• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 26 June - 2024
2

طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در والنسیا

  • کد خبر : 146294
  • 29 خرداد 1403 - 11:45
طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در والنسیا
یازاکو - طولانی‌ترین پارک شهری اروپا در والنسیای اسپانیا قرار دارد و دولت فعلی درصدد است با گسترش آن این فضا را به بزرگ‌ترین فضای سبز شهری اروپا تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، والنسیا با بیش از ۸۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت، سومین شهر بزرگ اسپانیا محسوب می‌شود. پارک توریا (Jardín del Turia) یکی از پر بازدیدترین پارک‌های والنسیا است که در مرکز شهر، در نزدیکی «شهر هنر و دانش» قرار دارد. این پارک به علت اینکه در بستر رودخانه خشک‌شده توریا گرفته شده به این نام خوانده می‌شود.

در واقع در ۱۴ اکتبر سال ۱۹۵۷ شهر دوباره با طغیان توریا زیر آب رفت و خسارات فراوانی دید. این سیل چنان مخرب بود که دولت تصمیم گرفت تا مسیر اصلی رودخانه را تغییر دهد تا شهر دیگر شاهد همچنین رویدادهای تلخی نباشد. پس از این حادثه بود که مسیر رود توریا به طرف جنوب شهر تغییر داده شد و زمین های خشکیده بستر رود برای احداث پارک توریا آماده شد. در همان زمان نیز برنامه ریزان و طراحان زیادی برای ساخت این پارک زیبا دست به کار شدند.

این پروژه شامل ۱۲۰ هکتار از بستر رودخانه خشکیده بود که حالا قرار بود به پارک کنار رودخانه ای جدید تبدیل شود. این پارک توسط معمار کاتالان ریکاردو بوفیل طراحی و احداث گردید و از آن به عنوان ترکیبی یاد می‌شود که از قدرت سمبلیک سبک‌های خاص استفاده کرده است.

این پارک به ۱۲ ناحیه تقسیم می‌شود که هر بخشی از آن مشخصه خاص خودش را دارد. نواحی اول مربوط به مسیر دوچرخه سواری و موتور سواری و نیز امکانات ورزشی شامل مسیر ورزشکاران و زمین بازی مثل فوتبال، راگبی و بیس‌بال و یک مسیر اسکیت می‌باشد. اما نواحی دیگر دارای باغ‌های سنتی بیشتری هستند. از بین این نواحی نیز می توان به ناحیه باغ کاخ اشاره نمود که محل تالار پالائو د لا موزیکا بوده و اثری از معمار والنسیایی ژوزه ماریا گارسیا پاردس می باشد.

این پارک بزرگ از غرب با پارک کابسرا و بیوپارک و در روبرو نیز با شهر علم و هنر مجاور است. جاذبه های این پارک شامل:

پارک گالیور: این پارک با داشتن سرسره و وسایل بازی مدرن برای کودکان مناسب است. در همین پارک می توان مدل بسیار بزرگی از مسافرتهای گالیور را هم دید.

پالائو د لا موزیکا: تالار ورودی بزرگ پالائو جاذبه‌ای در بلندترین نقطه پارک توریا می‌باشد.

موزه علم و هنر: یکی دیگر از جاذبه‌های پارک توریا در والنسیا است که برای گردشگران جذابیت خاص خودش را دارد.

باغ توریا(Jardin del Turia) ستون سبز شهر والنسیا و طولانی‌ترین پارک شهری اسپانیا (و احتمالاً اروپا) است که به ‌طول ۸.۵ کیلومتر در قلب پایتخت لوانته گسترش یافته است. اکنون که والنسیا پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۴ است، بخشی از پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده آن شامل گسترش این فضای سبز به میزان ۱.۵ کیلومتر دیگر است تا به منطقه بندر و دریای مدیترانه متصل شود.

پروژه جدید Parque de Desembocadura نامیده می‌شود. دلیل این نامگذاری در خاستگاه پارک توریا نهفته است. این پارک شکل مارپیچ خود را مدیون این واقعیت است که در بستر سابق رودخانه توریا قرار دارد.

