• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
5

گسترش همکاری های ترکیه و آذربایجان

  • کد خبر : 36370
  • 12 آبان 1400 - 17:20
گسترش همکاری های ترکیه و آذربایجان
یاز اکو_رشاد ممدوف سفیر باکو در ترکیه گفت: بیانیه شوسه که در 15 ژوئن بین ترکیه و آذربایجان امضا شد، دو کشور را "از لحاظ سیاسی، نظامی و اقتصادی" به هم مرتبط می کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح بر اساس این بیانیه که در شهر شوشا در قره باغ امضا شد، آنکارا و باکو گسترش و تعمیق روابط ترکیه و آذربایجان را در همه ابعاد اعلام کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان امضای این بیانیه گفت: ما با بیانیه شوشا نقشه راه روابط خود را برای دوره جدید ترسیم کردیم.

سفیر باکو در ترکیه از همکاری و سرمایه گذاری های متقابل دو کشور قدردانی کرد و افزود:بخشی از این “سرمایه گذاری های استراتژیک” برای تامین نیازهای انرژی ترکیه و ساخت جاده هایی برای اتصال ترکیه به آسیای مرکزی است.

وی گفت: این سرمایه گذاری ها برای قرن ها به مردم دو کشور خدمت خواهد کرد.

سفیر آذربایجان همچنین گفت : کشورش بیش از ۱۸ میلیارد دلار (۱۷۳٫۹۱ میلیارد لیره) در ترکیه سرمایه گذاری کرده است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های دو کشور تنها بر روی «پول‌سازی» نبوده است، گفت: امروز آذربایجان صدها کیلومتر جاده، تونل و دهکده‌ها و شهرهای هوشمند در سرزمین‌هایی که آزاد کرده است می‌سازد و شرکت‌های ترکیه همه کار را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه یکی از سرمایه گذاری های متقابل دو کشور، خط لوله باکو – تفلیس – جیهان است که کمک زیادی به اقتصاد دو کشور خواهد کرد، افزود: این خط ۵۰ میلیون تن نفت را جابه جا خواهد کرد.

خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیهان (BTC) نفت خام سبک آذربایجان را – عمدتاً از میدان آذری – چیراگ – گونشلی – از طریق گرجستان به بندر جیهان در دریای مدیترانه ترکیه برای صادرات بیشتر از طریق تانکرها می رساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});