• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
2

ترکیه سیستم بازگشت سپرده را در ژانویه اجرا می کند

  • کد خبر : 146624
  • 01 تیر 1403 - 18:45
ترکیه سیستم بازگشت سپرده را در ژانویه اجرا می کند
یازاکو - ترکیه قرار است در 1 ژانویه 2025 یک سیستم جامع بازگرداندن سپرده را راه اندازی کند که نقطه عطف مهمی در ابتکار ضایعات صفر این کشور است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از حریت این سیستم دارای ۵۰۰۰ دستگاه بازگشت سپرده در سراسر کشور خواهد بود که برای هر بطری آب، نوشابه، کولا و آبجو در کیوسک ها، خواربارفروشی ها و بازارها ۲۵ کوروش ودیعه جمع آوری می کند.
پرداخت ها از طریق یک کیف پول الکترونیکی مدیریت می شود که توسط بانک مشارکت املاک و مستغلات ترکیه تسهیل می شود و به شهروندان امکان می دهد از سپرده های انباشته خود برای خرید استفاده کنند.
سیستم مدیریت سپرده (DYS)، که توسط آژانس محیط زیست ترکیه (TUÇA) تحت نظارت وزارت محیط زیست، شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی ترکیه نظارت می شود، با هدف افزایش تلاش ها برای بازیافت انجام می شود‌

ترکیه سالانه حدود ۲۰ میلیارد نوشیدنی در بسته بندی های شیشه ای، پلاستیکی و آلومینیومی مصرف می کند. مسئولان با جمع آوری این بطری ها سود اقتصادی ۵۰۰ میلیون یورویی را پیش بینی می کند.

سیستم بازپس گیری در ۵۰۰۰ نقطه کشور مستقر خواهدبود. گسترش این تعدادبه فروشگاههای زنجیره ای، مراکز خرید، هتل ها، رستوران ها و کافه تریاها در طول سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.
دستگاه‌های برگشت سپرده که در داخل ترکیه تولید می‌شوند، سپرده‌ها را مستقیماً در کیف پول الکترونیکی شهروندان جمع‌آوری می‌کنند.
برای اطمینان از اثربخشی سیستم، بسته‌بندی‌های یکبار مصرف نشان DYS را دارند تا آنها را متمایز کند. این لوگوها با جوهر مخصوص و غیر قابل تکرار چاپ می شوند که توسط سازندگان مجاز برای جلوگیری از جعل کنترل می شود.
شرکت ها به سرعت خود را با این الزامات تطبیق می دهند و محصولاتی که دارای آرم DYS هستند از قبل در قفسه ها ظاهر می شوند. شرکت ها این سپرده ها را برای هر محصول پرداخت می کنند و هزینه های سپرده را از طریق فروش جمع آوری می کنند.
مشارکت مصرف کننده برای سیستم بسیار مهم است. بنابراین، برنامه ریزی ها شامل نصب ۳۰۰۰۰ نقطه بازگشت سپرده در سراسر کشور ظرف سه سال است.
با وجود سپرده تعیین شده ۲۵ کوروش، نمایندگان بخش به روزنامه حریت گفتند که این مقدار در مقایسه با هزینه های بسته بندی فلزی، شیشه ای و پلاستیکی بسیار کم است و از افزایش به بیش از ۱ لیر حمایت می کنند، زیرا این مبلغ در سال ۲۰۲۱ تعیین شده است.
آنها هشدار می دهند که بدون چنین تنظیماتی، سیستم ممکن است با زیان های مالی و نرخ مشارکت پایین مواجه شود و اشاره می کنند که نرخ بازیافت آلمان به ۹۰ درصد افزایش یافته است.

اجرای سیستم بازگشت سپرده یکی از اجزای کلیدی پروژه صفر زباله است که توسط بانوی اول امینه اردوغان حمایت می شود. این طرح حجم سالانه ۲۰ میلیارد بسته برگشتی را پیش بینی می کند که انتشار گازهای گلخانه ای را تا ۳۷۰۰۰ تن کاهش می دهد و مقدار قابل توجهی از انرژی را حفظ می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});