب می‌شود و تا زمانی که تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها شرکت نکنند، نمی‌توانند به طور مستقیم اهداف خود را در زمینه صادرات پیدا کنند.

حسینی در پایان با بیان این مطلب که اعضای اتاق تبریز و تولیدکنندگان استان آذربایجان‌شرقی حضور فعالی در ایران آگروفود ۲۰۲۴ دارند، گفت: با توجه به حضور مناسب شرکت‌ها و تولیدکنندگانی از استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز اما باز هم می‌توانیم برای رونق بیشتر شرایط در استان کارهای مختلفی انجام دهیم.

دیپلماسی خارجی را برای رونق نمایشگاه فعال‌تر کنیم

بشیر جعفری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، با اشاره به فضای پر رونق نمایشگاه ایران آگروفود امسال گفت: فضای نمایشگاه امسال خیلی پر جنب و جوش است. نمایشگاه هم مدرن است و هم از نظر حضور صنایع تکمیلی وضع خوبی دارد، اما برای اینکه بتوانیم از این همه زحمات استفاده کنیم، باید در انتخابات آتی دیپلماسی خارجی را فعال کنیم.

او ادامه داد: کسانی باید وارد صحنه انتخابات و در نهایت ریاست‌جمهوری شوند که بتوانند گره‌های بازار خارجی را باز کنند. تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در بخش‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی باید دست به دست بدهند و اتحاد ایجاد کنند که ما بتوانیم از بحران اقتصادی خارج شویم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز تصریح کرد: تا زمانی که ما از بحران اقتصادی خارج نشویم، نمی‌توانیم به اهداف برسیم. یک بُعد اقتصاد این است که ما به بازارهای خارجی وصل شویم. همین حالت را ما باید داشته باشیم و این پیامی برای انتخابات آتی باشد و کاندیداها به این نکته توجه داشته باشند. در غیر این صورت همه زحمات و تلاش‌ها و نمایشگاه‌های برگزار شده، به‌تنهایی نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب در داخل کشور برساند.

وی درباره وضعیت برگزاری نمایشگاه آگروفود ۲۰۲۴ گفت: نمایشگاه از نظر چینش، حضور برندهای مختلف، فضای نمایشگاهی و… در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

این فعال اقتصادی درباره رابطه برگزاری نمایشگاه و فعالیت اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم اتاق‌های بازرگانی چه اثری بر این نمایشگاه‌ها دارند و از سوی دیگر برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه کمکی به اتاق‌های بازرگانی می‌کند.

او ادامه داد: بنده با توجه به اینکه سال‌های زیادی را به امر تجارت و اقتصاد گذارنده‌ام، نظرم بر این است که اتاق ایران و اتاق‌های استان‌ها باید بتوانند با کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده ارتباطات خیلی تنگاتنگ داشته باشند.

جعفری تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد ما باید با دنیا روابط داشته باشیم و این روابط را اتاق‌ها باید شکل دهند. انتظار ما از اتاق ایران و به‌خصوص رئیس اتاق ایران این است که بتوانیم با همه کشورها میز مشترک داشته باشیم، تولیدات خودمان را به آنها عرضه و برای کشور ارزآوری کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست اتاق تبریز در پایان گفت: اتاق‌ها هم از سوی دیگر انتظار دارند حاضران در نمایشگاه همکاری فنی، علمی و اتحاد داشته باشند و پیشنهاداتی برای بازارهای خارجی بدهند تا ما هم بتوانیم از این سرمایه‌ها استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145652
  • نویسنده : گزارش: سجاد صداقت
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});