والنسیا همچون بسیاری از شهرها رودخانه مخصوص به خود را داشت که اغلب در طول قرن‌ها به دلیل سرریز شدن و وقوع سیل برای ساکنان محلی فاجعه ایجاد می‌کرد. آخرین سیل این رودخانه سال ۱۹۵۷ جاری شد که با مرگ ۸۱ نفر همراه بود. بنابراین مقامات محلی در آن زمان تصمیم گرفتند که اقدامات جدی انجام دهند و کل رودخانه را به سمت جنوب شهر منحرف کنند.

پارکی مدرن با گنجینه‌های تاریخی

پروژه گسترش پارک و در نتیجه تبدیل آن به بزرگ‌ترین ریه سبز شهری اروپا در دهه ۱۹۸۰ آغاز و اولین بخش آن در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد. از آن زمان این پارک به فضای مورد علاقه والنسیایی‌ها و بازدیدکنندگان این شهر تبدیل شده است. نمادین‌ترین مکان‌های شهر (مجموعه فرهنگی شهر هنرها و علوم) نیز در نزدیکی انتهای شرقی پارک قرار دارد.

جدا از مزایای زیست محیطی آن برای والنسیا، این پارک به لطف توپوگرافی مسطح و طولانی، فرصت‌های ایده‌آلی برای تفریح و ورزش ارائه می‌دهد و شامل درختان نخل، کاج و پرتقال، فواره ها، گیاهان معطر و حوضچه ها است.

با این حال طبیعت تنها مزیت این پارک نیست و از بستر سابق رودخانه حدود ۱۸ پل عبور می‌کند که قدمت بعضی از آن‌ها به پنج قرن پیش می‌رسد، علاوه بر این بسیاری از مؤسسات فرهنگی برتر شهر، همچون مؤسسه هنر مدرن والنسیا(IVAM) و موزه هنرهای زیبا در کناره‌های این پارک قرار دارد.

طرح گسترش فضای سبز

گسترش فضاهای سبز برای بسیاری از دولت‌های محلی اسپانیا یک سیاست مشترک نشان‌دهنده فعالیتی بین نسلی است که همه به آن متعهد هستند. تقریباً تمام ساکنان والنسیا (۹۷ درصد) در ۳۰۰ متری فضای سبز شهری زندگی می‌کنند و پایتخت سبز بودن فرصتی برای تغییر نگاه مردم به والنسیا به‌عنوان یک شهر محسوب می‌شود که کیفیت زندگی آن‌ها را با گسترش فضاهای سبز بهبود بخشیده است.

پائولا لیوبت، مشاور شهر در حوزه گردشگری و نو آوری، می‌گوید:” پایتخت سبز بودن فرصتی برای تغییر نگاه مردم به والنسیا به عنوان یک شهر است، اما این امر باید یک پروژه دگرگونی در همه محله ها باشد. مردم بایداحساس کنند که کیفیت زندگی آنها در حال بهبود است، در غیر اینصورت، این تغییر واقعی نیست”.

باغ توریا منطقه‌ای است که آسایش حرارتی را با اختلاف دمایی تا سه درجه نسبت به سایر مناطق شهر فراهم می‌کند و در زمان بحران آب‌وهوایی که اسپانیا را شدیدتر از سایر بخش‌های اروپا تحت تأثیر قرار می‌دهد، این امر بسیار مهم است، بنابراین گسترش این پناهگاه آب‌وهوایی بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد. قرار است با اضافه کردن ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر فضای عمومی این پارک به محوطه‌ای بندری متصل شود.

طراحی این اقدام در مراحل نهایی است و به موازات این اقدام، باغ توریا شاهد تغییر محیط زیست خود از طریق فرآیند طبیعی‌سازی مجدد نیز خواهد بود که در راستای کاهش ظاهر صنعتی و متروک بخش‌هایی از آن انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146294

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});