• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
2

فروش دام مولد در استان اردبیل کاهش یافت

  • کد خبر : 146175
  • 28 خرداد 1403 - 11:30
فروش دام مولد در استان اردبیل کاهش یافت
یازاکو - مدیر کل امور عشایر استان اردبیل گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال و وجود چشم انداز مناسب در منطقه، فروش دام مولد توسط عشایر استان به کمترین حد ممکن کاهش یافته و در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد دام عشایر خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، حاتم طهماس پور در نشست خبری افزود: عشایر این استان سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات زارعی، دامی و باغی به ارزش ۶۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار می کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این عشایر استان در مجموع بیش از ۲۳ هزار مترمربع انواع صنایع دستی تولید می کنند، اظهار کرد: عشایر استان اردبیل با ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانوار و حدود ۶۶ هزار نفر جمعیت نقش مهمی در اقتصاد استان و کشور دارند به طوری که بخش مهمی از نیاز دامی و لنبی استان و منطقه را تامین می‌کنند.

مدیرکل عشایر استان اردبیل اضافه کرد: در سال‌های اخیر به علت وجود برخی مشکلات از جمله خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت نهاده های دامی، ۳۰ درصد عشایر استان ترک دامداری کرده و رغبتی برای نگهداری دام ندارند به طوری که پارسال تعداد دام عشایر استان از یک میلیون راس به ۷۵۰ هزار راس کاهش یافت.

طهماس پور گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته پیش بینی می شود امسال به علت بارندگی‌های خوب عشایر تعداد دام‌های خود را افزایش داده و دوباره به پرورش دام روی بیاورند به طوری که فروش دام مولد توسط آنها به کمترین حد ممکن کاهش یافته و این امر بیانگر این است که در سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد دام عشایر خواهیم بود.

وی ادامه داد: امسال افزایش بارندگی و ترسالی مناسب باعث شده وضعیت عشایر استان بهتر شود به طوری که اگر پارسال هر روز ۱۰۰ نفر به علت مشکلاتی مانند خشکسالی و عدم وجود آب و نهاده به اداره کل امور عشایر استان مراجعه می کرد امسال این رقم به ۲۰ نفر هم نمی رسد.

مدیرکل امور عشایراستان اردبیل با تقدیر از زحمات ۲۶ دستگاه خدمات رسان مرتبط از جمله راهداری و پلیس راه افزود: بارندگی های خوب و وجود ترسالی باعث شده امسال کوچ بهاره عشایر در استان اردبیل ۲۰ روز با تاخیر آغاز شود.

طهماس‌پور با اشاره به نقش عشایر در توسعه صنعت گردشگری، اظهار کرد: عشایر استان در زمینه گردشگری، اکوتوریسم و بوم‌گردی ظرفیت‌های زیادی دارند و می‌توانند در توسعه این صنعت بسیار موثر باشند.

وی با اشاره به فرهنگ غنی و نقش حیاتی عشایر در ارتقای امنیت غذایی و نیز امنیت مرزها، بیان کرد: عشایر استان اردبیل ۴۸ جانباز و ۱۶۸ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و ۲ طایفه ملیلو و سیدلر با تقدیم ۲۰ شهید در صدر قرار دارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146175

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});