• امروز : یکشنبه - ۱۰ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 30 June - 2024
0

واکنش دلار به یک ویدئوی قدیمی؟

  • کد خبر : 147206
  • 07 تیر 1403 - 10:15
واکنش دلار به یک ویدئوی قدیمی؟
یازاکو - روند افزایشی بازار ارز تهران متوقف و نرخ ارز کاهشی شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که یک سیگنال قدیمی انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. بر این اساس نرخ دلار آزاد با افتی ۵۰۰ تومانی به نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، تحلیلگران اقتصادی همواره بر تاثیر چشمگیر انتظارات تورمی بر روند معاملات بازار ارز تهران تاکید داشته‌اند. انتظارات تورمی در شرایطی شکل می‌گیرد که یک یا چند سیگنال و خبر سیاسی-اقتصادی بر سوگیری عمده افراد جامعه نسبت به آینده یک شاخص تاثیر بگذارد. در این شرایط افراد با ایجاد وضعیت مازاد عرضه یا مازاد تقاضا موجب تغییر مسیر نرخ شاخص‌ها‌ می‌شوند. تاثیر‌پذیری بازار آزاد ارز از انتظارات تورمی به گونه‌ای است که الفاظی مانند خبردرمانی نیز در این باره به وجود آمده است. در این میان به‌طور کلی سیگنال‌های مرتبط با آینده روابط خارجی کشور مانند اخبار در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ‌و تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین مواردی است که موجب شکل‌گیری انتظارات تورمی در بازار ارز کشور می‌شود.

Untitled-2 copy

در روز‌های اخیر بازنشر یک ویدئوی قدیمی از رئیس‌جمهور پیشین آمریکا سبب شد تا یک شوک کاهشی به نرخ ارز وارد شود. در جریان این ویدئو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، از تمایل به مذاکره و بهبود روابط سیاسی- اقتصادی با ایران سخن به میان می‌آورد. در نتیجه برخی از فعالان بازار نیز که تصور می‌کردند این ویدئو به تازگی منتشر شده، اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده و موجب افت نرخ ارز شدند. البته برخی دیگر از تحلیلگران تکنیکال نیز معتقدند که رفتار کاهشی بازار در روز گذشته ناشی از یک الگوی معاملاتی است. این افراد تداوم افت نرخ ارز در روز‌های آتی را محتمل می‌دانند.

عقبگرد شاخص‌های ارزی

دیروز چهارشنبه ۶ تیر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز سه‌شنبه با رشد هزار و ۱۵۰ تومانی به رقم ۶۰ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده بود، فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با افت حدود ۳۵۰تومانی در رقم ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان‌ آغاز کرد. در ادامه بازار دیروز نرخ ارز مذکور افت ۱۵۰ تومانی دیگری را نیز تجربه کرد و آخرین نرخ نقدی در رقم ۶۰ هزار و ۳۵۰تومان ثبت شد. البته در بازار فردایی عصر دیروز بخشی از افت قیمت نقدی جبران شد و نرخ به نیمه کانال ۶۰ بازگشت. همچنین یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب با ۴۵۰ و ۳۰۰ تومان کاهش در ارقام ۶۴ هزار و ۸۵۰تومان و ۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شدند.

تعدیل نرخ‌های بازار سکه

همزمان با افت نرخ ارز، قیمت ۲ عضو کوچک خانواده سکه در روز گذشته کاهشی شد. هر قطعه نیم و ربع سکه در عصر روز گذشته با افت نرخ مشترک ۱۵۰ هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شدند. اما قیمت سکه طلا طرح جدید با رشد ۴۰ هزار تومانی در رقم ۴۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147206

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});