به گزارش پایگاه خبری یازاکو، سرمایه گذاری خودروسازی چینی BYD در ترکیه شامل ایجاد یک کارخانه تولید خودروی برقی در این کشور با ظرفیت تولید ۱۵۰ خودرو در سال است. این کارخانه قرار است تا سال ۲۰۲۶ به مرحله تولید برسد و برای ۵ هزار نفر اشتغالزایی مسقتیم داشته باشد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت پیشبینی میشود شرکت چینی با این سرمایهگذاری، علاوه بر راه اندازی کارخانه، یک مرکز تحقیق و توسعه نیز تاسیس کند.
هنوز محل دقیق ایجاد کارخانه مشخص نشده اما قرار است این زمین از سوی دولت، به صورت رایگان ارائه شود. پیش بینی می شود زمین در استان مانیسا در نزدیکی شهر ساحلی ازمیر ترکیه باشد.
امضای قرارداد سرمایه گذاری میان “مهمت فاتح کاجیر” وزیر صنایع و فناوری ترکیه و “وانگ چوانفو” رئیس هیات مدیره شرکت چینی BYD (تولیدکننده خودروی برقی) در حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه
شرکت BYD به تازگی هم در تایلند کارخانه ای به ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو افتتاح کرد.
شرکت چینی BYD با راه اندازی کارخانه در ترکیه می تواند با دور زدن عوارض اتحادیه اروپا علیه خودروهای برقی چینی، به بازارهای اروپایی دسترسی داشته باشد.
اتحادیه اروپا در هفته گذشته به صورت موقت، عوارض گمرکی به میزان ۳۸ درصد علیه خودروهای برقی چینی وارداتی اعمال کرد. اتحادیه اروپا شرکت های چینی تولیدکننده خودروی برقی را به دریافت کمک های دولتی ناعادلانه متهم می کند.
دولت چین هم در واکنش هشدار داد این اقدام می تواند جرقه جنگ تجاری میان چین و اتحادیه اروپا را ایجاد کند.
در مقابل، توافقنامه اتحاد گمرکی میان ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۵، باعث می شود بازارهای اروپا برای خودروهای ساخت ترکیه باز شود. به همین دلیل ۷۰ درصد از تولید خودرو در ترکیه وارد بازارهای اروپای غربی می شود.
ترکیه قبل از این تصمیم گرفت سرمایه گذاری های چین در خاک خود را معاف از مالیات کند و بر خودروهای وارداتی از چین نیز عوارض اعمال نکند. این اقدام با هدف تشویق به سرمایه گذاری انجام شد.
مشاور مستقل اقتصادی (لیونت تایلان) به خبرگزاری فرانسه گفت: ترکیه برای شرکت BYD زمینی ارائه خواهد کرد که قبلا برای شرکت فولکس واگن آماده شده بود. فولکس واگن قرار بود کارخانه بزرگی را در این قطعه زمین ایجاد کند اما در سال ۲۰۲۰ از این برنامه منصرف شد.
شرکت فولکس واگن آن زمان گفته بود انصراف به دلایل اقتصادی و بحران بهداشتی سلامتی بعد از آغاز کرونا بود. با این حال انصراف فولکس واگن از این سرمایه گذاری با آغاز حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه همزمان شد.
شرکت چینی BYD (تولیدکننده خودروی برقی)
این مشاور اقتصادی گفت توافق با شرکت چینی BYD ، سرمایه گذاری در بازار ترکیه به ویژه سرمایه گذاری در بازار اروپاست. هدف، دور زدن عوارض گمرکی اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه خودروهای چینی است.
این کارشناس اقتصادی برآورد کرد شرکت چینی BYD بعد از راه اندازی کارخانه خود در ترکیه می تواند سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار خودرو در بازار داخلی ترکیه به فروش برساند. همچنین می تواند ۵۰ تا ۷۵ هزار دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه را به اتحادیه اروپا نیز صادر کند.
ترکیه برای خودروهای برقی بازار پررونقی به شمار می رود. فروش خودروهای برقی در ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۹ برابر شد این یعنی ترکیه بازار مهمتری نسبت به ایتالیا و اسپانیاست.
ترکیه در سال ۲۰۲۳ تولید خودروهای داخلی برقی به نام توگ را شروع کرد که تاکنون ۲۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفته است.
توگ تلاش می کند وارد بازار اروپا به ویژه آلمان شود.
“وانگ چوانفو” رئیس هیات مدیره شرکت BYD نیز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو کرد.